Αλλάζει ο χάρτης των λιμανιών στη χώρα μας μετά τη ματαίωση του διαγωνισμού για το Λιμάνι του Βόλου. Η απόφαση ελήφθη ομόφωνα από το Διοικητικό Συμβούλιο του Υπερταμείου και οι δύο λόγοι που οδήγησαν σε αυτήν είναι το γεγονός πως το λιμάνι επλήγη από την κακοκαιρία Daniel και έγιναν έργα υποδομών ύψους 9 εκατ. ευρώ. Επομένως όπως γίνεται πρόδηλο η αξία του λιμανιού έχει αυξηθεί σημαντικά με το Υπερταμείο να σκοπεύει να διερευνήσει τις δυνατότητες αυτοτελούς ανάπτυξής του.
Τα έργα αυτά θωρακίζουν το λιμάνι και αναβαθμίζουν τις δυνατότητές του, καθώς περιλαμβάνουν τη βυθοκόρηση του λιμένα ώστε να μπορούν να προσεγγίζουν πλοία και να ελλιμενίζονται. Το ποσό δηλαδή των 51 εκατ. ευρώ που είχε καταθέσει ο ΟΛΘ του Ιβάν Σαββίδη κρίνεται πως δεν ανταποκρίνεται στην υπεραξία που δίνει το λιμάνι. Υπενθυμίζεται πως η δεύτερη προσφορά είναι της Cargo – Goldair που είχε προσφέρει 25 εκατ. ευρώ και είχε προσφύγει στην ΕΑΔΗΣΥ και στο ΣτΕ.
Ωστόσο, η συγκεκριμένη απόφαση μάλλον δεν θα πρέπει να αποσυνδέεται από γεωπολιτικούς λόγους, οι οποίοι είχαν προκριθεί και σε μία αντίστοιχη κίνηση στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Οι αβεβαιότητες αυξάνονται διεθνώς, ενώ το εμπόριο και οι μεταφορές αποκτούν ιδιαίτερη αξία και πολλαπλασιαστική δυναμική. Όπως επισημαίνουν ορισμένοι σε αυτό το πλαίσιο και με μία Ευρώπη αδύναμη, η διαφύλαξη των διαμετακομιστικών κέντρων κρίνεται ζωτικής σημασίας για τη χώρα. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε και πρόσφατο δημοσίευμα του EUobserver, σύμφωνα με το οποίο υψηλόβαθμα στελέχη του ΝΑΤΟ εξέφρασαν ανησυχία για τα στρατηγικά ελληνικά λιμάνια τα οποία ελέγχονται από τη Ρωσία (ΟΛΘ) ή την Κίνα (ΟΛΠ), σε μια περίοδο αυξημένων εντάσεων.
Εντυπωσιακή πορεία κατέγραψε η αγορά στοιχηματισμού στην Ελλάδα το 2024 και σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Παιγνίων τα έσοδα προ εισφορών (GGR) ανήλθαν στα 2,88 δισ. ευρώ αυξημένα κατά 11,5%. Τα νέα είναι πολύ καλά για τον ΟΠΑΠ, αν και τα περίμενε η αγορά, καθώς γνώριζε και το πλούσιο αθλητικό περιεχόμενο του καλοκαιριού αλλά και την πορεία του Joker με τα πολλά jackpot.
Πρακτορεία και Play Stores (VLTs) είχαν άνοδο 5,2% και τα έσοδα ανήλθαν στα 1,44 δισ. ευρώ. Αυτά έχουν αποτυπωθεί και στην πορεία της μετοχής, η οποία είναι ανοδική το τελευταίο διάστημα. Έχοντας προσεγγίσει πλέον τα 17 ευρώ κοιτάζει τα υψηλά του 2023, τα οποία είναι λίγο υψηλότερα και αν τα ξεπεράσει θα γράψει υψηλά 16 ετών. Η αγορά περιμένει τα αποτελέσματα χρήσης προκειμένου να μάθει το ύψος του συνολικού μερίσματος για φέτος. Οι αναλυτές περιμένουν μέρισμα πάνω από 1,35 ευρώ, ενώ ήδη ο στόχος για EBITDA ύψους 750-770 εκατ. ευρώ θα πρέπει να θεωρείται πως θα ξεπεραστεί.
H ελβετική private bank EFG International, μεγαλομέτοχος της οποίας είναι η οικογένεια Λάτση, ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 321,6 εκατ. ελβετικά φράγκα για τη χρήση 2024, μια αύξηση 6% από την προηγούμενη χρονιά. Η EFG International ανακοίνωσε επίσης οτι θα εξαγοράσει την ελβετική private bank Cite Gestion.
To ενεργητικό υπό διαχείριση σημείωσε αύξηση 7,1%, πάνω από τον στόχο του 4%-6% της τράπεζας, με τον CEO Giorgio Pradelli να δηλώνει σε τηλεδιάσκεψη ότι οι προοπτικές είναι θετικές για τη νέα χρονιά. Η μετοχή αντέδρασε θετικά με άνοδο 4% την Τετάρτη.
Η EFG International θα εξαγοράσει το 100% της Cite Gestion που έχει έδρα τη Γενεύη και assets υπό διαχείριση 7,5 δισ. ελβετικά φρἀγκα και 150 εργαζόμενους. Η εξαγορά αναμένεται να ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2025. Το συνολικό ενεργητικό υπό διαχείριση της EFG μετά την εξαγορά θα ανέλθει τα 175 δισ. φράγκα.
Την τιμητική της είχε χθες η ΑΒΑΞ με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να επισκέπτεται δύο εμβληματικά έργα της συμπρωτεύουσας στα οποία η εταιρεία είναι ανάδοχος και τα εκτελεί εντός χρονοδιαγράμματος. Πρόκειται για το flyover της νέας ανατολικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης που εκτελούν μαζί με τη ΜΕΤΚΑ, καθώς και το φτιαγμένο με τις πιο προχωρημένες τάσεις σεβασμού στο περιβάλλον Παιδιατρικό Νοσοκομείο στα Φύληρα Θεσσαλονίκης, που έχει αναθέσει στην ΑΒΑΞ για το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της διεθνούς Πρωτοβουλίας του για την Υγεία.
Πρόκειται για ένα από τα τρία νοσοκομεία που φτιάχνει η ΑΒΑΞ για λογαριασμό του ΙΣΝ και που το Ίδρυμα δωρίζει στο ελληνικό δημόσιο. Είναι μία από τις μεγαλύτερες συμβάσεις κτιριακού έργου στη χώρα μας, ύψους 443 εκατ. ευρώ. Η σημασία του Παιδιατρικού της Θεσσαλονίκης μεγάλη, αφού θα είναι αντικαρκινικό. Και τα 3 νοσοκομεία που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ απαιτούν μεγάλη κατασκευαστική τεχνογνωσία και συνδυάζουν κορυφαία ποιότητα υπηρεσιών και καινοτόμες πρακτικές «πράσινου» σχεδιασμού για μειωμένο ανθρακικό αποτύπωμα σε όλο το φάσμα λειτουργίας τους και για το σύνολο του κύκλου ζωής τους.
Προσπάθειες να σταματήσει η μαζική δημοσίευση οικονομικών αποτελεσμάτων χρήσης κατά την τελευταία μέρα της διορίας καταβάλει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Σύμφωνα με επιστολή που έστειλε στις εισηγμένες τις καλεί να προσπαθήσουν να μη δημοσιεύσουν τελευταία στιγμή, δηλαδή 30 Απριλίου, αν και δύσκολα θα αποφύγουμε άλλη μία μαζική δημοσίευση, αφού οι εισηγμένες βρίσκουν διάφορες προφάσεις και αφού και ο νόμος λέει έως 30 του μήνα, το κάνουν τελευταία στιγμή. Παράλληλα, η Ε.Κ. ανέφερε στις εισηγμένες να προσέξουν τις λεπτομέρειες στις αποτυπώσεις, όπως στα δάνεια, ώστε να παρουσιάζεται ο χρόνος λήξης, ή στις αποτιμήσεις περιουσιακών στοιχείων, ώστε να γίνεται σε σωστούς χρόνους, αλλά και σε θέματα μεταφοράς για παράδειγμα ακινήτων στα επενδυτικά να γίνεται με βάσει όσα προβλέπονται.
Η μετοχή της Austriacard ίσως είναι η πιο ταλαιπωρημένη από όσες έχουν κάνει placement, αφού αν και έχουν περάσει 10 μήνες από τη διάθεση του 15% και η αγορά είναι σε νέα υψηλά 14 ετών, η μετοχή τώρα προσπαθεί να βρει το δρόμο της. Σίγουρα το placement δεν ήταν και το πιο πετυχημένο, αφού μόλις διατέθηκαν οι μετοχές άρχισαν να βγαίνουν μεγάλες πωλήσεις. Αυτές οι πωλήσεις ανάγκασαν τον βασικό μέτοχο να πάρει πίσω ένα μεγάλο αριθμό μετοχών από αυτές που διέθεσε. Σύμφωνα με σχετικές ανακοινώσεις περίπου το 30% των μετοχών που πούλησε τις έχει ξαναγοράσει στα ίδια ή και χαμηλότερα επίπεδα. Επίσης έχουν γίνει και σημαντικές αγορές ιδίων μετοχών. Τώρα ο τίτλος προσπαθεί να σταθεροποιηθεί πάνω από τα 6 ευρώ και χθες έγραψε νέο υψηλό 9 μηνών, αλλά η προσφορά δεν ήταν αμελητέα.
Πάνω από το 70% των κτιρίων γραφείων στην Αθήνα κινδυνεύουν να απαξιωθούν ως το 2030 αν δεν υπάρξει κάποια σημαντική παρέμβαση. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της μελέτης της Cushman & Wakefield, η οποία και αναλύει τον κίνδυνο απαξίωσης των κτιρίων γραφείων, εκτός από την Ελλάδα σε άλλες 16 ευρωπαϊκές πόλεις.
Σύμφωνα με τη μελέτη, ο μεγαλύτερος κίνδυνος συναντάται στο κέντρο της Αθήνας όπου το γραφειακό απόθεμα είναι παλαιό και με την πολυϊδιοκτησία σε κτίρια να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στη ριζική ανακατασκευή του.
Την τελευταία οκταετία, με τις τοποθετήσεις θεσμικών επενδυτών σε ακίνητα, έχει αντιμετωπιστεί εν μέρει αυτός ο κίνδυνος, ενώ από το 2022 παρατηρείται αυξανόμενη δραστηριότητα ανακατασκευής αυτοτελών κτιρίων στο κέντρο αλλά και την περιφέρεια.
Οι περιφερειακές αγορές των νοτίων και των βόρειων προαστίων αντιμετωπίζουν σαφώς χαμηλότερο κίνδυνο απαξίωσης του γραφειακού αποθέματος με τον Πειραιά να βρίσκεται υπό τη μεγαλύτερη πίεση, μετά το κέντρο.
Σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη Ευρώπη, μεταξύ των 16 πόλεων της μελέτης, υπάρχει μια διάκριση μεταξύ της Ανατολικής Ευρώπης, στην οποία καταγράφεται νεότερο απόθεμα, και της Δυτικής Ευρώπης, με υψηλότερο κίνδυνο απαξίωσης.
Πτώση των τιμών του χαλκού εκτιμούν οι αναλυτές της αγοράς εμπορευμάτων της Citigroup λόγω των επιπτώσεων των δασμών που επιβάλλει η αμερικανική κυβέρνηση στο μέταλλο.
Μάλιστα, όπως επισημαίνουν, ο χαλκός μπορεί να διατηρηθεί στα τρέχοντα επίπεδα γύρω στα 9.400 δολάρια τον τόνο μέχρι τις αρχές Απριλίου, ωστόσο μετά την εφαρμογή των αμερικανικών δασμών οι τιμές θα μπορούσαν να πέσουν στα 8.500 δολάρια εντός τριών μηνών.
Ειδικότερα, η τιμή του χαλκού έχει αυξηθεί σχεδόν 8% φέτος λόγω της ανθεκτικότητας της αγοράς, ενώ ο δείκτης LMEX στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου έκλεισε σε υψηλό τριών μηνών πριν δυο ημέρες.
Η διαφορά μεταξύ των τιμών στην προθεσμιακή αγορά Comex στη Νέα Υόρκη έναντι της προθεσμιακής αγοράς LME στο Λονδίνο θα μπορούσε να διευρυνθεί ακόμη και στα 1.400 δολάρια τον τόνο καθώς οι δασμοί καθιστούν το μέταλλο πιο πολύτιμο στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την Citigroup.
Σημειώνεται, ότι ο χαλκός υποχώρησε κατά 0,4% στα 9.438,50 δολάρια ανά τόνο στο LME, ενώ τα υπόλοιπα μέταλλα ήταν μικτά. Σε ότι αφορά την τιμή του μετάλλου σε άλλες αγορές, κατέγραψε μια μικρή μεταβολή στα 100,45 δολάρια τον τόνο στη Σιγκαπούρη ενώ τα συμβόλαια σε γουάν στην αγορά της Κίνας, στο Dalian ήταν αμετάβλητα και τα συμβόλαια χάλυβα στη Σαγκάη κινήθηκαν ανοδικά.
Η απόβαση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD (1210 HONG KONG) στην Βραζιλία συνεχίζεται. Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters η μεγάλη κινεζική εταιρεία δεν περιορίζεται στην δημιουργία ενός εργοστασίου κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά επεκτείνεται και στον τομέα του λιθίου και των μπαταριών. Κατά τις πληροφορίες του διεθνούς πρακτορείου, η BYD έχει αποκτήσει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης σε δύο μεγάλες εκτάσεις γης που βρίσκονται σε μία περιοχή της Βραζιλίας γνωστή για την υψηλή περιεκτικότητά της σε λίθιο.
Η αγορά των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων λιθίου που λογικά βρίσκονται κάτω από την γη έγινε το 2023, μέσω μίας θυγατρικής της κινεζικής εταιρείας, η οποία δημιουργήθηκε τον Μάιο του 2023 ειδικά για αυτόν τον σκοπό. Ο Felix Teixeira, δημοσιογράφος του Reuters, επιβεβαίωσε τις πληροφορίες του αφού είδε δημόσια έγγραφα που πιστοποιούν την κίνηση της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία μέχρι τις αποκαλύψεις του δεν είχε γίνει γνωστή.
Όπως φαίνεται, η απόκτηση των δικαιωμάτων σχεδόν συνέπεσε με την λήψη της απόφασης για την ανέγερση του εργοστασίου αυτοκινήτων στην επαρχία της Bahia στα βορειοανατολικά της χώρας, κάποια στιγμή μέσα στο 2023. Η εταιρεία διαθέτει αυτή την στιγμή στην Βραζιλία ήδη δύο παραγωγικές εγκαταστάσεις, μία παραγωγής εξαρτημάτων για ηλεκτρικά φορτηγά στην περιοχή Campinas της επαρχίας του Sao Paolo και μία για συναρμολόγηση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην πόλη Manaus της επαρχίας Amazonas. Η νέα επένδυση, στην περιοχή Camacari, είναι πολύ σημαντικότερη από τις άλλες δύο, καθώς προβλέπει την δημιουργία εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων και εγκαταστάσεων επεξεργασίας λιθίου και άλλων συστατικών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή μπαταριών.
Όλες αυτές οι παραγωγικές εγκαταστάσεις γίνονται σε ένα παλιό εργοστάσιο της αμερικανικής Ford (F NYSE) το οποίο η αμερικανική βιομηχανία εγκατέλειψε το 2021, απολύοντας περίπου 5.000 εργαζόμενους. Η παραγωγική δυναμικότητα του ανακαινισμένου εργοστασίου αναμένεται να είναι της τάξης των 150.000 αυτοκινήτων ετησίως με προοπτική σημαντικής αύξησής της στο μέλλον, ενώ η κινεζική εταιρεία υποστηρίζει πως στο συγκρότημα της Camacari θα απασχολούνται μέχρι και 20.000 εργαζόμενοι, σχεδόν τετραπλάσιοι σε αριθμό από όσους απασχολούσε η Ford. Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό και εξελίσσονται με ταχύ ρυθμό αλλά έχουν στιγματιστεί από πολύ σοβαρές καταγγελίες σχετικά με την συμπεριφορά του κινεζικής προελεύσεως εργολάβου που έχει αναλάβει το έργο προς τους εργαζόμενους, που έχουν έρθει κυρίως από την Κίνα.
Η BYD έχει δηλώσει κατηγορηματικά πως δεν γνώριζε τίποτα και έχει δεσμευθεί να διορθώσει τα πράγματα, καθώς το ζήτημα έφθασε πριν μερικές εβδομάδες στον πρόεδρο της Βραζιλίας Λούλα. Σύμφωνα με τον Felix Teixeira του Reuters, οι εκτάσεις στις οποίες απέκτησε τα δικαιώματα εξόρυξης και εκμετάλλευσης η BYD απέχουν περίπου 800 χιλιόμετρα, δηλαδή σχεδόν δώδεκα ώρες ταξίδι με το αυτοκίνητο από το υπό ανέγερση συγκρότημα της Camacari. Πολύ κοντά σε αυτές βρίσκονται εκτάσεις που ανήκουν στην αμερικανική εταιρεία λιθίου Atlas Lithium (ATLX NASDAQ). Τα βραζιλιάνικα κοιτάσματα λιθίου θεωρούνται πιο εύκολα στην εκμετάλλευση από τα αντίστοιχα της Χιλής, της Αργεντινής και της Βολιβίας, καθώς είναι σε μορφή πετρωμάτων και αλυκών.
Επίσης, η κυβέρνηση της χώρας έχει αφήσει αρκετά πιο ελεύθερη την αγορά, σε αντίθεση με τις γειτονικές χώρες που έχουν επιβάλει πολλούς περιορισμούς και ασκούν ασφυκτικό έλεγχο στον τομέα εξόρυξης λιθίου. Ακούγεται λοιπόν πολύ λογικό για την BYD να προσπαθήσει να δημιουργήσει καθετοποιημένες δραστηριότητες μέσα στην Βραζιλία, εξορύσσοντας λίθιο το οποίο στην συνέχεια θα επεξεργάζεται και θα το χρησιμοποιεί για την κατασκευή μπαταριών. Αν μάλιστα καταφέρει να ξεπεράσει ανώδυνα τα προβλήματα με τους εργαζόμενους και μπορέσει να τηρήσει και τα κατασκευαστικά χρονοδιαγράμματα, η BYD θα έχει σε λίγα χρόνια ένα πολύ σημαντικό «προγεφύρωμα» στην πολυπληθέστερη χώρα της Λατινικής Αμερικής και δυνητικά όλης της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής, χωρίς να χρειάζεται να μπλέκει με τις ΗΠΑ και την εκάστοτε ηγεσία της.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δε θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.