Tου Γιάννη Μαντζίκου
Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που βρίσκονται στη Βρετανία δεν περίμεναν το «παρά πέντε» για να κρούσουν τον κώδωνα του κινδύνου στους πολιτικούς της χώρας για τη πορεία που παίρνει το Brexit, 24 μέρες πριν την έξοδο. Οι προειδοποιήσεις των εταιρειώ όμως λαμβάνουν δραματικές διαστάσεις με φόντο το νέο ναυάγιο που προέκυψε τη Τετάρτη μετά το τελευταίο κύκλο συνομιλιών των Βρετανών με τους Ευρωπαίους διαπραγματευτές.
Λίγες μόνο μέρες λοιπόν, μετά την είδηση ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Honda θα κλείσει το εργοστάσιο της στο Σουίντον, με ορίζοντα το 2021, ήταν η σειρά ενός ακόμα «κολοσσού» της γερμανικής BMW να πατήσει κυριολεκτικά του κουμπί του πανικού.
Συγκεκριμένα, μιλώντας κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της διεθνούς έκθεσης αυτοκινήτου της Γενεύης, ο Πέτερ Σβάρτσενμπαουερ, μέλος του Δ.Σ. της BMW, του προειδοποίησε με πως εάν γίνει πραγματικότητα «το χειρότερο σενάριο», θα υπάρξει ανάγκη να «επανεξετάσουμε τι ακριβώς σημαίνει για εμάς μακροπρόθεσμα». Πρόσθεσε δε πως για το Mini «υπάρχει πραγματικός κίνδυνος μεταφοράς της παραγωγής». Το εργοστάσιο της βρετανικής Morris στο Όξφορντσάιρ το οποίο βρίσκεται στον έλεγχο της γερμανικής BMW το 1994 έχει περίπου 4.500 εργαζομένους και το 2018 παρήγαγε 230.000 Mini Cooper. Εξάλλου, ο Σβάρτσενμπάουερ της BMW είχε τονίσει προ καιρού ότι η εταιρεία «σκέφτεται τη μεταφορά μέρους δραστηριοτήτων από τη Βρετανία στην Αυστρία».
Δεν ήταν όμως μόνο η BMW αλλά και η Toyota η οποία χρησιμοποίησε την έκθεση της Γενεύης για μήνυμα προς το Λονδίνο, συγκεκριμένα, ο επικεφαλής των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων της Τoyota, Ζόχαν βαν Ζιλ, δήλωσε πως εάν τα εμπόδια του Brexit είναι υπερβολικά υψηλά, θα υπονομεύσουν την ανταγωνιστικότητα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήδη η εταιρεία έχει ανακοινώσει και επίσημα ότι αν στις 30 Μαρτίου του 2019 υπάρξει άτακτη έξοδος της Βρετανίας, θα κλείσει για τουλάχιστον έξι μέρες το εργοστάσιο της στην περιοχή του Ντέρμπι που απασχολεί περίπου 3.200 υπαλλήλους. Σημειώνεται ότι η Toyota ανακοίνωσε τον Μάρτιο του 2017 επενδύσεις ύψους 240 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του εργοστασίου αυτοκινήτων της στην περιοχή του Ντέρμπισαιρ. Παρά την αρχική ψήφο εμπιστοσύνης της Toyota στη μετα-Brexit οικονομία της χώρας, τα πρώτα πυκνά μαύρα σύννεφα γύρω από το μέλλον των ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών άρχισαν να πυκνώνουν όταν η Nissan ανακοίνωνε την ακύρωση των σχεδίων της για την κατασκευή του νέου X-Trail στο εργοστάσιό της στο Σάντερλαντ.
Οι ψυχραιμότεροι ελπίζουν ότι οι προειδοποιήσεις των ανωτέρω εταιρειών καθώς και των περισσότερων κλάδων της βρετανικής οικονομίας θα συμβάλλουν προς μια λύση έστω και τη τελευταία στιγμή. Όσο αφορά τις επόμενες κινήσεις στο Brexit, μερίδα του λέοντος έχει πια η βουλή αφού στις 12 Μαρτίου αναμένεται να τεθεί προς ψηφοφορία το νέο (αν υπάρξει) σχέδιο της Τερέζα Μέι.
Εάν οι Βρετανοί βουλευτές απορρίψουν και πάλι την συμφωνία, η Μέι θα θέσει προς ψηφοφορία το ενδεχόμενο του Brexit χωρίς συμφωνία, κάτι που αν δεν γίνει δεκτό από τους βουλευτές, θα ερωτηθούν στις 14 Μαρτίου επί μίας πρόταση για περιορισμένη χρονικά αναβολή του Brexit μετά την 29η Μαρτίου.
AP Photo