ΕΕ: Πρόταση να «παγώσει» για ενα χρόνο ο φόρος στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων
Shutterstock
Shutterstock

ΕΕ: Πρόταση να «παγώσει» για ενα χρόνο ο φόρος στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων

Τα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξετάζουν την πρόταση να «παγώσει» για ένα χρόνο ο φόρος στα υπερκέρδη των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, την ώρα που προσπαθούν να συμφωνήσουν για τη λήψη μέτρων έκτακτης ανάγκης για τους καταναλωτές που αντιμετωπίζουν τους συνεχώς αυξανόμενους λογαριασμούς ενέργειας.

Οι «27» διαπραγματεύονται τις προτάσεις που κατέθεσε η Κομισιόν την περασμένη εβδομάδα για να προσπαθήσουν να μειώσουν το υπερβολικά υψηλό ενεργειακό κόστος – συμπεριλαμβανομένων των φόρων στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων.

Η τελευταία συμβιβαστική πρόταση, σύμφωνα με το Reuters, επιτρέπει στις χώρες να επιβάλουν τον προγραμματισμένο φόρο στα υπερκέρδη των εταιρειών του 2022, τόσο από φέτος όσο και από το 2023 ή μόνο από το 2023 εάν το επιθυμούν.

Η Κομισιόν είχε προτείνει η φορολόγηση να εφαρμόζεται στα πλεονάσματα των εταιρειών πετρελαίου, φυσικού αερίου, άνθρακα και διύλισης το 2022 - σε μια προσπάθεια να συγκεντρώσει γρήγορα λεφτά που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήσεις για να βοηθήσουν τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας.

«Αυτή είναι μια πολύ μεγάλη αλλαγή και δεν θα είναι όλοι ευχαριστημένοι με αυτό», δήλωσε ένας διπλωμάτης από μια χώρα της ΕΕ, χωρίς να γίνει γνωστό ποιες χώρες είχαν ζητήσει καθυστέρηση του μέτρου.

Παράλληλα, οι 27 αναζήτησαν περιθώρια για να διατηρήσουν τις δικές τους εθνικές εισφορές, αντί να τις αντικαταστήσουν με το σχέδιο της ΕΕ.

Κράτη όπως η Ελλάδα και η Ιταλία που έχουν ήδη φόρο στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων μπορούν να τα διατηρήσουν, εάν θεωρηθούν «ισοδύναμα» με την εισφορά της ΕΕ.

Η εισφορά της ΕΕ θα ισχύει για τα «πλεονάζοντα» κέρδη που είναι 20% πάνω από τα μέσα φορολογητέα κέρδη μιας εταιρείας τα τελευταία τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με τον συμβιβασμό που συνέταξε η Τσεχία.

Οι χώρες μπορούν επίσης να επιβάλουν φόρο άνω του 33% των πλεονάζοντων κερδών των διυλιστηρίων σε ένα οικονομικό έτος - το προτεινόμενο επιτόκιο της ΕΕ - εάν το επιλέξουν, ανέφερε το προσχέδιο.

Οι διπλωματικοί εκπρόσωπο των χωρών της ΕΕ θα προσπαθήσουν να συνάψουν μια συμφωνία με βάση τη νέα πρόταση την Τετάρτη, ενώ οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ θα εγκρίνουν στη συνέχεια τη συμφωνία σε συνάντηση την Παρασκευή.