Η χρυσή μετοχή του ΟΠΑΠ, η ισχυρή ανάπτυξη της Coca Cola, το mega project της Άβαξ, τα ενεργειακά φέσια, βιομηχανικά ακίνητα που άλλαξαν χέρια, οι ταύροι στο χρυσό, το game της Unicredit και οι συγκρούσεις συμφερόντων για τον Μασκ

Η μετοχή του ΟΠΑΠ έχει καταφέρει για διάστημα περίπου 17 μηνών να παραμένει εντός συγκεκριμένων ορίων και να συσσωρεύει. Η μετοχή έχει γράψει υψηλό στα 17 ευρώ και χαμηλό στα 14,5 ευρώ και το περισσότερο διάστημα κινείται εντός αυτών των τιμών και κοντά στα 16 ευρώ. Δείχνει μία εξαιρετική σταθερότητα και ο λόγος είναι γιατί η μετοχή θεωρείται «ομόλογο», όπως μάλιστα έχουν γράψει και κάποιοι αναλυτές.

Τα αποτελέσματα εννεαμήνου που δημοσίευσε, ικανοποίησαν και με το παραπάνω την επενδυτική κοινότητα, αφού λόγω των πολλών jackpot στο Joker, τα κέρδη ικανοποίησαν και η διοίκηση είπε πως τα EBITDA θα διαμορφωθούν στο τέλος του έτους στο πάνω μέρος της εκτίμησης που έχει δώσει (750-770 εκατ. ευρώ). Όμως, αρκετοί αναλυτές περιμένουν πως θα ξεπεράσει την πρόβλεψη (772 εκατ. ευρώ είναι η μέση εκτίμηση των αναλυτών).

Από την άλλη, οι εξαιρετικές ταμειακές ροές διασφαλίζουν καλές χρηματικές διανομές και μετά τη διανομή προμερίσματος 0,603 ευρώ ανά μετοχή, το βλέμμα στρέφεται στο υπόλοιπο που θα δώσει για τη χρονιά. Αναλυτές θεωρούν πως το συνολικό μέρισμα ίσως να είναι κοντά ή και λίγο πάνω από 1,30 ευρώ, που σημαίνει υπόλοιπο 0,70 ευρώ ανά μετοχή. Να σημειωθεί πως η διοίκηση συνεχίζει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες βελτίωσης των παιχνιδιών με καλά μέχρι στιγμής αποτελέσματα (π.χ. Joker, Λόττο κ.α.).


Η μετοχή της Coca Cola, ουσιαστικά μας κράτησε χαμηλά χθες, αφού με τη βαρύτητά της επηρεάζει τους βασικούς δείκτες της αγοράς. Συνολικά, έχει 3 συνεχόμενες πτωτικές. Όμως, έχει καταγράψει μία αξιόλογη κίνηση και από την αρχή του έτους έχει καλή άνοδο 25%, έχοντας φτάσει τα προ πανδημίας επίπεδα. Προφανώς, και ο λόγος της καλής πορείας έχει να κάνει με τα αποτελέσματα, για τα οποία αξίζει να υπενθυμίσουμε πως η διοίκηση είχε ενημερώσει αρκετά νωρίς. Για να σας φρεσκάρουμε τη μνήμη, τον Νοέμβριο του 2023 είχε μιλήσει η διοίκηση για τους μακροπρόθεσμους στόχους και είχε πει πως θα διαθέσει 400 εκατ. ευρώ για αγορές ιδίων μετοχών. Τότε, η μετοχή ήταν στα 24 ευρώ. Πρόσφατα, έγραψε νέο υψηλό 4 ετών, στα 34,5 ευρώ. 


Ισχυρή ανάπτυξη περιμένει η Eurobank Equities για τη Real Consulting στο δεύτερο εξάμηνο και συνολικά εκτιμά πως είναι σε καλό δρόμο ώστε να πετύχει αύξηση EBITDA πάνω από 40% το 2024. Η χρηματιστηριακή έδωσε τιμή στόχο τα 5,40 ευρώ από 5,30 ευρώ, διατηρώντας τη σύσταση «αγορά» για τη μετοχή. Το περιθώριο ανόδου με βάση την τρέχουσα τιμή είναι στο 59%. Στο δεύτερο εξάμηνο περιμένει έσοδα 19,6 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 19% και EBITDA 4,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 46%, με το αντίστοιχο περιθώριο να αυξάνεται στο 21% από 16% στο πρώτο εξάμηνο. Η μετοχή παραμένει κάτω από την κορυφή του περασμένου Μαρτίου και διαπραγματεύεται με δείκτη EV/EBITDA για το 2025 κάτω από 8 φορές, ελαφρώς υψηλότερο από άλλες ομοειδείς εταιρείες της Ε.Ε, αλλά έχει μεγαλύτερο growth από αυτές. Έτσι, η χρηματιστηριακή θεωρεί την αποτίμηση ελκυστική και μάλιστα θα μπορούσε η επικείμενη μετάβαση στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών να προσφέρει καταλύτη για περαιτέρω επαναξιολόγηση.


Τα 3 δισ. ευρώ έφτασαν τα «ενεργειακά φέσια» με τους κατ’εξακολούθηση… στρατηγικούς κακοπληρωτές, εντείνοντας τον περίφημο «ενεργειακό τουρισμό».

Πρόκειται για τους καταναλωτές που άλλαξαν πάροχο και άφησαν απλήρωτους λογαριασμούς στον προηγούμενο πάροχο, με το «φέσι» που αφήνουν πίσω τους να προκαλεί ασφυκτική πίεση στις εταιρείες. Οι τελευταίες ζητούν τώρα από τον ΔΕΔΔΗΕ να μην καθυστερεί τις αποκοπές φορτίων και άλλα μέτρα για την άμεση αντιμετώπιση του φαινομένου από το υπουργείο Ενέργειας.

Μέσω επιστολής τους στους αρμόδιους φορείς «χτυπούν» το καμπανάκι και επισημαίνουν τον κίνδυνο που τίθεται για τον κλάδο. Μάλιστα, οι προμηθευτές προειδοποιούν ότι οι αυξανόμενες οφειλές ενδέχεται να οδηγήσουν σε αύξηση των τιμολογίων, επιφέροντας δυσμενείς επιπτώσεις στους καταναλωτές και θέτοντας σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του κλάδου.

Διεκδικώντας, παράλληλα, τις παλιές τους οφειλές τονίζουν ότι η τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας να γίνει «κατά τρόπο που θα αποτρέπει αποτελεσματικά τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών, επιτρέποντας - υπό προϋποθέσεις που εναρμονίζονται με την κρίση του ΣτΕ - την άσκηση του δικαιώματος του παλαιού προμηθευτή να διεκδικήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές από πρώην πελάτες του, οι οποίοι δεν συμμορφώνονται με τις συμβατικές τους υποχρεώσεις».

Επισημαίνουν, ακόμα, τις καθυστερήσεις στην απενεργοποίηση μετρητών και τις παύσεις εκπροσώπησης, οι οποίες επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Οι προμηθευτές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, αναμένοντας για άμεση δράση από τους αρμόδιους φορείς, ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα του κλάδου και να αποτραπεί η περαιτέρω συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών.


Οι μειώσεις επιτοκίων, η ζήτηση για hedging λόγω της ρωσοουκρανικής σύγκρουσης και της κατάστασης στη Μέση Ανατολή, αλλά και η αβεβαιότητα σχετικά με τις πολιτικές που θα εφαρμόσει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, που θα επηρεάσουν εμπόριο και επενδύσεις, είναι οι βασικές αιτίες, σύμφωνα με τους αναλυτές της UBS, για την άνοδο της τιμής του χρυσού.

Μάλιστα, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, ο χρυσός ήδη έχει ξεπεράσει σε κέρδη τον ευρύτερο δείκτη του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης S&P 500, ενώ αναμένεται ότι το ράλι θα συνεχιστεί και μέσα στο 2025.

Οι προβλέψεις της UBS για περαιτέρω νομισματική χαλάρωση μέσα στο 2025, το ασθενέστερο δολάριο αναμένεται να κάνει ελκυστικότερο τον χρυσό. Παράλληλα, στην αναμενόμενη αυτή εξέλιξη συμβάλλουν και οι ανησυχίες σε σχέση με την πορεία του αμερικανικού χρέους.

Το πολύτιμο μέταλλο γίνεται, επίσης, φθηνότερο, και άρα, ελκυστικό και για τους μη δολαριακούς αγοραστές. Και αυτό, γιατί καθώς οι τιμές του χρυσού εκφράζονται σε δολάρια, η αποδυνάμωση του αμερικανικού νομίσματος ευνοεί τον χρυσό.


Η κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ είναι και επίσημα ο ανάδοχος του έργου του οδικού άξονα Ιωάννινα - Κακαβιά, συνολικού προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Σύμφωνα με τον CEO της ΑΒΑΞ, κ. Κωνσταντίνο Μιτζάλη, η σύμβαση αυτή θα ενισχύσει σημαντικά το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων της εταιρείας.

Το οδικό έργο «Ιωάννινα – Κακαβιά», έχει συνολικό μήκος 70 χλμ., αποτελεί τμήμα του Οδικού Δυτικού Άξονα και είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων.

Ο άξονας αυτός αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες, αφενός στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή, θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.

Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα περιλαμβάνονται επίσης, η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας - Ελλάδας.

Το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα. Το πρώτο είναι η διαδρομή Ιωάννινα - Καλπάκι. Με συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.

Το δεύτερο είναι η διαδρομή Καλπάκι - Κακαβιά, με συνολικό μήκος 23,11 χλμ, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού.


Εξελίξεις σημειώθηκαν από το «μέτωπο» των πλειστηριασμών μεγάλων ονομάτων άλλοτε κραταιών βιομηχανιών.

Η πρώτη σημαντική εξέλιξη αφορά την Αλλατίνη, όπου ο πλειστηριασμός είχε αποτέλεσμα και έτσι το ακίνητο της στην ΒΙΠΕ Σίνδου, το οποίο αποτελείται από γήπεδο επιφάνειας 32.954 τ.μ και διάφορα βιομηχανικά κτίρια αρχικού συνολικού εμβαδού 7.781,26 τ.μ., «άλλαξε χέρια» έναντι 3.008.000 ευρώ.

«Χέρια άλλαξε», όμως και το ακίνητο του Κ. Μαλαματίνα, άλλοτε ιδιοκτήτη της ιστορικής οινοβιομηχανίας.

Πρόκειται ειδικότερα για αγροτεμάχιο έκτασης 11.250 τ.μ., που βρίσκεται στο αγρόκτημα Καλοχωρίου, στη Δημοτική Κοινότητα Καλοχωρίου, της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Κατόπιν διάνοιξης της Νέας Εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Κατερίνης και από τη Νότια πλευρά του, απαλλοτριώθηκε τμήμα του, εμβαδού 4.420 τ.μ. και έτσι απέμεινε το υπόλοιπο επιφάνειας 6.830 τ.μ. Επί του αγροτεμαχίου έχει ανεγερθεί επαγγελματικό ακίνητο.

Η τιμή πρώτης προσφοράς για τον σημερινό πλειστηριασμό ήταν 756.000 ευρώ και το ακίνητο κατακυρώθηκε με 2 ευρώ παραπάνω, στις 756.002 ευρώ.


Αυξάνει το ποσοστό της στη γερμανική τράπεζα Commerzbank η ιταλική Unicredit. Ο διευθύνων σύμβουλος της δεύτερης μεγαλύτερης τράπεζας της Ιταλίας, Andrea Orcel, συνεχίζει να διεκδικεί την απόκτηση της Commerzbank, αυξάνοντας την πίεση πριν από τις γερμανικές εκλογές, το αποτέλεσμα των οποίων μπορεί να επηρεάσει τις πιθανότητες επιτυχίας του εγχειρήματος. Η Unicredit ανακοίνωσε ότι το ποσοστό της αυξήθηκε στο 28% περίπου. Ένα 9,5% αντιστοιχεί σε μετοχές της Commerzbank και γύρω στο 18,5% σε παράγωγα πάνω σε μετοχές της γερμανικής τράπεζας.

Η αύξηση του ποσοστού από το 21% προηγουμένως δείχνει ότι ο Orcel δεν έχει εγκαταλείψει το σχέδιο εξαγοράς της Commerzbank, παρά την αντίσταση της τωρινής γερμανικής κυβέρνησης. Οι εκλογές στη Γερμανία θα λάβουν χώρα στις 23 Φεβρουαρίου και θα φέρουν μια νέα κυβέρνηση στην εξουσία, που σημαίνει ότι ο Orcel θα έχει μια νέα ευκαιρία να πείσει το Βερολίνο.

Η μετοχή της Commerzbank κέρδιζε 4,3% στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης και καταγράφει άνοδο γύρω στο 26% από τον Σεπτέμβριο, τότε που η Unicredit ανακοίνωσε το πρώτο της ποσοστό στην Commerzbank. O Orcel έχει βάλει σκοπό να πείσει τη νέα γερμανική κυβέρνηση για τα οφέλη μιας συμφωνίας εξαγοράς.


Οι συγκρούσεις συμφερόντων που σχετίζονται με την παρουσία του Elon Musk στο στενό περιβάλλον του Ντόναλντ Τραμπ απασχολούν σχεδόν καθημερινά τον διεθνή Τύπο. Πριν μερικές μέρες, το Black Box ασχολήθηκε με το θέμα της πιθανής αλλαγής του εποπτικού πλαισίου που καλύπτει τη λειτουργία των συστημάτων αυτόνομης και υποβοηθούμενης οδήγησης οχημάτων.

Τα ζητήματα αυτά, όμως, δεν περιορίζονται πάνω στην άσφαλτο, αλλά φθάνουν μέχρι τη Σελήνη και ίσως και μέχρι τον Άρη. Αναφερόμαστε στη σημαντική συμμετοχή του μεγάλου επιχειρηματία στην εταιρεία SpaceX, η οποία εδώ και αρκετά χρόνια σχεδόν μονοπωλεί την παγκόσμια αγορά εκτόξευσης πυραύλων στο διάστημα και τοποθέτησης δορυφόρων σε τροχιά γύρω από τη Γη.

Σχεδόν όλες οι δυτικές κρατικές ή ιδιωτικές επιχειρήσεις που «ανεβάζουν» δορυφόρους σε τροχιά, το κάνουν με τη χρήση ενός πυραύλου της εταιρείας που ελέγχει και διοικεί ο Elon Musk, ενώ η περίφημη Starlink που έχει δώσει δορυφορικό internet σε όλο τον κόσμο είναι κομμάτι της SpaceX. Πρόσφατα, έγινε η πρώτη ιδιωτική επιχείρηση που έδωσε την ευκαιρία σε ιδιώτες αστροναύτες να περπατήσουν στο διάστημα, ενώ ετοιμάζει πυρετωδώς την επόμενη γενιά πυραύλων που φιλοδοξεί να χρησιμοποιήσει για αποστολές στη Σελήνη και τον Άρη.

Ένας από τους αστροναύτες που είχε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει το όνειρό του και να περπατήσει στο διάστημα είναι ο επιχειρηματίας, επίσης δισεκατομμυριούχος, Jared Isaacman, ο οποίος συνεργάζεται εδώ και χρόνια με τον Musk και είναι και μέτοχος μειοψηφίας (μαζί με πολλούς άλλους) στη SpaceX. Ο Isaacman κατέχει το μερίδιο μέσω της εταιρείας Shift4 Payments που έχει ιδρύσει και ελέγχει. Ο Isaacman όμως σύντομα θα αποκτήσει, εκτός απροόπτου, και μία άλλη ιδιότητα.

Ο Ντόναλντ Τραμπ τον έχει ήδη προτείνει για τη θέση του διοικητή της NASA, της ομοσπονδιακής αμερικανικής υπηρεσίας αεροναυτικής και διαστήματος. Αν εγκριθεί ο διορισμός του από το αμερικανικό Κονγκρέσο, ο Isaacman θα τεθεί επικεφαλής μίας υπηρεσίας που έχει αναθέσει μέχρι τώρα αποστολές αξίας άνω των 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη SpaceX και που σχεδιάζει και επιβλέπει πολλές άλλες αποστολές που δεν αποκλείεται να πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με την εταιρεία του Musk. Εκτός από τον διαστημικό περίπατο, στον οποίο αναφερθήκαμε προηγουμένως, ο κατά πάσα πιθανότητα επόμενος επικεφαλής της NASA έχει ταξιδέψει άλλη μία φορά σε πτήση της SpaceX.

Είναι προφανές πως ο προβληματισμός γύρω από τη σύγκρουση συμφερόντων του Isaacman είναι πολύ λογικός, επιβεβλημένος θα λέγαμε. Αυτό το αναγνωρίζει και ο ίδιος και έχει ήδη δηλώσει πως αν τελικά εγκριθεί ο ορισμός του, θα παραιτηθεί από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Shift 4 Payments και θα μειώσει σημαντικά τα δικαιώματα ψήφου στην εταιρεία, παραμένοντας όμως ιδιοκτήτης του μεγαλύτερου μέρους τους. Δεν ξέρουμε αν αυτό θα είναι αρκετό για να πείσει αρκετούς νομοθέτες να εγκρίνουν τον ορισμό του αλλά ακόμα και αν το κάνουν, υπάρχει και ένα άλλο πιθανό ζήτημα, το οποίο επισήμανε χθες το Reuters σε άρθρο του που περιείχε κάποιες αποκλειστικές πληροφορίες του.

Σύμφωνα με αυτές, κατά τη διάρκεια της αποστολής Polaris Dawn, που έκανε εφικτό τον διαστημικό περίπατο του Isaacman, παρουσιάστηκε μία βλάβη στα συστήματα της SpaceX και οι υπεύθυνοι της επιχείρησης έχασαν για ένα μικρό χρονικό διάστημα τον έλεγχο του διαστημοπλοίου που μετέφερε τους αστροναύτες, κρατώντας όμως μία στοιχειώδη επαφή με αυτό. Το πρόβλημα, το οποίο θα μπορούσε να έχει πολύ σοβαρές συνέπειες, λύθηκε γρήγορα και η SpaceX είναι βέβαιη πως δεν θα επαναληφθεί.

Όμως, το ερώτημα που θέτει το διεθνές πρακτορείο είναι ποια θα είναι η στάση του Isaacman αν συμβεί κάτι τέτοιο στο μέλλον σε μία κοινή αποστολή της Nasa με την SpaceX. Θα κινηθεί με βάση όλα τα προβλεπόμενα στον κανονισμό λειτουργίας της NASA ή θα προσπαθήσει, λόγω των σχέσεων του με τον Musk, να υποβαθμίσει τη σημασία κάποιου πιθανού παρόμοιου συμβάντος; Σε μερικές εβδομάδες θα ξέρουμε αν οι Αμερικανοί νομοθέτες μοιράζονται αυτή την απορία.


Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.