Καθώς το μέλλον της αυτοκίνησης προδιαγράφεται… ηλεκτρικό, η Ευρώπη κατανοεί ότι δεν μπορεί να μείνει πίσω. Και οι τελευταίες εξελίξεις στην Γηραιά Ήπειρο δείχνουν ότι αργά η γρήγορα θα βρεθεί σε πορεία σύγκρουσης με την Tesla του Elon Musk για το ποιος θα κυριαρχήσει στην αυτοκινητοβιομηχανία του αύριο.
«Τροχιοδεικτική βολή» πρώτη: Την άνοιξη του 2017 η γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel έβαλε τον θεμέλιο λίθο σε ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο συναρμολόγησης ηλεκτρικών μπαταριών ιόντων λιθίου. Πρόκειται για επένδυση αξίας 500 εκατ. ευρώ στην οποία προχώρησε Daimler AG, δηλαδή η εταιρεία που παράγει τις Mercedes-Benz και τις Maybach. Το νέο εργοστάσιο θεωρείται κρίσιμης σημασίας προκειμένου η Daimler να περάσει στη επόμενη φάση της αυτοκίνησης, όταν ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα δώσει τη θέση του – μετά από σχεδόν 150 χρόνια – στον ηλεκτροκινητήρα.
«Τροχιοδεικτική βολή» δεύτερη: Μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες από τον χημικό και κατασκευαστικό κλάδο της Γερμανίας, μεταξύ των οποίων η BASF και η BMW, συναντήθηκαν στις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου με τον κορυφαίο Ευρωπαίο αξιωματούχο για θέματα ενέργειας, Maros Sefcovic, για να συζητήσουν ένα mega project ύψους 2,2 δις. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών. Και πάλι η γερμανική κυβέρνηση εμφανίστηκε υποστηρικτική, δηλώνοντας ότι θα καλωσόριζε τη δημιουργία μιας εταιρικής σύμπραξης στον τομέα των μπαταριών.
Όπως επισημαίνουν διεθνείς αναλυτές, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων μετά από μακρά περίοδο άρνησης έχουν κατανοήσει πλέον ότι για να διατηρήσουν την αυτονομία τους τις επόμενες δεκαετίες οφείλουν να στρέψουν το βλέμμα του και κυρίως τις επενδύσεις τους στην ηλεκτροκίνηση. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι η Γερμανία είναι ο ηγέτης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ηγείται και της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτροκίνηση «στρατηγικό στόχο και οι σχετικές αποφάσεις πρέπει να ληφθούν άμεσα», όπως δήλωσε πρόσφατα η εκπρόσωπος τύπου για ενεργειακά θέματα, Anna-Kaisa Itkonen. «Οι ευρωπαϊκές εταιρείες πρέπει να συνεργαστούν για να πετύχουν μαζική παραγωγή και να μοιραστούν το κόστος των απαραίτητων επενδύσεων», πρόσθεσε η ίδια, δίνοντας μια αίσθηση του επείγοντος που υπάρχει στην εξέλιξη μπαταριών.
Η προσέγγιση της Ευρώπης – αν και καθυστερημένη – είναι απόλυτα λογική. Οι μπαταρίες και η ηλεκτρική μετάδοση αποτελούν περίπου το 40% του κόστους κατασκευής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το πρόβλημα είναι ότι η Ευρώπη έχει μείνει χαρακτηριστικά πίσω στους συγκεκριμένους τομείς και υπολείπεται σημαντικά από την ιαπωνική Panasonic, τις νοτιοκορεατικές LG, Samsung και φυσικά από την αμερικανική Tesla, η οποία έχει ήδη το δικό της Gigafactory για να παράγει μπαταρίες.
Οι εκτιμήσεις των αναλυτών δείχνουν ότι καθώς το κόστος των μπαταριών πέφτει και η αποδοτικότητά τους ενισχύεται, μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν καταστεί φθηνότερα από τα συμβατικά. Στο σημείο αυτό όποια αυτοκινητοβιομηχανία είναι έτοιμη θα κάνει τη μετάβαση στην νέα εποχή. Οι υπόλοιπες απλά θα ξεπεραστούν από τις εξελίξεις.
Δεν είναι, όμως, μόνο οι Ευρωπαίοι που έχουν μπει στην αρένα της ηλεκτροκίνησης. Η Κίνα σχεδιάζει να παράγει μπαταρίες συνολικής ισχύος 120 GWh έως το 2021, αρκετές δηλαδή για να τροφοδοτήσουν 1,5 εκατομμύρια οχήματα Model S της Tesla.
Όπως όλα δείχνουν, η εποχή που ο Elon Musk έπαιζε μόνος του στο γήπεδο της ηλεκτροκίνησης έφτασε ή φτάνει στο τέλος του. Το ερώτημα είναι αν η Ευρώπη θα δείξει την απαραίτητη ευελιξία και ταυτόχρονα αποφασιστικότητα, προκειμένου να κάνει τη μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή και να υπερβεί τα συμβατικά επιχειρηματικά μοντέλα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Γιάννης Παλιούρης
Με πληροφορίες από Bloomberg, CNBC
Φωτογραφίες: APImages,