To roadshow της Πειραιώς στις ΗΠΑ, οι «ταύροι» στις τράπεζες, η ντρίπλα του Mr. Jumbo, η επιφυλακτικότητα για Quest, το νέο deal της Αγγελικούση, οι μετοχές του τουρισμού, οι αντίθετες εκτιμήσεις για το πετρέλαιο και το τιμόνι στις γυναίκες

Το roadshow που διοργάνωσε η UBS για την Τράπεζα Πειραιώς στις ΗΠΑ φαίνεται πως έχει αποτέλεσμα, καθώς η μετοχή έχει μεγάλους αγοραστές, οι οποίοι «σκουπίζουν» την προσφορά πέριξ των 4 ευρώ. Η μετοχή, ενώ και στο παρελθόν είχε προσπαθήσει να ξεπεράσει τη συγκεκριμένη τιμή, είναι και η τιμή που είχε γίνει το placement, δεν τα είχε καταφέρει και γυρνούσε χαμηλότερα. Την τελευταία φορά που προσπάθησε να σπάσει τα 4 ευρώ, έπεσε στη μεγάλη πτώση των αγορών στις 5 Αυγούστου.

Τώρα όμως, όπως λένε πηγές της στήλης, οι αγοραστές ίσως τα… δώσουν όλα και δούμε να πηγαίνει για νέα πολυετή υψηλά, αφού πρώτα ολοκληρώσουν τις αγορές τους. Η μετοχή έχει μεγάλο discount, σύμφωνα με την πλειονότητα των αναλυτών, σε όρους P/TBV τόσο έναντι των συστημικών όσο και των ευρωπαϊκών τραπεζών. Πρόσφατα η Morgan Stanley έδωσε τιμή στόχο τα 5,51 ευρώ, η Goldman Sachs τα 5,90 ευρώ και η JP Morgan τα 5,90 ευρώ. Επομένως, δικαιολογεί υψηλότερα επίπεδα τιμών.


Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως ο τουρισμός μπορεί να παραμείνει ο βασικός μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας, αλλά να γίνει και πιο ισχυρός με τις απαραίτητες επενδύσεις, οι οποίες πρέπει να γίνουν σε τοπικό επίπεδο.  Μπορεί κάποια νησιά να αντιμετωπίζουν θέματα ή να έρχονται περισσότεροι τουρίστες αλλά να ξοδεύουν λιγότερα, ωστόσο, η δυναμική δεν αμφισβητείται. Από την αρχή του 2024 τα στοιχεία δείχνουν πως θα έχουμε μία ακόμη χρονιά ρεκόρ. Χθες, δημοσίευσε την πορεία του Αυγούστου το Αεροδρόμιο Αθηνών και συνολικά το μήνα αυτόν πέρασαν από τις πύλες του 3,64 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 10,5% έναντι του περσινού Αυγούστου, που ήταν μήνας ρεκόρ. Συνολικά στους 8 μήνες η αύξηση είναι της τάξης του 13,9% και από το ΔΑΑ πέρασαν 21,26 εκατ. επιβάτες.

Οι εισηγμένες εταιρείες της τουριστικής μας βιομηχανίας, όπως καταλαβαίνετε θα δουν και αυτές τα μεγέθη τους να βελτιώνονται. Το ΔΑΑ έχει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα για ακόμα μεγαλύτερη χωρητικότητα, ενώ η Aegean Airlines διαθέτει ισχυρό ταμείο και εκμεταλλεύεται ευκαιρίες, όπως πρόσφατα με την επένδυση στη Volotea. Αντίστοιχα, βελτιωμένη εικόνα θα πρέπει να περιμένουμε και για τις άλλες επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον τουρισμό, όπως της εταιρίας ενοικίασης αυτοκινήτων, τις ναυτιλιακές, τα ξενοδοχεία κ.α. Παράλληλα, οι επενδύσεις που γίνονται σε νέες υποδομές, στηρίζουν άλλες εταιρείες (πχ κατασκευές, μετάλλων κτλ), οι οποίες ωφελούνται έμμεσα.


Η κίνηση του Απόστολου Βακάκη, ήταν και μία μορφή απάντησης στους επικριτές του, οι οποίοι καιρό τώρα σχολιάζουν την πορεία της μετοχής μετά το placement, σε συνδυασμό με την προειδοποίηση που είχε βγάλει η εταιρεία. Είναι γνωστό πως ο Mr. Jumbo δεν είναι αισιόδοξος και η αγορά ακούει πάντα προσεκτικά αυτά που λέει. Η βασική του ανησυχία ήταν η Ερυθρά Θάλασσα και φαίνεται πως η κατάσταση ακόμα εκεί είναι δύσκολη.

Όμως από την άλλη, η πτώση της μετοχής είναι ευκαιρία και θα την καρπωθεί η ίδια η εταιρεία που έχει και γεμάτο το ταμείο. Αντί να δώσει ένα πρόσθετο μέρισμα στο τέλος του έτους, θα προχωρήσει σε αγορές ιδίων μετοχών έως και του 10% του συνόλου, με σκοπό να τις ακυρώσει, άρα να βελτιώσει τη θέση των μετόχων στο μετοχικό κεφάλαιο.

Η ανακοίνωση αυτή μαζί με την ενημέρωση ότι οι πωλήσεις του Αυγούστου αυξήθηκαν 8% και στο σύνολο των 8 μηνών είναι αυξημένες 7% περίπου έδωσαν ώθηση στη μετοχή. Υπάρχουν σημάδια σύμφωνα με τους αναλυτές ότι μπορεί να ξεπεραστεί η εκτίμηση για αύξηση 4% στο σύνολο του έτους, μία εκτίμηση την οποία διατηρεί ακόμα η διοίκηση, μέχρι να δει βελτίωση στις μεταφορές. Οι αγορές ιδίων θα γίνουν με ανώτατο όριο τα 27,20 ευρώ, δηλαδή μέχρι την τιμή που είχε πουλήσει ο κ.Βακάκης.


Καλή ανάπτυξη είχε στο εξάμηνο η Quest, αλλά την αύξηση του τζίρου δεν ακολούθησαν τα κέρδη, τα οποία μάλιστα υποχώρησαν 3,2%, όταν ο τζίρος αυξήθηκε 14%. Τα περιθώρια φαίνεται ότι έχουν πιεστεί περαιτέρω, ενώ και τα υψηλά επιτόκια επηρεάζουν. Το ταμπλό εδώ και μήνες έχει αποτυπώσει μία επιφυλακτικότητα από την πλευρά των επενδυτών και παρά τις διαβεβαιώσεις για growth και καλύτερη πορεία από τη διοίκηση, δεν φαίνεται να συμμερίζεται την άποψη αυτή. Επιπλέον, εδώ και πολλά τρίμηνα, η εταιρεία διαφημίζει την ύπαρξη γραμμών χρηματοδότησης άνω των 300 εκατ. ευρώ για εξαγορές, χωρίς να έχει κάνει κάποια σημαντική, που θα έδινε μία προοπτική.


Συνεχίζεται το μπαράζ αναβαθμίσεων για τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες. Μετά την Fitch Ratings, η Morgan Stanley και η Goldman Sachs προχώρησαν σε επικαιροποίηση των εκτιμήσεών τους, σχετικά με τις τιμές στόχους, καθώς και των συστάσεων τους.

Η Morgan Stanley διατηρεί τη σύσταση overweight, εκτιμώντας ότι οι μετοχές των τραπεζών είναι αδικαιολογήτως υποτιμημένες και θέτει ως νέες τιμές - στόχους τα 5,51 ευρώ για την Τράπεζα Πειραιώς, τα 2,5 ευρώ για την Alpha Bank, τα 10,43 ευρώ για την Εθνική Τράπεζα και τα 2,66 ευρώ για την Eurobank. Παράλληλα, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Morgan Stanley, oι ελληνικές τράπεζες διαπραγματεύονται με P/E ratio 5,8 φορές, έναντι 6,7 φορές για τον μέσο όρο των άλλων τραπεζών της ΕΕ και 7 φορές για τις τράπεζες της περιφέρειας της ΕΕ, δηλαδή τις ισπανικές και ιταλικές τράπεζες.

Η Goldman Sachs διατηρεί τη σύσταση buy για τις: Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Τράπεζα Πειραιώς και την ουδέτερη σύσταση για την Alpha Bank, ενώ προχώρησε σε νέα αύξηση των τιμών - στόχων, για την Εθνική στα 11 ευρώ από 10 ευρώ, για την Eurobank στα 2,70 ευρώ από 2,50 ευρώ, για την Πειραιώς στα 5,90 ευρώ από 5,30 ευρώ και για την Alpha Bank στα 2,00 ευρώ από 1,95 ευρώ.

Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Goldman Sachs, οι μετοχές των ελληνικών τραπεζών, αν και έχουν καταγράψει άνοδο κατά 24% από τις αρχές του έτους και έχουν υπεραποδώσει έναντι του πανευρωπαϊκού τραπεζικού δείκτη Stoxx 600 Banks, παραμένουν υποτιμημένες και φθηνές και υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω re-rating.


Μια νέα επιτυχημένη κίνηση προστίθεται στο ενεργητικό του εφοπλιστικού ομίλου Αγγελικούση. Πριν λίγες μέρες στο στόλο της Maran Gas Maritime.  εντάχθηκε το νεότευκτο πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), Maran Gas Nice, το οποίο ναυπηγήθηκε στην Samsung Heavy Industries.

Πρόκειται για μέρος μιας μεγαλύτερης παραγγελίας που έκανε ο όμιλος στην SHI, η οποία περιλαμβάνει συνολικά επτά πλοία μεταφοράς LNG, από τα οποία τα τέσσερα είναι  διπλού καυσίμου. Το Maran Gas Nice έχει ναυλωθεί μακροχρόνια στην ενεργειακή εταιρεία Total Energies.

Παράλληλα, η Maran Dry, εταιρεία συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση πούλησε το φορτηγό πλοίο Maran Prosperity, 18 ετών, σε εταιρεία κινεζικών συμφερόντων έναντι 21,5 εκατ. δολαρίων. Σύμφωνα με την VesselsValue, η αξία του συγκεκριμένου φορτηγού πλοίου χωρητικότητας 174,000 τόνων capesize, κατασκευής του 2006 εκτιμάται στα 20 εκατ. δολάρια.


Oι τιμές πετρελαίου θα πέσουν γύρω στα $60 το βαρέλι κατά μέσο όρο την επόμενη χρονιά, αν οι παραγωγοί του OPEC+ δεν μειώσουν την παραγωγή περαιτέρω, προβλέπει η Citi. Ο λόγος είναι η προβλεπόμενη μείωση της ζήτησης και η αύξηση της προσφοράς από χώρες που δεν είναι μέλη του OPEC. H επενδυτική τράπεζα σημειώνει σε έκθεσή της, ότι μια τεχνική ανάκαμψη των τιμών είναι δυνατή, ωστόσο, η αγορά θα χάσει την εμπιστοσύνη της στην αποφασιστικότητα του OPEC+ να παίξει άμυνα, στηρίζοντας το επίπεδο των $70 το βαρέλι, αν το καρτέλ δεν δεσμευτεί να παρατείνει τους περιορισμούς στην παραγωγή επ’ αόριστον.

Αν η τιμή του αργού πετρελαίου Brent πέσει στην περιοχή των $60 το βαρέλι, οι ροές κεφαλαίων μπορεί να οδηγήσουν την τιμή ακόμη πιο χαμηλά, ίσως και στα $50 πριν υπάρξει ανάκαμψη, εκτιμούν οι αναλυτές της Citi. Αρχικά, οι γεωπολιτικές εντάσεις αναμένονταν να ανεβάσουν τις τιμές πετρελαίου  αλλά κάθε ριμπάουντ από τον Οκτώβριο του 2023 ήταν όλο και πιο αδύναμο. Η αγορά έχει αντιληφθεί ότι οι εντάσεις δεν οδηγούν αναγκαστικά σε μειωμένη παραγωγή και κατά συνέπεια τα όποια ράλι στις τιμές πετρελαίου αποτελούν ευκαιρία για πωλήσεις. Η Citi συστήνει πωλήσεις στο πετρέλαιο, όταν η τιμή του Brent πλησιάζει τα $80 το βαρέλι. Την προηγούμενη εβδομάδα η Goldman Sachs χαμήλωσε την πρόβλεψη της για τη μέση τιμή πετρελαίου Brent το 2025 κατά $5 το βαρέλι, βλέποντας χαμηλότερη ζήτηση στην Κίνα.

Αντίθετα, η UBS βλέπει το Brent να ακριβαίνει πάνω από τα $80 το βαρέλι τους επόμενους μήνες, γιατί παρά τη μείωση της ζήτησης στην Κίνα, η αγορά είναι υποπρομηθευμένη. Την 1η Αυγούστου ο OPEC+ επιβεβαίωσε ότι σχεδιάζει να άρει τους πιο πρόσφατους περιορισμούς στην παραγωγή, δηλαδή τις περικοπές 2,2 εκατ. βαρελιών ημερησίως, από τον Οκτώβριο. Σημείωσε, ωστόσο, ότι ο σχεδιασμός αυτός μπορεί να αναβληθεί ή να εγκαταλειφθεί αν χρειαστεί. 


Από την πρώτη Οκτωβρίου, θα διπλασιαστεί ο αριθμός των εταιρειών που διευθύνονται από μία γυναίκα και συμμετέχουν στον χρηματιστηριακό δείκτη DAX 40 που περιλαμβάνει τις σημαντικότερες εισηγμένες εταιρείες του γερμανικού χρηματιστηρίου. Εντυπωσιακή αλλαγή θα πει κανείς, αλλά λογικά ύστερα από μερικά δευτερόλεπτα θα αντιληφθεί πως συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

Μόνο μία εταιρεία διευθύνεται από γυναίκα, η φαρμακευτική Merck KGaA (MRK XETRA) και από την 1η Οκτωβρίου θα της κάνει παρέα σε αυτήν την πολύ exclusive ομάδα η Karin Rådström, που θα αναλάβει την θέση της διευθύνουσας συμβούλου της μεγαλύτερης εταιρείας φορτηγών στον κόσμο, της Daimler Truck Group (DTG XETRA). H 45χρονη μηχανικός από την Σουηδία, είναι μέλος της διοικητικής ομάδας της Daimler Group από το 2021, όταν ανέλαβε τη διεύθυνση των φορτηγών Mercedes Benz (Mercedes Benz Trucks). Πριν από αυτό, διετέλεσε για αρκετά χρόνια ανώτατη αξιωματούχος της σουηδικής εταιρείας φορτηγών Scania, η οποία έχει περάσει εδώ και αρκετά χρόνια κάτω από τον έλεγχο της Traton SE (8TRA XETRA), μέλους του ομίλου της γερμανικής Volkswagen (VOW3 XETRA).

Η ανακοίνωση του ορισμού της Rådström ως διαδόχου του Marin Daum, έγινε προχθές Τετάρτη από τον πρόεδρο του εποπτικού συμβουλίου της εταιρείας Joe Kaeser, ο οποίος ευχαρίστησε τον Daum για την 37χρονη παρουσία του στην επιχείρηση και εξέφρασε την βεβαιότητά του πως η διάδοχός του είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να συνεχίσει το έργο του.

Η Rådström θα παραμείνει στην θέση αυτή μέχρι την 31η Ιανουαρίου 2029, αλλά το σχέδιο του Joe Kaeser σίγουρα προβλέπει την παραμονή της στο τιμόνι της επιχείρησης για πολύ μεγαλύτερο διάστημα. Όπως παρατήρησε το Bloomberg, ο επικεφαλής του εποπτικού συμβουλίου λίγο πολύ το παραδέχθηκε, καθώς είπε πως η μεταμόρφωση, την οποία περνά τώρα η βιομηχανία φορτηγών θα κρατήσει σίγουρα για παραπάνω από 4-5 χρόνια (ως μεταμόρφωση εννοεί τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο, καθώς και τις μεγάλες αλλαγές στον τομέα της παροχής υπηρεσιών προς τους πελάτες μίας εταιρείας φορτηγών). Στο σχετικό άρθρο του Bloomberg διαβάζουμε πως η Σουηδή αξιωματούχος είναι πολύ δημοφιλής ανάμεσα στους υπαλλήλους και τα στελέχη της εταιρείας, κάτι που συνέβαινε και όταν εργαζόταν στην Scania.

Επίσης, και ο Joe Kaeser και το ρεπορτάζ του οικονομικού Τύπου επισήμαναν πως τα τρία χρόνια που βρίσκεται στην Daimler Truck Group ως υπεύθυνη του τομέα των φορτηγών Mercedes Benz έχει φέρει πολύ θετικά αποτελέσματα. Όλα αυτά όμως δεν εγγυώνται την επιτυχία της στα καθήκοντα που αναλαμβάνει σε μερικές εβδομάδες. Η περίοδος είναι αρκετά δύσκολη για την επιχείρηση, όπως και για τις υπόλοιπες μεγάλες εταιρείες του τομέα.

Την 1η Αυγούστου, η εταιρεία χαμήλωσε τις εκτιμήσεις της για τις οικονομικές επιδόσεις της μέσα στο 2024, και για τον κύκλο εργασιών και για την κερδοφορία της. Η σημαντική υστέρηση της ζήτησης από την Κίνα εξαιτίας των προβλημάτων στον τομέα των ακινήτων είναι ένας από τους λόγους που έκαναν την εταιρεία να χαμηλώσει τις εκτιμήσεις της, κάτι που έχουν κάνει εξάλλου και άλλες μεγάλες διεθνείς εταιρείες φορτηγών.

Μειωμένη όμως είναι και η ζήτηση από την ευρωπαϊκή αγορά. Το θέμα της υστέρησης στην ζήτηση, όπως και η καθυστέρηση της μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση θα απασχολήσουν σοβαρά την Rådström, όπως και η δυσκολία της επιχείρησης να βρει το εξειδικευμένο προσωπικό που χρειάζεται. Αν λάβουμε υπόψη μας και τα διάφορα γεωπολιτικά ζητήματα και τους εμπορικούς πολέμους, είναι βέβαιο πως η νέα κεφαλή της Daimler Truck θα χρειαστεί πολλή δουλειά και επιδεξιότητα για να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις που την περιμένουν.  

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.