Το σύστημα πλοήγησης του πλοίου είχε χαθεί προτού πλησιάσει στη γέφυρα της Βαλτιμόρης, ενώ οι πλοηγοί είχαν εκπέμψει κίνδυνο προειδοποιώντας τις αρχές ότι επίκειται σύγκρουση. «Πλησιάζει ένα πλοίο το οποίο έχει χάσει το σύστημα πλοήγησης», ακούγεται να λέει στέλεχος της υπηρεσίας Μεταφορών του Μέριλαντ στον ασύρματο. «Μέχρι να τεθεί υπό έλεγχο, πρέπει να διακόψουμε την κυκλοφορία», είχε αναφερθεί.
Στο μεταξύ, η ηλεκτροδότηση του πλοίου είχε διακοπεί λίγο μετά τον απόπλου του, στη μέση της νύκτας της Δευτέρας προς Τρίτη. Τα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου και η μηχανή του έπαψαν να λειτουργούν, ενώ, το πλήρωμα του Dali δεν μπορούσε να ελέγξει το τεράστιο πλοίο.
Oι έξι άνθρωποι που αγνοούνταν θεωρείται πλέον πως είναι νεκροί, ανακοίνωσε ανώτερος αξιωματικός του αμερικανικού λιμενικού σώματος. «Με βάση τη διάρκεια των ερευνών που διενεργήθηκαν, και τη θερμοκρασία του νερού, αυτή τη στιγμή δεν εκτιμάμε πως θα βρούμε ανθρώπους ακόμη στη ζωή», εξήγησε ο αντιναύαρχος Σάνον Γκίλριδ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Η σιδερένια κατασκευή, κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος, όταν φορτηγό πλοίο, γεμάτο κοντέινερ, χτύπησε έναν από τους πυλώνες στήριξής της και την διέλυσε, ρίχνοντας στο νερό διερχόμενα ΙΧ.
Η διαχειρίστρια εταιρεία ανακοίνωσε, ότι λίγο πριν από την πρόσκρουση, υπήρξε βλάβη στο σύστημα πρόωσης, και διακοπή στην ηλεκτροδότηση του πλοίου. Το πλήρωμα εξέπεμψε σήμα SOS, ειδοποιώντας τις αρχές, που έσπευσαν να κλείσουν την είσοδο στη γέφυρα, αποτρέποντας έτσι μια μεγαλύτερη τραγωδία.
Όσο για τη Φράνσις Σκοτ Key, είναι η μεγαλύτερη γέφυρα στην περιοχή της Βαλτιμόρης, κατασκευάστηκε το 1977, έχει μήκος 2,6 χλμ. και υπολογίζεται ότι σε ετήσια βάση τη διασχίζουν 11,5 εκατομμύρια οχήματα. Το μοναδικό ανάλογο περιστατικό ήταν το 2007 στη Μινεάπολη που είχε ως απολογισμό 13 νεκρούς.
Διεκόπη η ηλεκτροδότηση του πλοίου
Αν το φορτηγό πλοίο το οποίο «απώλεσε προσωρινά το σύστημα προώθησης» δεν είχε προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου, ο απολογισμός του «φρικτού δυστυχήματος», όπως το χαρακτήρισε ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, θα ήταν ακόμη μεγαλύτερος. Χάρη σε αυτό το σήμα κινδύνου οι αρχές πρόλαβαν να διακόψουν την κυκλοφορίας των οχημάτων πάνω στη γέφυρα.
Το 300 μέτρων μήκους πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali μόλις είχε ξεκινήσει ένα ταξίδι 27 ημερών από το λιμάνι της Βαλτιμόρης με προορισμό τη Σρι Λάνκα.
Λίγο μετά τον απόπλου του, στη μέση της νύκτας της Δευτέρας προς Τρίτη, διακόπηκε η ηλεκτροδότηση. Τα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου και η μηχανή του έπαψαν να λειτουργούν. Το πλήρωμα του Dali δεν μπορούσε να ελέγξει το τεράστιο πλοίο.
Τα μέλη του πληρώματος προσπάθησαν μάταια να αποκαταστήσουν τη βλάβη, ενώ ο ένας πλοηγός που βρισκόταν πάνω σε αυτό έδινε εντολές στο πλήρωμα να επιστρέψει το Dali στο λιμάνι και να ρίξει άγκυρα.
Παρόλο που φαίνεται ότι μια γεννήτρια κάποια στιγμή άρχισε να λειτουργεί, το πλοίο δεν ανέκτησε τις μηχανές του. Οι πλοηγοί δεν είχαν άλλη επιλογή και λίγο πριν τη 01:30 (τοπική ώρα, 07:30 ώρα Ελλάδας) τα ξημερώματα της Τρίτης εξέπεμψαν κινδύνου προειδοποιώντας τις αρχές ότι επίκειται πρόσκρουση.
«Πλησιάζει ένα πλοίο το οποίο έχει χάσει το σύστημα πλοήγησης», ακούγεται να λέει στέλεχος της υπηρεσίας Μεταφορών του Μέριλαντ στον ασύρματο. «Μέχρι να τεθεί υπό έλεγχο, πρέπει να διακόψουμε την κυκλοφορία».
Ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουες Μουρ χαρακτήρισε το πλήρωμα του Dali «ήρωες» και πρόσθεσε ότι η άμεση αντίδρασή τους «έσωσε ζωές» διότι οι αρχές πρόλαβαν να διακόψουν την κυκλοφορία των οχημάτων στη γέφυρα, η οποία έχει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, τα δύο λεπτά που πέρασαν μετά την εκπομπή του σήματος κινδύνου και της πρόσκρουσης.
Σημαντικός οδικός άξονας
Η γέφυρα Francis Scott Key, μήκους 2,6 χιλιομέτρων, αποτελεί μέρος του βασικού οδικού άξονα που συνδέει τις βόρειες με τις νότιες πολιτείες των ΗΠΑ, στις ανατολικές ακτές της χώρας. Η πρόσβαση στο λιμάνι της Βαλτιμόρης δεν είναι πλέον δυνατή λόγω των συντριμμιών της γέφυρας και οι θαλάσσιες μεταφορές εκεί «έχουν διακοπεί μέχρι νεοτέρας», σύμφωνα με τις αρχές.
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι το σημαντικότερο των ΗΠΑ όσον αφορά τα φορτία αυτοκινήτων. Μόνο το 2022 πέρασαν από εκεί περισσότερα από 750.000 οχήματα, σύμφωνα με στοιχεία της λιμενικής αρχής. Είναι επίσης ένα από τα μεγαλύτερα σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές άνθρακα.
Το κλείσιμο αυτού του μεγάλου λιμανιού στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ θα μπορούσε να διαταράξει την αλυσίδα εφοδιασμού προϊόντων – από αυτοκίνητα μέχρι άνθρακα ή και ζάχαρη, κάτι που σημαίνει ότι θα αυξηθούν οι καθυστερήσεις και το κόστος τους
Το Dali ανήκει στην Grace Ocean Pt Ltd, τη διαχείρισή του έχει αναλάβει η Synergy Marine Corp και είχε ναυλωθεί από τη δανέζικη εταιρεία Maersk. Τα 22 μέλη του πληρώματός του είναι σώα.
Οι λιμενικές αρχές της Σιγκαπούρης ανακοίνωσαν χθες ότι το Dali πέρασε με επιτυχία δύο ελέγχους το 2023 και ότι τον Ιούνιο επισκευάστηκε ένα όργανο ελέγχου πίεσης των καυσίμων που είχε πρόβλημα.
Οι λιμενικές αρχές της Χιλής από την πλευρά τους επεσήμαναν το 2023 ότι το Dali αντιμετώπισε πρόβλημα στις μηχανές του, το οποίο όμως επίσης επισκευάστηκε.