Του Γιάννη Μαντζίκου
Μπορεί η Τερέζα Μέι να βρίσκεται στην Οζάκα για την Σύνοδο της Ομάδας των G20, όμως σύντομα θα αποτελεί παρελθόν από την πολιτική σκηνή της Βρετανίας, γεγονός που στρέφει τους Ιάπωνες στους επίδοξους διαδόχους της για τις εκκρεμότητες που αφήνει πίσω της.
Έτσι λοιπόν, ο υπουργός Εξωτερικών της Ιαπωνίας Τάρο Κόνο, μιλώντας στο ραδιόφωνο του BBC, σημείωσε ότι περισσότερες από χίλιες ιαπωνικές εταιρείες λειτουργούν επί βρετανικού εδάφους. «Ανησυχούμε πάρα πολύ με το ενδεχόμενο no-deal στο Brexit», προσέθεσε. Στην θεωρία ο Κόνο απευθυνόταν στους δυο υποψηφίους για τη διαδοχή της Μέι, στην πράξη όμως το μήνυμα του είχε έναν παραλήπτη, τον Μπόρις Τζονσον ο οποίος είναι υπέρμαχος του (άτακτου) Brexit.
Δεν είναι η πρώτη φορά άλλωστε που το Τόκιο χτυπάει καμπανάκι για το θέμα αυτό, καθώς η Βρετανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προορισμός ιαπωνικών επενδύσεων, μετά τις ΗΠΑ, ενώ όπως ανέφερε ο Κόνο περίπου χίλιες ιαπωνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στη Βρετανία, απασχολώντας 160.000 εργαζομένους.
Με φόντο λοιπόν τις παλινωδίες των Βρετανών στον χειρισμό του πλέον κρίσιμου πολιτικού ζητήματος εδώ 40 και πλέον χρόνια, η τεχνολογική εταιρεία Panasonic έχει ήδη μεταφέρει τα ευρωπαϊκά γραφεία της από το Λονδίνο στο Άμστερνταμ, ενώ τον ίδιο προορισμό επέλεξε μια από τις 40 μεγαλύτερες τράπεζες του πλανήτη η Norichukin. Ενδεικτικό της κατάστασης πάντως είναι ότι και η Hitachi έχει παγώσει το project της κατασκευής εργοστάσιων πυρηνικής ενέργειας αξίας περίπου 8 δις λιρών το οποίο θα μπορούσε να ηλεκτροδοτήσει το 7% της Βρετανικής επικράτειας.
Την ίδια ώρα, η αυτοκινητοβιομηχανία Honda έχει ανακοινώσει το κλείσιμο του εργοστασίου της στο Σουίντον της Βρετανίας όταν ολοκληρωθεί ο τρέχων κύκλος παραγωγής, το 2021. To εργοστάσιο αυτό απασχολεί 3.500 υπαλλήλους. Αν και η Honda δεν επικαλέστηκε το Brexit ως τον βασικό λόγο της κίνησης της, η επίσης Ιαπωνική Nissan το έκανε ανοικτά όταν ανακοίνωνε ότι ματαιώνει τα σχέδια για για νέα γραμμή παραγωγής του μοντέλου X-Trail. Η Nissan απασχολεί περίπου 6.700 άτομα στο εργοστάσιο του Σάντερλαντ, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της εταιρείας.
Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς λοιπόν ότι μπορεί ο Μπόρις Τζονσον ο οποίος είναι φαβορί για την θέση της Μέι, να λέει σε κάθε τόνο ότι στις 31 Οκτωβρίου η Βρετανία θα εξέλθει της ΕΕ (με ή χωρίς συμφωνία), όμως η πραγματικότητα (θα) είναι πολύ διαφορετική...