Δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο εγκληματικής ενέργειας αναφορικά με τη σύγκρουση στη Βόρεια Θάλασσα του φορτηγού πλοίου με το δεξαμενόπλοιο, δηλώνει αξιωματούχος του Λευκού Οίκου.
Σημειώνεται ότι το υπό πορτογαλική σημαία φορτηγό πλοίο Solong που μετέφερε κυανιούχο νάτριο συγκρούστηκε τη Δευτέρα (10/03) στις 09:48 το πρωί ώρα Βρετανίας με το πετρελαιοφόρο Stena Immaculate, το οποίο μετέφερε φορτίο κηροζίνης για το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ, προκαλώντας μια τεράστια πύρινη σφαίρα ανοικτά των ακτών του Γιορκσάιρ της βόρειας Αγγλίας στη Βόρεια Θάλασσα.
Ποσότητες κηροζίνης διαρρέουν έκτοτε στη Βόρεια Θάλασσα από το ρήγμα στις δεξαμενές του υπό αμερικανική σημαία τάνκερ, το οποίο ήταν αγκυροβολημένο όταν το Solong έπεσε πάνω του.
Υπενθυμίζεται ότι τουλάχιστον 32 τραυματίες μεταφέρθηκαν στη στεριά, έπειτα από τη σύγκρουση των δύο πλοίων.
Ποιοι οδήγησαν το φορτηγό πλοίο πάνω στο δεξαμενόπλοιο στη Βόρεια Θάλασσα;
Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Daily Mail εκφράζονται εικασίες ότι χάκερς από τη Ρωσία ή άλλη εχθρική χώρα εξαπέλυσαν κυβερνοεπίθεση στο Solong και το μετέτρεψαν σε «δόρυ» κατά του τάνκερ που μετέφερε καύσιμα για τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ.
Ανεστάλησαν οι έρευνες για τον αγνοούμενο ναυτικό
Συνολικά 36 ναυτικοί διασώθηκαν από τα δύο πλοία εν μέσω εκρήξεων, ενώ ανεστάλησαν οι έρευνες για έναν αγνοούμενο - μέλος του πληρώματος του Solong.
Όπως ανέφερε στη διάρκεια της νύχτας η βρετανική ακτοφυλακή, η «εκτεταμένη έρευνα» για τον αγνοούμενο τερματίστηκε, καθώς δεν βρέθηκε «δυστυχώς».
Μέλος της υπηρεσίες διάσωσης RNLI lifeboats είπε ότι δεν μπορούσαν να κάνουν και πολλά μετά την αρχική αποστολή έρευνας και διάσωσης καθώς επικρατούσε «πυκνή ομίχλη» στην περιοχή αυτή της Βόρειας Θάλασσας και «δεν μπορούσαμε να δούμε τίποτε».
Το φορτηγό πλοίο μετέφερε φορτίο τοξικών χημικών
Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler το δεξαμενόπλοιο Stena Immaculate, που διαχειρίζεται η αμερικανική εταιρεία Crowley, μετέφερε περίπου 18.000 τόνους καυσίμων αεριοωθούμενων - κάπου 142.000 βαριέλια- όταν απέπλευσε από το λιμάνι των Αγίων Θεοδώρων στον Σαρωνικό με προορισμό το Κίλινγκχολμ του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η ναυτιλιακή εταιρεία Ernst Russ (με έδρα το Αμβούργο) στην οποία ανήκει το φορτηγό πλοίο Solong, ανακοίνωσε πως από τα 14 μέλη του πληρώματός της, έχουν μεταφερθεί με ασφάλεια τα 13, ενώ αναζητείται ένας εργαζόμενος.
Σύμφωνα με στοιχεία του παρόχου ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd's List Intelligence το Solong, που είχε αποπλεύσει από το λιμάνι Γκρέιντζμαουθ της Σκωτίας με προορισμό το Ρόντερνταμ της Ολλανδίας, μετέφερε 15 εμπορευματοκιβώτια με κυανιούχο νάτριο - μια εξαιρετικά τοξική και υδατοδιαλυτή ένωση.
Ο Οργανισμός Υγειονομικής Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου (UKHSA), περιγράφει το κυανιούχο νάτριο ως ένα λευκό στερεό που μοιάζει με κρύσταλλο και έχει ελαφρά οσμή αμυγδάλου. Χρησιμοποιείται στη βιομηχανία για τον καθαρισμό μετάλλων, την επιμετάλλωση και την εκχύλιση και τη φωτογραφία. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την παρασκευή άλλων χημικών ουσιών.
Ο οργανισμός αναφέρει ότι η έκθεση σε άλατα κυανίου μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο, ναυτία, ζάλη, νευρικότητα, σύγχυση, αλλαγές στον καρδιακό ρυθμό και υπνηλία. Στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να υπάρξουν καρδιακά και αναπνευστικά προβλήματα ή ακόμη και θάνατος, προσθέτει.
Φόβοι για περιβαλλοντική καταστροφή
Ειδικοί εκφράζουν φόβους για περιβαλλοντική καταστροφή από τη διαρροή κηροζίνης στη Βόρεια Θάλασσα.
Ο Μάρτιν Σλέιτερ του Yorkshire Wildlife Trust, είπε η διαρροή θα μπορούσε να είναι «καταστροφική» για το οικοσύστημα στις εκβολές του ποταμού Χάμπερ, απειλώντας τα πουλιά και τις φώκιες της περιοχής. «Το περιστατικό συνέβη κοντά στο Bempton Cliffs, που στεγάζει τη μεγαλύτερη αποικία θαλασσοπουλιών στην Αγγλία», πρόσθεσε ο Ντέιβ Ο' Χάρα της Βασιλικής Εταιρείας Προστασίας Πτηνών (RSPB).
«Τα καύσιμα έχουν άμεσο αντίκτυπο για τα θαλασσοπούλια, καθώς επικαλύπτουν τα φτερά τους και μειώνουν έτσι την αδιαβροχοποίηση και την άνωσή τους, κάτι που μπορεί να οδηγήσει στον πνιγμό τους, ή μπορεί να τα δηλητηριάσει μέσω της κατάποσης», τόνισε ο Ρίτσαρντ Μπάρναρντ της ίδιας οργάνωσης. Ο Δρ Τζόναθαν Πολ, λέκτορας Γεωπιστημών, είπε ότι ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της διαρροής κυανιούχου νατρίου θα εξαρτηθεί από το αν διερράγησαν τα εμπορευματοκιβώτια, κάτι που δεν ήταν ξεκάθαρο χθες το βράδυ. Και πρόσθεσε «Στο χειρότερο σενάριο μια μεγάλη διαρροή κυανιούχου νατρίου θα προκαλέσει τον θάνατο πολλών ενάλιων οργανισμών».