Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών προβάλλουν τα οφέλη της Τεχνητής Νοημοσύνης όσον αφορά την ενίσχυση της παραγωγικότητας.
Παρά, όμως τις όποιες τολμηρές κινήσεις και δηλώσεις των CEOs τους δεν είναι λίγες αυτές που αποτυγχάνουν να παράγουν απτά αποτελέσματα.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον Edward Achtner, επικεφαλής του τμήματος παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης της HSBC υπάρχουν πολλά σενάρια επιτυχίας. «Μόνο που πρέπει να εφαρμόζουμε αυστηρές διαδικασίες σε ό,τι αφορά το τι επιλέγουμε να κάνουμε και πού επιλέγουμε να το κάνουμε, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Achtner ανέφερε πώς το μεγάλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, που μετρά 150 χρόνια δραστηριοποίησης έχει «αγκαλιάσει» την τεχνητή νοημοσύνη από τότε που το ChatGPT - το δημοφιλές chatbot τεχνητής νοημοσύνης της Microsoft-που υποστηρίζεται από την OpenAI - εμφανίστηκε στη σκηνή τον Νοέμβριο του 2022.
Ο επικεφαλής του τμήματος ΤΝ της HSBC αναφερόμενος στο θέμα δήλωσε πρόσφατα στο CNBC ότι η τράπεζα έχει περισσότερες από 550 περιπτώσεις χρήσης σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς και τις λειτουργίες της που συνδέονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη, από την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και της απάτης με τη χρήση εργαλείων μηχανικής μάθησης έως την υποστήριξη των εργαζομένων σε θέματα γνώσης.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που έδωσε ήταν η συνεργασία που έχει συνάψει η HSBC με τον γίγαντα της διαδικτυακής αναζήτησης Google σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας ΤΝ για την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και τον μετριασμό της απάτης. Η συνεργασία αυτή υφίσταται εδώ και αρκετά χρόνια, είπε.
«Όταν, όμως, πρόκειται για την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη, πρέπει να τη διαχωρίσουμε σαφώς από άλλους τύπους τεχνητής νοημοσύνης», ανέφερε ο Achtner. «Προσεγγίζουμε το επενδυτικό ή παρόμοιο ρίσκο σε σχέση με την αιτία που θα μπορούσε να το προκαλέσει με πολύ διαφορετικό τρόπο από την αντιμετώπιση ενός άλλου κινδύνου. Και αυτό γιατί αποτελεί ένα διαφορετικό είδος ρίσκου, το οποίο αν το διαχειριστεί κάποιος σωστά παρέχει πιθανές ευκαιρίες για κέρδη.
Τα σχόλια του Achtner διατυπώθηκαν σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία και άλλες προσωπικότητες στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών -ιδιαίτερα ηγέτες σε νεοφυείς επιχειρήσεις- έχουν κάνει τολμηρές δηλώσεις σχετικά με το επίπεδο των συνολικών κερδών αποδοτικότητας και των μειώσεων κόστους που βλέπουν ως αποτέλεσμα των επενδύσεων στην Τεχνητή Νοημοσύνη.
Η εταιρεία Klarna, από την άλλη πλευρά, θέτει μια άλλη διάσταση, αυτή των θέσεων εργασίας στο συγκεκριμένο θέμα. Μάλιστα, αναφέρει ότι εκμεταλλεύεται την Τεχνητή Νοημοσύνη για να αντισταθμίσει την απώλεια παραγωγικότητας που προκύπτει από τη μείωση του εργατικού δυναμικού της. Η εταιρεία αυτή τη στιγμή δεν κάνει προσλήψεις και έχει μειώσει τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων σε 3.800 από 5.000 -κατά περίπου 24% - με τη βοήθεια της ΤΝ. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος Sebastian Siemiatkowski ανέφερε ότι η εταιρεία επιδιώκει να μειώσει περαιτέρω τον αριθμό των εργαζομένων της σε 2.000 άτομα - χωρίς να προσδιορίσει χρόνο για τον στόχο αυτό.
Ο επικεφαλής της Klarna ανέφερε ότι η εταιρεία μειώνει τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων της με φόντο τη δυνατότητα της Τεχνητής Νοημοσύνης να έχει «δραματικές επιπτώσεις» στις θέσεις εργασίας και την κοινωνία.
«Νομίζω ότι οι πολιτικοί σήμερα θα πρέπει να εξετάσουν αν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για το πώς θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τους ανθρώπους που χάνουν τη δουλειά του λόγω Τεχνητής Νοημοσύνης. Είναι «πολύ απλοϊκό» να λέμε ότι οι επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης θα αντισταθμιστούν από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, πρόσθεσε.
Πάντως, σε πρόσφατες δηλώσεις του στο CNBC, ο Bahadir Yilmaz, επικεφαλής αναλυτής της ING, δήλωσε ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι απίθανο να είναι τόσο ανατρεπτική όσο υπονοούν επιχειρήσεις όπως η Klarna.
«Βλέπουμε τις ίδιες δυνατότητες που βλέπουν και αυτοί», δήλωσε ο Yilmaz. «Απλώς ο τόνος της επικοινωνίας είναι λίγο διαφορετικός». Πρόσθεσε ότι η ING χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη κυρίως στα παγκόσμια κέντρα όπου έχει επαφές αλλά και εσωτερικά για τη μηχανική του λογισμικού της.
«Δεν χρειάζεται να μας βλέπουν ως τράπεζα με AI», δήλωσε ο Yilmaz, προσθέτοντας ότι, οι δανειστές δε θα χρειαστούν καν AI για την επίλυση ορισμένων προβλημάτων. «Είναι ένα πραγματικά ισχυρό εργαλείο. Είναι πολύ ανατρεπτικό. Αλλά δε χρειάζεται απαραίτητα σε όλες τις διαδικασίες».
Ο Johan Tjarnberg, διευθύνων σύμβουλος της σουηδικής εταιρείας ηλεκτρονικών πληρωμών Trustly, δήλωσε ότι η τεχνητή νοημοσύνη «θα είναι στην πραγματικότητα ένας από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς μοχλούς στις πληρωμές». Αλλά ακόμη και έτσι, σημείωσε ότι η εταιρεία εστιάζει περισσότερο στα «βασικά της AI» παρά σε μετασχηματιστικές αλλαγές όπως η εξυπηρέτηση πελατών με AI.
Ένας τομέας στον οποίο η Trustly επιδιώκει να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών με AI είναι οι συνδρομές. Η startup εργάζεται πάνω σε έναν «έξυπνο μηχανισμό χρέωσης» που θα έχει ως στόχο να υπολογίσει την καλύτερη στιγμή για μια τράπεζα να λάβει πληρωμή από έναν χρήστη της πλατφόρμας συνδρομών, με βάση την ιστορική οικονομική του δραστηριότητα.
Ο Tjarnberg πρόσθεσε ότι η Trustly βλέπει κοντά στο 5-10% βελτιωμένη αποδοτικότητα ως αποτέλεσμα της εφαρμογής της τεχνητής νοημοσύνης στον οργανισμό της.