Στην πλήρη απόρριψη των αμφισβητήσεων και διεκδικήσεων της Τουρκίας επί της κυπριακής υφαλοκρηπίδας προχώρησε με επιστολή της στον ΟΗΕ η Λευκωσία, με την οποία προειδοποιεί ότι η «χρήση βίας δεν δημιουργεί έννομα αποτελέσματα» και ότι θα προστατεύσει όλα τα έννομα συμφέροντά της και τα κυριαρχικά της δικαιώματα.
Η Κυπριακή Δημοκρατία απορρίπτει τον χάρτη που υπέβαλε και πάλι στις 18 Νοεμβρίου 2021 η Τουρκία στον ΟΗΕ και ο οποίος αποτυπώνει τις διεκδικήσεις της «Γαλάζιας Πατρίδας» και επίσης αποτυπώνει το Κατεχόμενο βόρειο τμήμα του νησιού ως «Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου» και εμφανίζει την Κυπριακή Δημοκρατία ως «Ελληνοκυπριακή Διοίκηση Νοτίου Κύπρου», κάτι που είναι σε πλήρη αντίθεση με τις αποφάσεις του ΣΑ του ΟΗΕ.
Η συγκυρία κατάθεσης της επιστολής έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς από χθες και επίσημα έχει ξεκινήσει η γεώτρηση της κοινοπραξίας EXXON MOBIL/Qatar Petroleum στο σημείο Γλαύκος του Οικοπέδου 10 από το γεωτρύπανο Forth Stena. Επίσης, η Τουρκία είχε εξαπολύσει απειλές και εναντίον της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και της Αμερικανό - Καταρινής Κοινοπραξίας που πήρε την άδεια εκμετάλλευσης του Οικοπέδου 5 της Κυπριακής ΑΟΖ, το βόρειο τμήμα της οποίας διεκδικεί η Τουρκία βάσει των συντεταγμένων που έχει καταθέσει μονομερώς στον ΟΗΕ και «οριοθετούν» την «Γαλάζια Πατρίδα».
Η Κυπριακή επιστολή ξεσκεπάζει την υποκριτική επίκληση εκ μέρους της Τουρκίας των «δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων» καθώς επισημαίνεται ότι με τις συντεταγμένες που έχει μονομερώς καταθέσει τη Τουρκία προκειμένου να εμφανίσει τα δήθεν εξωτερικά όρια της υφαλοκρηπίδας της, σφετερίζεται 44% από την ΑΟΖ της Κύπρου, που φυσικά ανήκουν και στους ελληνοκυπρίους και στους Τουρκοκυπρίους
Η Κυπριακή Δημοκρατία απευθύνει μια ακόμη φορά έκκληση στην Τουρκία να ξεκινήσει συνομιλίες για την οριοθέτηση των μεταξύ τους θαλασσίων ζωνών η σε διαφορετική περίπτωση να συμφωνηθεί συνυποσχετικό για παραπομπή της διαφοράς στο Διεθνές Δικαστήριο.
«Επιστολή του Μονίμου Αντιπροσώπου της Κύπρου στα Ηνωμένα Έθνη της 14ης Δεκεμβρίου 2021
Θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας στα ακόλουθα σημεία σχετικά με το περιεχόμενο της επιστολής του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας προς τα Ηνωμένα Έθνη, με ημερομηνία 18 Νοεμβρίου 2021 (A/76/557- S/2021/961): Πρώτον, θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι η διεθνής κοινότητα δεν έχει καμία αμφιβολία ότι υπάρχει μόνο ένα κράτος στην Κύπρο που αποτελείται από ολόκληρο το νησί της Κύπρου, και ότι η Κύπρος εκπροσωπείται από τη μοναδική νόμιμη κυβέρνηση του νησιού από τότε που η Κυπριακή Δημοκρατία αναδείχθηκε σε κρατική οντότητα το 1960.
Η παράνομη χρήση βίας κατά της Κύπρου από την Τουρκία δεν έχει δημιουργήσει έννομα αποτελέσματα και σε καμία περίπτωση δεν έχει μεταβάλει το γεγονός ότι η Κυπριακή Δημοκρατία έχει κυριαρχία σε ολόκληρο το νησί της Κύπρου και απολαμβάνει όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτό. Η Κύπρος θα συνεχίσει να προστατεύει όλα τα δικαιώματα και τα έννομα συμφέροντά της στο έδαφός της, στον θαλάσσιο χώρο και στον εναέριο χώρο της, συμπεριλαμβανομένων των κυριαρχικών της δικαιωμάτων ipso facto και ab initio επί της υφαλοκρηπίδας της, σύμφωνα με τη διεθνή νομιμότητα και το εφαρμοστέο διεθνές δίκαιο.
Η κυκλοφορία ενός χάρτη, που επισυνάπτεται στην επιστολή του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας με ημερομηνία 18 Νοεμβρίου 2021 (A/76/557-S/2021/961), στον οποίο απεικονίζεται ένα διαιρεμένο νησί της Κύπρου, με τα ονόματα των αποκαλούμενων «TRNC» και «GCASC» χαραγμένα σε αυτό, αποτελεί παραβίαση του διεθνούς δικαίου και των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας από μόνη της. Τα ψηφίσματα 541 (1983) και 550 (1984) του Συμβουλίου Ασφαλείας αποδοκίμασαν τη φερόμενη απόσχιση τμήματος της Κυπριακής Δημοκρατίας και θεώρησαν νομικά άκυρη τη ανακήρυξη της αποκαλούμενης «Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου».
Επιπλέον, το Συμβούλιο κάλεσε επανειλημμένα όλα τα κράτη να σεβαστούν την κυριαρχία, την ανεξαρτησία, την εδαφική ακεραιότητα και την ενότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ το Διεθνές Δικαστήριο, στη συμβουλευτική του γνώμη του 2010, επικύρωσε την ακυρότητα του αποκαλούμενου «TRNC», δεδομένου ότι ιδρύθηκε ως αποτέλεσμα της παράνομης χρήσης βίας εκ μέρους της Τουρκίας κατά της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Δεύτερον, οι θαλάσσιες αξιώσεις που προβάλλει η Τουρκία μέσω της δήθεν υποβολής δήθεν γεωγραφικών συντεταγμένων δεν έχουν νομική βάση και δεν δημιουργούν έννομο αποτέλεσμα ή υποχρεώσεις, είτε έναντι της Κύπρου, είτε οποιουδήποτε άλλου τρίτου κράτους. Η θαλάσσια περιοχή που διεκδικεί η Τουρκία είναι μαξιμαλιστική, παράλογη και καταπατά τις θαλάσσιες ζώνες της Κύπρου και τα νόμιμα δικαιώματα της Κύπρου σε αυτή, κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου. Όσον αφορά την επιστολή της 18ης Μαρτίου 2020 του Εκπροσώπου της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη (A/74/557-S/2020/50), η θέση της κυβέρνησής μου έχει καταγραφεί στο έγγραφο A/74/824-S/2020/332, με ημερομηνία 24 Απριλίου 2020, όπου η Τουρκία υπέβαλε κατάλογο γεωγραφικών συντεταγμένων σχετικά με τα εξωτερικά όρια της δήθεν υφαλοκρηπίδας της Τουρκίας, απορρίφθηκε in toto.
Ομοίως, σε επιστολή της 20ής Ιανουαρίου 2020 (A/74/660-S/2020/50), η κυβέρνησή μου απέρριψε τις συντεταγμένες που υπέβαλε η Τουρκία μέσω της επιστολής της 13ης Νοεμβρίου 2019, που περιέχεται στο έγγραφο A/74/550. Τρίτον, η Τουρκία εξακολουθεί να προβάλλει την τουρκοκυπριακή κοινότητα ως πρόσχημα για τη διεκδίκηση δικαιωμάτων επί της Κύπρου, μεταξύ των οποίων και σε αυτό το πλαίσιο. Ο χάρτης που επισυνάπτεται στην επιστολή του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας (A/76/557-S/2021/961) καταδεικνύει σαφώς ότι η Τουρκία έχει ως στόχο να στερήσει από την Κύπρο – Τουρκοκύπριους και Ελληνοκύπριους – περίπου το 44% της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της χώρας, με τον σφετερισμό της, προκειμένου να εξυπηρετήσει αποκλειστικά τις δικές της εξωπραγματικές αξιώσεις. Ως εκ τούτου, ακυρώνει, τουλάχιστον, το επιχείρημα της Τουρκίας σχετικά με τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων.
Εάν η Τουρκία ενδιαφέρεται για τα δικαιώματα και την ευημερία των Τουρκοκυπρίων, θα μπορούσε να το αποδείξει συνεργαζόμενη για την επανένωση της Κύπρου το συντομότερο δυνατόν, αντί να τους κρατήσει ομήρους σε μια αποσχιστική οντότητα, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτικό χαρτί για τους δικούς της επεκτατικούς στόχους. Η διαχείριση των φυσικών πόρων σε μια επανενωμένη Κύπρο έχει ήδη συμφωνηθεί σε δικοινοτικές διαπραγματεύσεις, ενώ, ανεξάρτητα από την επίλυση του Κυπριακού προβλήματος, τα δικαιώματα όλων των Κυπρίων πολιτών από τυχόν έσοδα που προκύπτουν από την εκμετάλλευση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων διασφαλίζονται μέσω Εθνικού Κρατικού Ταμείου, το οποίο ιδρύθηκε από την Κυπριακή Κυβέρνηση το 2019 με βάση το νορβηγικό μοντέλο. Το θέμα δεν είναι δικοινοτικό αλλά διακρατικό.
Η Τουρκία προσπαθεί παραπλανητικά να αποσπάσει την προσοχή από το γεγονός ότι παραβιάζει κατάφωρα την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου εντός των θαλάσσιων ζωνών της. Η μόνη λύση σε αυτό είναι η οριοθέτηση μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας των αντίστοιχων θαλάσσιων ζωνών τους, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Η Κύπρος επαναλαμβάνει εκ μέρους της για άλλη μια φορά την πρόσκλησή της προς την Τουρκία να αρχίσει διαπραγματεύσεις για το σκοπό αυτό, ή εναλλακτικά, να καταλήξει σε ειδική συμφωνία (compromis) για την από κοινού υποβολή του θέματος στο Διεθνές Δικαστήριο για τον καθορισμό οριστικού θαλάσσιου ορίου οριοθετώντας την υφαλοκρηπίδα/Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη Κύπρου και Τουρκίας, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας.
Θα σας ήμουν ευγνώμων αν η παρούσα επιστολή μπορούσε να διανεμηθεί ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, σύμφωνα με τα σημεία 44 και 78 της ημερήσιας διάταξης, και του Συμβουλίου Ασφαλείας, και να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του Τμήματος Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας, καθώς και στην επόμενη έκδοση του Δελτίου Δικαίου της Θάλασσας
Ανδρέας Χατζηχρυσάνθου
Μόνιμος Αντιπρόσωπος»