To ισχυρό play της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ψύχραιμη αντίδραση των τραπεζικών μετοχών, η σφήνα των Γάλλων στο καλώδιο, τα υψηλά του ΑΔΜΗΕ, τα μαύρα σύννεφα στην Ευρώπη, η Fed κατεβάζει ταχύτητα, το ράλι στο Bitcoin και οι καρποί του Μασκ

Ψύχραιμη χαρακτηρίστηκε από την πλειονότητα των στελεχών της αγοράς η αντίδραση των επενδυτών στις τράπεζες μετά τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Πρόκειται για μία διαχειρίσιμη επιβάρυνση συνολικά 300 εκατ. ευρώ περίπου που σύμφωνα με κάποιους αναλυτές θα έχει μία επίπτωση 5-7% στις τιμές στόχους για το 2025.

Αυτό που τονίζουν είναι ότι και πάλι οι ελληνικές τράπεζες θα συνεχίσουν να έχουν discount 30% έναντι των ομοειδών της Ισπανίας και της Ιταλίας. Πραγματικά μεγάλο το discount και δεν δικαιολογείται. Στο ταμπλό είδαμε πιέσεις αλλά όχι σημαντικές, ενώ να σημειωθεί πως υπήρχαν απώλειες και στις αγορές του εξωτερικού.

Αυτό που λένε είναι πως το θετικό σενάριο δεν έχει αλλάξει, σύμφωνα και με αναλυτές που παρακολουθούν τη διαγραμματική εικόνα. Πιστεύουν πως τις επόμενες μέρες θα δούμε ξανά τις μετοχές των τραπεζών να τραβούν επενδυτικά βλέμματα και να κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα αν και το κλίμα στις αγορές του εξωτερικού βοηθήσει.


Άλλη μία έκθεση όπου αποτυπώνεται το περιθώριο ανόδου που έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σε νέο της σημείωμα η εξειδικευμένη και ανεξάρτητη εταιρεία χρηματοοικονομικών αναλύσεων, Research Greece, προχώρησε σε επικαιροποίηση των εκτιμήσεών της μετά και την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ για 880 εκατ. ευρώ τα οποία θα χρηματοδοτήσουν νέα ελκυστικά έργα παραχωρήσεων.

Όπως εξηγεί, ο βασικός λόγος για να αποκτήσει κάποιος τη μετοχή έχει να κάνει με την ελκυστικότητά της στον τομέα των υποδομών, και πιο συγκεκριμένα: 1) Η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή των διοδίων με βάση τον πληθωρισμό σε αυτοκινητόδρομους που ήδη λειτουργούν είναι το πιο ασφαλές και ελκυστικό σημείο από άποψη risk/return, 2) Όλοι οι αυτοκινητόδρομοι στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχουν ιστορικό λειτουργίας και εσόδων/κερδοφορίας, 3) Αποτελούν το 43% της εκτιμώμενης αξίας, με το αεροδρόμιο στο Καστέλι (το δεύτερο μεγαλύτερο στη χώρα) να συνεισφέρει ακόμα 6%. Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων σε όρους παρούσας αξίας (NPV) εκτιμάται στα 1,3 δισ. ευρώ (12,7 ευρώ ανά μετοχή), η συμβατική ενέργεια στα  543 εκατ. ευρώ (5,25 ευρώ ανά μετοχή) και η κατασκευή σε όρους λογιστικής αξίας (Book Value) στα 266 εκατ. ευρώ (2,67 ευρώ ανά μετοχή).

Σημειώνεται ότι η αποτίμηση δεν περιλαμβάνει κάποια αποτίμηση για τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, το IRC, τον BOAK, ακίνητα κ.α. στα οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ήδη επενδύσει χρήματα αυξάνοντας περαιτέρω τα περιθώρια ασφαλείας.


Σε υψηλά 3 ετών αναρριχήθηκε η μετοχή του ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών (κατέχει το 51% της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.), μετά τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε για το εννεάμηνο. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 60,5 εκατ. ευρώ από 46 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο και ήταν λίγο καλύτερα από τις εκτιμήσεις αναλυτών. Να σημειωθεί πως η αποτίμηση είναι στα 585 εκατ. ευρώ. Ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί ένα επενδυτικό πλάνο το οποίο θα ξεπεράσει τα 6 δισ. ευρώ. Στο εννεάμηνο οι επενδύσεις ήταν περίπου 400 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 47,5 εκατ. ευρώ για τη διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, 172,7 εκατ. ευρώ για τη δεύτερη φάση της διασύνδεσης της Κρήτης και 93,3 εκατ. ευρώ για τη διασύνδεση των Κυκλάδων.

Για το 2025 η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (RAB) του ΑΔΜΗΕ αναμένεται στα 2,68 δισ. ευρώ και το επιτρεπόμενο έσοδο στα 485 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί πάντως πως η αγορά δίνει τα εύσημα και με την πορεία της μετοχής στον διευθύνοντα σύμβουλο Μάνο Μανουσάκη, ο οποίος πέτυχε και μία πολύ καλή συνεργασία με τη Serverfarm για την ανάπτυξη και λειτουργία υπερσύγχρονων data centers στην Ελλάδα.

Η νέα αυτή στρατηγική συνεργασία αποτελεί ορόσημο για την ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών της Ελλάδας και της Ν.Α. Ευρώπης, αξιοποιώντας ακίνητα και εγκαταστάσεις του Διαχειριστή στην Αττική και άλλες περιοχές της χώρας.


Αντίστροφη μέτρηση για την είσοδο του πρώτου επενδυτή στο καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ, ο οποίος προέρχεται εκ… Γαλλίας. Η ελληνική πλευρά και συγκεκριμένα ο αρμόδιος Διαχειριστής, ΑΔΜΗΕ, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με το γαλλικό fund Meridiam για τη μετοχική συμμετοχή του τελευταίου στο mega project.

Η γαλλική Meridiam είναι παλιός «γνώριμος» του ΑΔΜΗΕ, καθώς μόλις τον περασμένο Ιούνιο είχαν υπογράψει σχετικό μνημόνιο συνεργασίας, με την εταιρεία τώρα να είναι πολύ κοντά και στο deal για το Great Sea Interconnector. 

Τη μετοχική σύνθεση του έργου υπενθυμίζεται πως «καραδοκούν» κι άλλοι υποψήφιοι «μνηστήρες», προερχόμενοι τόσο από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα όσο και από τις ΗΠΑ, αλλά το κλίμα φαίνεται πως ζεσταίνεται τελικά με Γαλλία, με στελέχη του γαλλικού fund να συναντιούνται τώρα όχι μόνο με τον CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνο Μανουσάκη, αλλά και με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρο Σκυλακάκη.

Ταυτόχρονα, αναμένεται  να διευθετηθούν οι τελευταίες ρυθμιστικές εξελίξεις, (θέμα ημερών η απόφαση της ΡΑΑΕΥ προς τον ΑΔΜΗΕ για τα τέλη χρήσης δικτύου του έργου) με τις εργασίες μελετών βυθού να προχωρούν και να εξελίσσονται καθ’όλη τη διάρκεια του 2025.

Ήρθε κι έδεσε στις τελευταίες αυτές εξελίξεις και η δήλωση του Κύπριου υπουργού, Γ. Παπαναστασίου ότι το έργο προχωρά κανονικά, βάζοντας τέλος στα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών για αμφίβολη συμμετοχή του κυπριακού δημοσίου στο έργο.

Έτσι, το project, ειδικά και μετά την επερχόμενη γαλλική είδοσο, αναμένεται να ανεβάσει στροφές, ενώ με την ολοκλήρωσή του το 2029, όχι μόνο αίρει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου αλλά τη συνδέει απευθείας με τα ενεργειακά δίκτυα της Ευρώπης.


Επιδείνωση όλων των οικονομικών ζητημάτων της Ευρώπης και ειδικά αυτών του βιομηχανικού τομέα της Γερμανίας θα επιφέρει η δεύτερη προεδρία Τραμπ, σύμφωνα με το τελευταίο report της Moody’s Analytics.

Μάλιστα η Moody’s τονίζει ότι ένας βασικός κίνδυνος είναι η τρέχουσα κυκλική αδυναμία στην οικονομία της ευρωζώνης να μετατραπεί σε βαθύτερο διαρθρωτικό πρόβλημα. Η έλλειψη δημοσιονομικού χώρου για να μετριάσουν οι κυβερνήσεις το πλήγμα, θα μπορούσε, βραχυπρόθεσμα να οδηγήσει σε κρίσεις είτε δημοσιονομικές, χρηματοοικονομικές, πολιτικές ή οικονομικές.

Η διαφαινόμενη απειλή των δασμών, αναφέρουν οι αναλυτές της Moody’s σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για το πώς οι πολιτικές του Τραμπ θα επηρεάσουν το παγκόσμιο εμπόριο, τη γεωπολιτική και τις χρηματοπιστωτικές αγορές ενέχει τον κίνδυνο να θέσει ένα πρόωρο τέλος στην αδύναμη ακόμα ανάκαμψη της Ευρώπης.

Μάλιστα, ο διεθνή οίκος δίνει, πλέον, οι πιθανότητες άνω του 50% για διολίσθηση της Ευρώπης σε ύφεση τους επόμενους 10 έως 18 μήνες.

Σημαντικό στοιχείο για την Moody’s αποτελεί και η πιθανότητα η Ευρώπη να πρέπει να συμβιβαστεί με τη μεγαλύτερη απειλή για την ασφάλεια που θέτει η Ρωσία, καθώς η χώρα εκτιμάται ότι θα αρχίσει να ανακάμπτει, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ πιέζει την Ουκρανία να συμφωνήσει στον τερματισμό του πολέμου.

Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα πρέπει να αφιερώσουν περισσότερους πόρους για την άμυνά τους, κάτι που θα είναι εξαιρετικά δύσκολο στο σημερινό πλαίσιο του χαμηλού δημοσιονομικού χώρου. Ακόμη χειρότερο είναι το πρόβλημα ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης σε μια στιγμή που χρειάζεται επειγόντως υψηλότερες επενδύσεις σε ευαίσθητους τομείς όπως οι ψηφιακές και οι πράσινες τεχνολογίες.


Βραδύτερος θα είναι στο εξής ο ρυθμός χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής από τη Fed, εκτιμούν οι αναλυτές της Goldman Sachs, προβλέποντας, ακόμη, ότι τον Ιανουάριο η Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα δεν θα προβεί σε κάποια κίνηση μείωσης.

Ο βασικός λόγος αυτής της εκτίμησης είναι, εκτός από τα σχόλια των υψηλόβαθμων στελεχών, το γεγονός ότι η ανεργία υπολείπεται των προβλέψεων της Fed για το 2024, αλλά και ο πληθωρισμός παραμένει πάνω από το στόχο του 2%.

Ένας άλλος λόγος, εξίσου βασικός, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman Sachs είναι οι πιθανοί κίνδυνοι για την πορεία των επιτοκίων  που θα δημιουργήσουν οι πιθανές αλλαγές πολιτικής στις οποίες θα προχωρήσει η κυβέρνηση Τραμπ.

Πάντως, η Goldman Sachs συνεχίζει να αναμένει μειώσεις των επιτοκίων τον Μάρτιο, τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2025 και ένα ελαφρώς υψηλότερο τελικό επιτόκιο 3,5%-3,75%.

«Τόσο οι βασικές όσο και οι σταθμισμένες ως προς τις πιθανότητες προβλέψεις μας για τη Fed παραμένουν κάπως πιο ήπιες από τις εκτιμήσεις της αγοράς», ανέφεραν οι οικονομολόγοι.

Αυτό που αναμένεται εντός της εβδομάδας είναι η απάντηση που θα δοθεί στην ανακοίνωση της Fed και τη συνέντευξη Τύπου για το αν όντως θα προχωρήσει στην επιβράδυνση του ρυθμού χαλάρωσης και κατά πόσο εξαρτάται η απόφαση αυτή από τα οικονομικά δεδομένα, καταλήγουν οι αναλυτές της Goldman Sachs.


To Bitcoin σημείωσε νέα κορυφή ρεκόρ την Δευτέρα, πάνω από τις $106.000 μετά τις δηλώσεις του Τραμπ ότι σχεδιάζει να δημιουργήσει στρατηγικό απόθεμα του κρυπτονομίσματος, παρόμοιο με το στρατηγικό απόθεμα πετρελαίου που διατηρούν οι ΗΠΑ, δήλωση που ήταν μουσική στα αυτιά των «ταύρων» του bitcoin. To πιο γνωστό κρυπτονόμισμα παγκοσμίως ανέβηκε στις $106.533 με την αγορά να κοιτάζει πλέον το επίπεδο των $110.000. Η διόρθωση που πολλοί περίμεναν δεν ήρθε, αλλά ήρθαν οι δηλώσεις του Τραμπ.

Το bitcoin έχει σημειώσει άνοδο πάνω από 50% από την 5η Νοεμβρίου, την ημέρα των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ που έδωσαν τα κλειδιά του Λευκού Οίκου στον Τραμπ. Σύμφωνα με την πάροχο δεδομένων CoinGecko, κυβερνήσεις ανά τον κόσμο διακρατούν ποσοστό 2,2% της συνολικής προσφοράς του bitcoin με τις ΗΠΑ να κατέχουν 200.000 bitcoin, αξίας $20 δισ. στα τρέχοντα επίπεδα.

Η Κίνα, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπουτάν και το Ελ Σαλβαδόρ είναι οι άλλες χώρες με σημαντική έκθεση στο bitcoin, σύμφωνα με τον ιστότοπο Bitcoin Treasuries.


Η μεγάλη επένδυση του Ίλον Μασκ στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές μπορεί να φέρει άμεσα καρπούς, τουλάχιστον σύμφωνα με ένα αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters από την προηγούμενη Παρασκευή. Σύμφωνα με αυτό, η ομάδα που έχει συγκροτηθεί από τον Ντόναλντ Τραμπ για να προετοιμάσει το έδαφος ενόψει της ανάληψης της προεδρίας των ΗΠΑ, εισηγείται στον νέο πρόεδρο να καταργήσει μία σημαντική εποπτική υποχρέωση σχετικά με την ασφάλεια των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν συστήματα αυτόνομης οδήγησης.

Η δημοσιογραφική ομάδα διάβασε το έγγραφο με το οποίο η «transition team», όπως αποκαλείται, εισηγείται την κατάργηση του car – crash reporting rule, ενός κανονισμού του οποίου ορκισμένος εχθρός είναι ο ισχυρός άνδρας της Tesla (TSLA NASDAQ), δηλαδή ο Ίλον Μασκ. Πρόκειται για έναν κανόνα που έχει θεσπίσει η National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), μία ομοσπονδιακή υπηρεσία που υπάγεται στο υπουργείο μεταφορών και έχει ως καθήκον την ενασχόληση με την ασφάλεια των μεταφορών στις ΗΠΑ. Ο κανόνας αυτός απαιτεί από κάθε επιχείρηση που κατασκευάζει και πουλά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν συστήματα αυτόνομης ή υποβοηθούμενης οδήγησης, να υποβάλει αναφορά στην NHTSA αν κάποιο από αυτά τα οχήματα εμπλακεί σε κάποια σύγκρουση (με άλλο όχημα, με πεζό ή με αντικείμενο) με τα συστήματα αυτά σε λειτουργία.

Η υποχρέωση ισχύει και αν τα συστήματα ήταν σε λειτουργία μέχρι και για 30 δευτερόλεπτα πριν την σύγκρουση ή πρόσκρουση. Σύμφωνα με την ομοσπονδιακή υπηρεσία, από το 2021 που θεσπίστηκε ο κανόνας μέχρι και σήμερα έχουν υποβληθεί αναφορές για πάνω από 2.700 συμβάντα. Με βάση την ανάλυση των στοιχείων που υπέβαλαν οι εταιρείες στην NHTSA, έχουν γίνει 10 έρευνες για έξι αυτοκινητοβιομηχανίες και εννέα υποχρεωτικές ανακλήσεις αυτοκινήτων τεσσάρων διαφορετικών εταιρειών.

Η Tesla και ο διευθύνων σύμβουλός της υποστηρίζουν πως η ομοσπονδιακή υπηρεσία ερμηνεύει τα δεδομένα που λαμβάνει από τα διάφορα συμβάντα με τρόπο αρνητικό για την αυτοκινητοβιομηχανία, δημιουργώντας αρνητικές εντυπώσεις στην κοινή γνώμη σχετικά με την ασφάλεια των οχημάτων της και των  συστημάτων υποβοηθούμενης και αυτόνομης οδήγησης.

Θεωρεί επίσης πως ο κανόνας είναι άδικος γι’ αυτήν, καθώς τα αυτοκίνητά της που χρησιμοποιούν αυτά τα συστήματα είναι πολύ περισσότερα από αυτά των υπόλοιπων αυτοκινητοβιομηχανιών και είναι φυσιολογικό να εμπλέκονται σε περισσότερες δυσάρεστες καταστάσεις.

Έτσι, το γεγονός πως από τα 45 θανατηφόρα ατυχήματα που αναφέρθηκαν στην NHTSA με βάση τον επίμαχο κανόνα, τα 40 αφορούσαν οχήματα της Tesla δεν είναι υποχρεωτικό να σημαίνει πως κάτι κακό τρέχει με τα αυτοκίνητά της. Υποστηρίζει επίσης πως συλλέγει περισσότερα στοιχεία από ότι οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες και αυτό τελικά λειτουργεί αρνητικά για αυτήν παρότι στην ουσία λειτουργεί καλύτερα από τις άλλες. Στο συγκεκριμένο σημείο δεν αποκλείεται να έχει κάποιο δίκιο, όπως ανέφερε στο Reuters ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας Bryant Walker Smith, ειδικός στα ζητήματα αυτόνομης οδήγησης.

Πάντως το γεγονός πως άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τιμωρηθεί από την NHTSA για ανεπάρκεια των συστημάτων αυτόματης οδήγησης και για ελλιπείς αναφορές συμβάντων (πρόσφατο παράδειγμα το τμήμα αυτόνομης οδήγησης της General Motors) δείχνει πως ο Μασκ μπορεί να υπερβάλλει, όταν ισχυρίζεται πως η ομοσπονδιακή υπηρεσία μεροληπτεί εναντίον του.

Η ουσία είναι πάντως πως ο Μασκ και η Tesla επιθυμούν την κατάργηση του εν λόγω κανόνα και την υιοθέτηση νέων ομοσπονδιακών κατευθυντήριων γραμμών, πιο ελαστικών από τις τωρινές, για την ανάπτυξη των συστημάτων αυτόματης και υποβοηθούμενης οδήγησης. Ανεξάρτητα από το αν το επιθυμούν επειδή αδικούνται από την τωρινή κατάσταση ή επειδή απλά τους βολεύει να προχωρήσουν χωρίς να τους εμποδίζει κανείς, το ρεπορτάζ του Reuters μας δείχνει πως είναι πολύ πιθανόν να δουν σύντομα την επιθυμία τους να πραγματοποιείται.


Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.