Φυγή στη φύση με σχεδόν μηδενικούς ρύπους προσφέρει το πρωτότυπο ROV (Recreational Off-highway Vehicle) που παρουσίασε πρόσφατα η Lexus. Ένα όχημα με τη δυνατότητα να κινείται στα πιο κακοτράχαλα εδάφη, με design υπογεγραμμένο από τους σχεδιαστές της πολυτελούς μάρκας της Toyota. Μια ιδιαίτερη κατασκευή που μας θέτει και πάλι το ερώτημα αν όντως «τελείωσαν» οι κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ο πρώτος κινητήρας εσωτερικής υδρογόνου της Lexus είναι γεγονός – και είναι αυτός που κινεί το εντυπωσιακό πρωτότυπο που βλέπετε στις φωτογραφίες και αν θέλαμε να βρούμε μια ελληνική λέξη για το χαρακτηρίσουμε θα καταλήγαμε ενδεχομένως στο «μπάγκι». Είναι ένα διθέσιο όχημα με κίνηση στους τέσσερις τροχούς «κατ’ επιλογήν» (δηλαδή ο οδηγός επιλέγει αν θέλει κίνηση μόνο πίσω ή και εμπρός) που βασίζεται από τη μια στην εξαιρετική ελευθερία άρθρωσης της ανάρτησής τους και από την άλλη στα ειδικά ελαστικά του για να είναι σε θέση να κινηθεί σχεδόν παντού.
Το γιατί η Lexus επέλεξε έναν θερμικό κινητήρα που καίει υδρογόνο για ένα τέτοιο όχημα έχει σίγουρα το δικό του ενδιαφέρον. Δηλώνοντας παθιασμένη με την απόλαυση της οδήγησης και «κυνηγώντας» ταυτόχρονα τους στόχους της για ανθρακική ουδετερότητα, η Lexus θέλησε με το ROV Concept να συνδυάσει τον συναρπαστικό ήχο ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης, που η εταιρία πιστεύει ότι ταιριάζει όσο τίποτα άλλο στο ROV - και μαζί του την αυξημένη απόκριση στο γκάζι που προέρχεται από τη μεγάλη ταχύτητα καύσης του υδρογόνου. Ενώ παράλληλα προσφέρεται το πλεονέκτημα και των σχεδόν μηδενικών ρύπων που εκπέμπει ένας τέτοιος κινητήρας.
Έχουμε λοιπόν έναν κινητήρα υδρογόνου 1,0 λίτρου, ο οποίος λειτουργεί ακριβώς όπως ένας βενζινοκινητήρας και συνδυάζεται με ένα ρεζερβουάρ υψηλής πίεσης για συμπιεσμένο υδρογόνο που παρέχεται με ακρίβεια από ένα σύστημα τροφοδοσίας άμεσου ψεκασμού. Και αυτός ο κινητήρας είναι που φέρνει, σύμφωνα με τη Lexus, την πραγματική απόλαυση εκτός δρόμου στην αυριανή κοινωνία χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Γιατί όπως είπαμε ότι ο νέος κινητήρας υδρογόνου παράγει σχεδόν μηδενικές εκπομπές ρύπων, αφού κατά τη λειτουργία του καίγεται κάποια αμελητέα ποσότητα λαδιού (άρα υπάρχουν κάποιες ελάχιστες εκπομπές υδρογονανθράκων - HC) ενώ οι υψηλές θερμοκρασίες της καύσης οδηγούν στην παραγωγή και κάποιων μικροποσοτήτων οξειδίων του αζώτου (NOx).
Κατά τ’ άλλα η ομάδα σχεδίασης της Lexus φρόντισε να βάλει τη σφραγίδα της στο ROV Concept ποικιλοτρόπως. Το εν λόγω αυτοκίνητο διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά ενός “original” οχήματος εκτός δρόμου με την ανάρτηση του να είναι εκτεθειμένη σε κοινή θέα, τον προστατευτικό κλωβό για τους επιβαίνοντες, αλλά και τα ογκώδη ελαστικά που εξασφαλίζουν απρόσκοπτη κίνηση εκτός δρόμου, ακόμη και στις πιο λασπώδεις διαδρομές.
Το μήκος του είναι αρκετά μικρό με βάση τα δεδομένα ενός ΙΧ αυτοκινήτου (3.120 mm) εξασφαλίζοντας την ευελιξία που είναι άκρως επιθυμητή κατά την κίνηση σε χωμάτινες διαδρομές, ενώ το πλάτος φτάνει τα 1.725 mm και το ύψος τα 1.800 mm. Ενώ το κάλυμμα της ανάρτησης είναι συνδεδεμένο με το πίσω ρεζερβουάρ υδρογόνου και προστατεύει τα λειτουργικά μέρη του οχήματος, ενώ παράλληλα αποπνέει και μια αίσθηση ανθεκτικότητας που παραπέμπει στα SUV της Lexus. Σημειώστε ότι το ROV Concept δημιουργήθηκε με γνώμονα την εξοικονόμηση βάρους, καθώς ως γνωστόν όσο πιο ελαφρύ είναι ένα εκτός δρόμου όχημα, τόσο πιο εύκολα αντιμετωπίζει τις «κακοτοπιές».
Κάπως έτσι λοιπόν η Toyota μέσω της Lexus μας βάζει και πάλι σε σκέψεις για το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Και λέμε πάλι, γιατί η εταιρία έχει αυτοκίνητά της που καίνε υδρογόνου να τρέχουν σε ιαπωνικό πρωτάθλημα ταχύτητας.
Σε κάθε περίπτωση, η σκοπιμότητα της δημιουργίας του ROV Concept εκφράζεται με ιδιαίτερα χαρακτηριστικό τρόπο μέσω των όσων είπε ο Σπύρος Φωτεινός, Επικεφαλής της Lexus Europe: «Το Lexus ROV είναι η απάντησή μας στο αυξανόμενο πάθος για την ύπαιθρο και το περιπετειώδες πνεύμα των καταναλωτών που αναζητούν την πολυτέλεια. Ως πρωτότυπο, συνδυάζει την επιθυμία μας να εξελίξουμε προϊόντα προσανατολισμένα στο lifestyle με τη συνεχιζόμενη έρευνά μας σε νέες τεχνολογίες που συμβάλλουν στην ανθρακική ουδετερότητα. Αφού εκτός του ότι αποτελεί ένα πρωτότυπο που είναι συναρπαστικό στην οδήγηση, έχει και σχεδόν μηδενικές εκπομπές ρύπων χάρη στον κινητήρα υδρογόνου που διαθέτει.»