Η ανακοίνωση της Amazon ότι θα ανοίξει διαδικτυακές φαρμακευτικές υπηρεσίες στην Ινδία, τη δεύτερη πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου, επιβεβαιώνει με τον πλέον εμφατικό τρόπο ότι η σημαντική αυτή χώρα της Ασίας έχει μετατραπεί σε πεδίο τεχνολογικού ανταγωνισμό των μεγαλυτέρων εταιρειών του πλανήτη.
Τον Ιανουάριο του 2020, ο Τζεφ Μπέζος ιδιοκτήτης της Amazon δήλωσε ότι σχεδιάζει να επενδύσει 1 δισ. δολάρια για την ψηφιοποίηση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στην Ινδία, αναμένοντας ότι οι εξαγωγές των made in India προϊόντων θα φτάσουν τα 10 δισ. δολάρια μέχρι το 2025.
Σημειώνεται ότι το 2018, η Amazon ανακοίνωσε το ηλεκτρονικό φαρμακείο «PillPack by Amazon Pharmacy». Το PillPack εκτελεί συνταγές, κυρίως ηλικιωμένων που λαμβάνουν πολλά φάρμακα, και αποστέλλει τα φάρμακα σε συσκευασίες με ξεκάθαρες επισημάνσεις για τη δόση και το χρόνο της λήψης, ώστε να εξυπηρετεί τους ασθενείς στη συμμόρφωση στην αγωγή τους.
Την ίδια ώρα, με 500 εκατ. χρήστες στο internet και με ετήσιο ποσοστό ανάπτυξης 30% στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η Morgan Stanley εκτιμά πως το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ινδία θα φτάσει τα 200 δισ. δολάρια μέχρι το 2027. Με τα δεδομένα αυτά, φαντάζει λογικό, το γιατί η Ινδία γίνεται πεδίο ανταγωνισμού για κολοσσούς της τεχνολογίας.
Σημαντικός ανταγωνιστής για την Amazon αλλά και την κινεζική Alibaba, είναι πια η Reliance Jio Platforms του Μουκές Άμπανι, ο οποίος έχει θέλει να ανταγωνιστεί ευθέως τον Τζεφ Μπεζος. Η Reliance είναι μια από τις πιο ισχυρές εταιρείες της Ινδίας, με συνεχώς αυξανόμενη εμπορική παρουσία στην Ινδία, μια αγορά που κυριαρχούν τα μικρά φυσικά καταστήματα.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι μέσα σε μερικές εβδομάδες έχει «τραβήξει» επενδύσεις που πλησιάζουν τα 10 δις δολάρια! Προ μηνός, η επενδυτική KKR με έδρα την Νέα Υόρκη ανακοίνωσε ότι αγοράζει το 2.32% της εταιρείας έναντι 1,5 δισ. δολαρίων. Η είδηση αυτή ήρθε ένα μήνα ακριβώς αφότου το Facebook εξαγόρασε το 9.9% της Jio Platforms έναντι 5,7 δισ. δολαρίων, κάτι που συνιστά τη μεγαλύτερη «επένδυση» μετά την εξαγορά της πλατφόρμας WhatsApp για 19 δισ. δολάρια.
Η κίνηση αυτή δίνει στο Facebook σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου, ένα σημαντικό προβάδισμα στην Ινδία, όπου το WhatsApp έχει 400 εκατ. χρήστες και πρόκειται να ξεκινήσει μια υπηρεσία πληρωμών. «Αυτή η επένδυση υπογραμμίζει τη δέσμευσή μας για την Ινδία και τον ενθουσιασμό μας για τον σημαντικό μετασχηματισμό που προκάλεσε η Jio στη χώρα», δήλωσε το Facebook.
Ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πρόσθεσε επίσης ότι σκοπεύει να επικεντρωθεί στη συνεργασία μεταξύ του WhatsApp και της επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου της Reliance JioMart για να επιτρέψει στους χρήστες να συνδεθούν με επιχειρήσεις, καταστήματα και να αγοράσουν προϊόντα.
Επιπρόσθετα, η Silver Lake μια εταιρεία τεχνολογίας με έδρα την Silicon Valley στην Καλιφόρνια τοποθέτησε 750 εκατ. δολάρια στην Jio, την ώρα που η Vista με έδρα το Τέξας εξαγόρασε και αυτή ποσοστό έναντι 1,5 δισ. δολαρίων.
Τελευταία προσθήκη στο μετοχολόγιο της εταιρείας του Άμπανι, είναι το κρατικό fund του Εμιράτου του Αμπού Ντάμπι. Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το δίκτυο CNBC, το Mubadala Fund εξαγόρασε 1,95% της Jio έναντι αντιτίμου 1,2 δισ δολαρίων.
Ο λόγος σύμφωνα με το CNBC για τον οποίο οι επενδυτές θεωρούν την Jio Platforms εξαιρετική τοποθέτηση, οφείλεται μεταξύ γεγονός ότι η Ινδία εν αντιθέσει με την Κίνα, διαθέτει νεαρό πληθυσμό με μεγάλη «δίψα και κλίση» στις τεχνολογίες.
Επιπρόσθετα, ένας αναλυτή της Counterpoint Researchν αναφέρει στην ιστοσελίδα Axios ότι «Αυτό που κάνει την Jio διαφορετική σε σχέση με άλλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών είναι ότι ελέγχει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο όλη την αλυσίδα που καταλήγει στον χρήστη, από το δίκτυο μέχρι το δίκτυο λιανικής πώλησης».
Με φόντο τα παραπάνω δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι η Ινδία, αποτελεί ένα «Ελντοράντο» το οποίο συγκεντρώνει τα μεγαλύτερα «πορτοφόλια» του πλανήτη όπως αυτά του Τζεφ Μπέζος, του Μαρκ Ζούκερμπεργκ και πλείστων όσων funds, με αιχμή του δόρατος, τον νεανικό της πληθυσμό.