Τρεις ημέρες έχουν περάσει και η Ελλάδα ακόμα προσπαθεί να συνέλθει από το τρομερό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπου έχασαν τη ζωή τους τουλάχιστον 57 άνθρωποι και δεκάδες ακόμα έχουν τραυματιστεί.
Όπως τονίζει σε δημοσίευμά του το Βloomberg, «ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε τη σύγκρουση που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους ως "τραγικό ανθρώπινο λάθος", αλλά ρόλο παίζουν και οι πολυετείς καθυστερήσεις στα αυτοματοποιημένα συστήματα και άλλα χαρακτηριστικά ασφαλείας.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τo ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο λειτουργεί εδώ και αρκετό καιρό με το υψηλότερο επίπεδο κινδύνου για τους επιβάτες στην Ευρώπη. Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 23 Φεβρουαρίου από το Γραφείο Οδικών και Σιδηροδρομικών Μεταφορών της Βρετανίας (Office for Road and Rail), οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι αποτελούσαν τον υψηλότερο κίνδυνο για τους επιβάτες με σημαντική διαφορά μεταξύ 2017 και 2021, τα πιο πρόσφατα έτη για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.
Συνολικά, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι είχαν τα υψηλότερα ποσοστά κινδύνου για τους επιβάτες ανά διανυθέντα σιδηροδρομικά χιλιόμετρα, καθώς και τον υψηλότερο κίνδυνο για τους εργαζόμενους και τους ανθρώπους που ταξιδεύουν πάνω από ισόπεδες σιδηροδρομικές διαβάσεις.
Όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα, μπορεί να φαίνεται μη ρεαλιστικό να συγκρίνουμε την Ελλάδα, μια χώρα με μικρό πληθυσμό και πρόσφατη οικονομική κρίση, με μια χώρα όπως η Γαλλία, η οποία φημίζεται για τις γενναιόδωρες επενδύσεις της στους σιδηροδρόμους.
Παρ' όλα αυτά, οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας αποτελούσαν μεγαλύτερο κίνδυνο για την ασφάλεια των επιβατών από οποιαδήποτε άλλη χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ της Ευρώπης, καθώς τα επίπεδα κινδύνου για ολόκληρη τη χώρα ξεπερνούσαν περισσότερο από πέντε φορές εκείνα της Σλοβενίας και της Τσεχίας.
Οι αιτίες
Οι πιθανές αιτίες είναι διάφορες κατά το Bloomberg. Ο σιδηροδρομικός φορέας της Ελλάδας, η Hellenic Train, ιδιωτικοποιήθηκε το 2017, οδηγώντας σε μια κατακερματισμένη δομή στην οποία η εταιρεία σιδηροδρομικής υποδομής (ΟΣΕ), που εξακολουθεί να βρίσκεται σε δημόσια χέρια, υπέφερε από υποχρηματοδότηση και παραμέληση.
Οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας παραμένουν χωρίς ηλεκτρονικά σήματα ή τα συστήματα προστασίας και προειδοποίησης αμαξοστοιχιών που είναι τυποποιημένα αλλού στην Ευρώπη. Η εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων, το οποίο υπολογίζει τις ασφαλείς μέγιστες ταχύτητες για τα τρένα και παρακάμπτει τον μηχανοδηγό σε περίπτωση υπέρβασής τους, επρόκειτο στην πραγματικότητα να εισαχθεί στην Ελλάδα. Παρ' όλα αυτά καθυστερεί συνεχώς, κατάσταση που οδήγησε τον επικεφαλής της επιτροπής που είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή του να παραιτηθεί το 2022.
Ελλείψει τέτοιων εργαλείων, το σύστημα λειτουργούσε σε μεγάλο βαθμό χειροκίνητα, ακόμη και όταν λαμβάνονταν μέτρα προς την κατεύθυνση της αυτοματοποίησης.
«Τα συστήματα αυτά, αν και πολύτιμα, δεν είναι ωστόσο ο μόνος σημαντικός παράγοντας για τη διατήρηση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων», λέει ο Βαϊλμπχάβ Πούρι, διευθυντής Τομεακής Στρατηγικής και Μετασχηματισμού στο Συμβούλιο Σιδηροδρομικής Ασφάλειας και Προστασίας της Βρετανίας.
«Υπάρχουν πολλά σιδηροδρομικά συστήματα που δεν βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο πολυπλοκότητας και λειτουργούν τέλεια, καθώς και συστήματα που έχουν αυτή την πολυπλοκότητα και μπορούν να αποτύχουν», επισημαίνει.
Διαβάστε επίσης:
Τραγωδία στα Τέμπη: Ολοκληρώνονται οι έρευνες, έχουν ταυτοποιηθεί 54 νεκροί
Κυβερνητικές πηγές: Ταχείες και σύμφωνα με τα πρωτόκολλα οι διαδικασίες για το δυστύχημα
Tagesspiegel: Μπορούσε να αποφευχθεί η τραγωδία στα Τέμπη;