Ένα Boeing 737 της ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας Lion Air κατέπεσε σήμερα το πρωί στα ανοικτά των ακτών της Ινδονησίας λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από τη Τζακάρτα και οι 189 επιβαίνοντες «είναι πιθανότατα νεκροί», σύμφωνα με την υπηρεσία διάσωσης η οποία δεν περιμένει να βρει επιζώντες.
Το αεροσκάφος της ινδονησιακής αεροπορικής εταιρείας, ένα Boeing 737 Max 8, το οποίο ξεκίνησε πτήσεις πριν μερικούς μήνες, είχε ζητήσει να επιστρέψει στο αεροδρόμιο της Τζακάρτα λίγα λεπτά προτού χαθεί η επαφή μαζί του στις 06:30 (το πρωί της Δευτέρας τοπική ώρα, 01:30 ώρα Ελλάδας). Το αεροσκάφος κατευθυνόταν προς την Πανγκάλ Πινάν, μια πόλη στο νησί Μπανγκά, στα ανοικτά της Σουμάτρα.
Συντρίμμια βρέθηκαν κοντά στο σημείο όπου βρισκόταν το Boeing όταν χάθηκε η επαφή με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στο έδαφος, δήλωσε ο ίδιος. Το αεροσκάφος της Lyon Air είναι ένα Boeing 737 Max 8, κατά τον εξειδικευμένο ιστότοπο Flightradar 24.
Saat ini tim SAR Basarnas melakukan penyelaman dikoordinat 05 derajat 90'' 361" S - 107 derajat 06'' 618" E untuk mencari pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di perairan Karawang Jawa Barat. pic.twitter.com/XK0UiSKyfH
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) 29 Οκτωβρίου 2018
KN SAR 224 JAKARTA DAN RIB 03 JAKARTA TIBA DI LOKASI DAN MENEMUKAN SERPIHAN2 YG DIDUGA DARI PESAWAT LION AIR JT 610#basarnas #lionairJT610 pic.twitter.com/NtbgBwFxns
— Humas basarnas (@humas_basarnas) 29 Οκτωβρίου 2018
Συντρίμμια που πιστεύεται πως ανήκουν στο αεροσκάφος, ανάμεσά τους καθίσματα επιβατών, βρέθηκαν κοντά σε μια υπεράκτια πλατφόρμα διύλισης πετρελαίου στη θάλασσα της Ιάβας, δήλωσε στέλεχος της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας Pertamina.
Serpihan pesawat Lion Air JT 610 yang jatuh di perairan Karawang. Beberapa kapal tug boad membantu menangani evakuasi. Video diambil petugas tug boad yang ada di perairan Karawang. pic.twitter.com/4GhKcRYkpG
— Sutopo Purwo Nugroho (@Sutopo_PN) 29 Οκτωβρίου 2018
Lion Air #Jt610 indeed has crashed into the sea, no signs of survivors. Pray for there well being pic.twitter.com/4YOAmq4YxZ
— ?? ???? (@sadharan_indian) 29 Οκτωβρίου 2018
Σύμφωνα με τα δεδομένα της πτήσης όπως τα κατέγραψε ο ιστότοπος Flightradar24, το αεροσκάφος ανέβηκε σε ύψος περίπου 5.000 ποδών (1.524 μέτρων), έχασε ύψος, κατόπιν το ανέκτησε, πριν αρχίσει να πέφτει προς τη θάλασσα. Η τελευταία θέση στην οποία καταγράφηκε ότι βρισκόταν ήταν σε ύψος 3.650 ποδών (1.113 μ.) με την ταχύτητά του να έχει αυξηθεί στους 345 κόμβους, ενώ σύμφωνα με γεωγραφικά δεδομένα από το Google Maps απείχε 15 χιλιόμετρα βόρεια της ινδονησιακής ακτογραμμής.
Αξιωματούχος της υπηρεσίας ασφάλειας των μεταφορών της Ινδονησίας δήλωσε ότι δεν είναι ακόμα σε θέση να εκτιμήσει ποια ήταν τα αίτια της συντριβής. Όπως εξήγησε, θα χρειαστεί διεξοδική ανάλυση των δεδομένων που περιέχονται στα «μαύρα κουτιά» (ο αποτυπωτής συνομιλιών πιλοτηρίου και ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης στην ορολογία των αερομεταφορών).
Οι διασώστες έχουν εντοπίσει «πτώματα που δεν ήταν ακέραια και έχουν περάσει πολλές ώρες (από το δυστύχημα), οπότε είναι πιθανό οι 189 άνθρωποι να είναι νεκροί», δήλωσε ο Μπάμπαγνκ Σουρίο Άτζι, εκτελεστικός διευθυντής των υπηρεσιών διάσωσης της Ινδονησίας στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Περίπου 150 διασώστες είχαν αναπτυχθεί στο σημείο του δυστυχήματος για να εντοπίσουν τυχόν επιζώντες και συντρίμμια του αεροσκάφους, το οποίο κατέπεσε σε μια θαλάσσια περιοχή με βάθος 30 με 40 μέτρα, διευκρίνισε ο ίδιος.
Έξι σάκοι με ανθρώπινα υπολείμματα έχουν μεταφερθεί σε νοσοκομείο. Οι διασώστες έχουν επίσης εντοπίσει συντρίμμια, μεταξύ των οποίων και ένα κομμάτι της ουράς του αεροσκάφους με το σήμα της εταιρείας Lion Air, ρούχα, ταυτότητες, αλλά όχι το μαύρο κουτί του αεροσκάφους, επεσήμανε ο αξιωματούχος.
Πορεία που διακόπηκε
Ο ιστότοπος Flightradar, που παρακολουθεί τις πτήσεις των αεροσκαφών, παρουσιάζει σε έναν χάρτη την πορεία του Boeing 737, το οποίο μετά την απογείωσή του κατευθύνθηκε νοτιοδυτικά, έστριψε απότομα προς τα νότια προτού κατευθυνθεί βορειοανατολικά. Όμως το σήμα του χάθηκε ξαφνικά πάνω από τη θάλασσα της Ιάβας, κοντά στις ακτές.
Προς το παρόν δεν υπάρχουν πληροφορίες για την παρουσία αλλοδαπών μεταξύ των επιβατών του αεροσκάφους, το οποίο ξεκίνησε τις πτήσεις τον Αύγουστο, σύμφωνα με τη Lion Air. Η αεροπορική εταιρεία διευκρίνισε ότι ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης είχαν συνολικά 11.000 ώρες πτήσης.
Η Boeing από την πλευρά της εξέφρασε «τη βαθιά της λύπη» για το δυστύχημα σε ανακοίνωσή της, πρόσθεσε μάλιστα ότι «είναι έτοιμη να παράσχει τεχνική βοήθεια στην έρευνα για το δυστύχημα».
Είχε εμφανίσει και στο παρελθόν τεχνικό πρόβλημα
Τεχνικό πρόβλημα είχε αντιμετωπίσει και σε προηγούμενη πτήση το αεροσκάφος της ιδιωτικής εταιρείας της Ινδονησίας Lion Air με 188 επιβαίνοντες που κατέπεσε σήμερα ανοικτά των ινδονησιακών ακτών λίγο μετά την απογείωσή του, όμως αυτά λύθηκαν βάσει της προβλεπόμενης διαδικασίας, δήλωσε ο επικεφαλής της εταιρείας.
"Το αεροσκάφος αυτό είχε πετάξει στο παρελθόν από την Ντενπασάρ στην Τσενκαρένγκ (στη Τζακάρτα). Υπήρχε αναφορά για ένα τεχνικό πρόβλημα το οποίο λύθηκε βάσει της προβλεπόμενης διαδικασίας", δήλωσε ο Έντουαρντ Σιράιτ στους δημοσιογράφους, αρνούμενος να διευκρινίσει τη φύση του προβλήματος.
Eίχε περάσει όλους τους τεχνικούς ελέγχους
Στο μεταξύ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Lion Air Έντουαρντ Σιράιτ δήλωσε ότι το αεροσκάφος είχε επισκευαστεί πρόσφατα έπειτα από τεχνικό πρόβλημα που αντιμετώπισε, χωρίς όμως να διευκρινίσει τη φύση του προβλήματος. Το αεροσκάφος «επισκευάστηκε στην Ντενπασάρ», στο νησί Μπαλί, «και στη συνέχεια πέταξε για τη Τζακάρτα».
«Οι τεχνικοί στη Τζακάρτα έλαβαν σημειώσεις και προχώρησαν σε μια άλλη επισκευή προτού το αεροσκάφος αναχωρήσει για το Πανγκάλ Πινάν», την πόλη προς την οποία κατευθυνόταν σήμερα, επεσήμανε ο Σιράιτ, εξηγώντας ότι πρόκειται «για μια κανονική διαδικασία».
Στο αεροσκάφος επέβαιναν 189 άνθρωποι, σύμφωνα με την Επιτροπή Ασφαλείας Εθνικών Μεταφορών (NTSC) της Ινδονησίας: 178 ενήλικές, ένα παιδί, δύο βρέφη, δύο πιλότοι και έξι μέλη προσωπικό καμπίνας.
Η αεροπορική ασφάλεια τίθεται εν αμφιβόλω
Η Ινδονησία, μια χώρα στη νοτιοανατολική Ασία που αποτελείται από 17.000 νησιά και νησάκια, εξαρτάται πολύ από τις αεροπορικές συνδέσεις και τα δυστυχήματα είναι συχνά. Τον Δεκέμβριο του 2013, 13 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε δυστύχημα στρατιωτικού αεροσκάφους κοντά στην Τιμίκα, μια ορεινή περιοχή της Παπούας- Νέας Γουινέας.
Τον Αύγουστο του 2015 ένα ATR 42-300 της ινδονησιακής αεροπορικής εταιρείας Trigana Air που μετέφερε 44 ενήλικες, πέντε παιδιά και πέντε μέλη πληρώματος συνεντρίβη στα όρη Μπιντάνγκ. Δεν βρέθηκε κανένας επιζών.
Η χαμηλού κόστους εταιρεία Lion Air είναι θυγατρική της Lion Group, στην οποία ανήκουν άλλες τέσσερις εταιρείες (η Wings Air και η Batik Air στην Ινδονησία, η Malindo Air στη Μαλαισία και η Thai Lion στην Ταϊλάνδη). Η ίδια έχει εμπλακεί σε πολλά δυστυχήματα.
Αεροσκάφη της Lion Air συγκρούστηκαν με άλλα αεροσκάφη στο αεροδρόμιο της Μεντάντ, στο βόρειο τμήμα της Σουμάτρα το 2017 και σε αυτό της Τζακάρτα το 2016. Τον Μάιο του 2016 δύο αεροσκάφη της εταιρείας συγκρούστηκαν στο αεροδρόμιο Σοεκάρνο- Χάτα, στην περιφέρεια της Τζακάρτα.
Τον Απρίλιο του 2013 περίπου 40 από τους 108 ανθρώπους που επέβαιναν σε ένα Boeing της Lion Air τραυματίστηκαν όταν το αεροσκάφος ξέφυγε από τον διάδρομο προσγείωσης στο διεθνές αεροδρόμιο της Ντενπασάρ στο Μπαλί και έπεσε στη θάλασσα.
Το 2004 ένα αεροσκάφος της Lion Air στο Σόλο, στο κέντρο της Ιάβας, βγήκε από τον διάδρομο προσγείωσης με αποτέλεσμα 24 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους. Φέτος η αεροπορική εταιρεία ανακοίνωσε ότι παρήγγειλε 50 Boeing 737 Max 10 προς 6,24 δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς επεκτείνει τις δραστηριότητές της στην Ινδονησία.
Photo by AP