Οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν κατάφεραν σήμερα να καταλήξουν σε συμφωνία για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, αλλά θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις τη Δευτέρα το πρωί καθώς προσπαθούν να προετοιμάσουν έγκαιρα μια συμφωνία για τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ το απόγευμα της Δευτέρας, όπως γνωστοποίησε αξιωματούχος της Ένωσης.
Η πρόταση που συζητείται τώρα μεταξύ των χωρών της ΕΕ προϋποθέτει μια απαγόρευση στις παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ μέσω θαλάσσης μέχρι το τέλος του έτους, αλλά προβλέπει μια εξαίρεση για το πετρέλαιο που παραδίδεται από τον ρωσικό αγωγό Druzhba (Φιλία) στα ρωσικά, ο οποίος τροφοδοτεί την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας «Guardian», η ΕΕ θα μπορούσε να συμβιβαστεί με το να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου με δεξαμενόπλοια, αλλά να τις επιτρέψει μέσω των αγωγών. Έτσι η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία θα συνεχίσουν να προμηθεύονται ρωσικό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Ντρούζμπα, που είχε κατασκευαστεί επί Σοβιετικής Ένωσης και διασχίζει την Ουκρανία.
Υπενθυμίζεται ότι πριν τρεις εβδομάδες η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είχε προτείνει ολική απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους, αλλά οι χώρες-μέλη δεν έχουν καταλήξει ακόμα σε συμφωνία. Η Ουγγαρία, από τους μεγαλύτερους πελάτες του ρωσικού πετρελαίου, έχει ξεκαθαρίσει ότι θα χρειαστεί πέντε χρόνια και δισεκατομμύρια ευρώ για να αναβαθμίσει τα διυλιστήριά της.
Σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel που εδρεύει στις Βρυξέλλες, μόνο το ένα τέταρτο του ρωσικού πετρελαίου που αγοράζεται από το μπλοκ των 27 εθνών, τον μεγαλύτερο πελάτη πετρελαίου της Ρωσίας, παραδίδεται μέσω αγωγών. Τα τρία τέταρτα του ρωσικού πετρελαίου για την Ευρώπη παραδίδονται με δεξαμενόπλοια, επομένως ένα εμπάργκο στις θαλάσσιες παραδόσεις θα εξακολουθούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο στα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο, μειώνοντας την ικανότητά της να χρηματοδοτεί τον πόλεμο στην Ουκρανία.