Υποβρύχιο Titan: Μεγιστάνας απέρριψε το ταξίδι τελευταία στιγμή - Έρευνες για την «ενδόρρηξη»
AP Photo/Lindsey Wasson
AP Photo/Lindsey Wasson

Υποβρύχιο Titan: Μεγιστάνας απέρριψε το ταξίδι τελευταία στιγμή - Έρευνες για την «ενδόρρηξη»

Αρνήθηκε να συμμετάσχει στην κατάδυση για το ναυάγιο του Τιτανικού και σώθηκε. Ο μεγαλοεπενδυτής στο Λας Βέγκας Τζέι Μπλουμ, δεν υπέκυψε στις πιέσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της OceanGate Στόκτον Ρας να αποκτήσει δύο εισιτήρια, ένα για εκείνον και ένα για τον γιο του, για το ταξίδι με το βαθυσκάφος Titan που διαλύθηκε στα βάθη του Ατλαντικού.

Ο Μπλουμ μάλιστα αποκαλύπτει τα γραπτά μηνύματα (sms) που αντάλλαξε με τον Ρας, στα οποία φαίνεται να του γίνεται έκπτωση 100.000 δολάρια για εισιτήρια της τελευταίας στιγμής και μάλιστα με το επιχείρημα ότι το υποβρύχιο είναι «ασφαλέστερο από το να διασχίζεις τον δρόμο», όπως δημοσιεύει η Daily Mail.

Ο Τζέι Μπλουμ έδωσε στη δημοσιότητα τα κείμενα των μηνυμάτων μεταξύ του ιδίου και του διευθύνοντος συμβούλου της OceanGate, στα οποία φαίνεται ότι η προσφορά ήταν στα 150.000 δολάρια το κεφάλι (120.000 λίρες) αντί για 250.000 δολάρια (195.000 λίρες).

Σε ανάρτησή του στο Facebook ο μεγιστάνας ανέφερε πως είχε εκφράσει τις ανησυχίες του για την ασφάλεια του βαθυσκάφους και ο Στόκτον του είπε: «Αν και προφανώς υπάρχει κίνδυνος, είναι πολύ πιο ασφαλές από το να πετάς με ελικόπτερο ή ακόμη και από την αυτόνομη κατάδυση». 

«Είμαι βέβαιος ότι πίστευε πραγματικά αυτό που έλεγε. Αλλά έκανε μεγάλο λάθος», τονίζει ο Μπλουμ.

Έρευνες για την «ενδόρρυξη» 

Στα συντρίμμια του ανήκουν στο εξωτερικό του υποβρυχίου Titan και τα οποία εντοπίστηκαν το βράδυ της Πέμπτης, εστιάζουν τώρα οι έρευνες της αμερικανικής ακτοφυλακής για την εξακρίβωση των αιτιών που οδήγησαν στην «καταστροφική απώλεια του θαλάμου πίεσης» του υποβρυχίου «Titan», όπως ανέφερε ο υποναύαρχος Τζον Μάουγκερ της ακτοφυλακής των ΗΠΑ. Οι ειδικοί θεωρούν σχεδόν αδύνατη την εύρεση των σορών των πέντε επιβατών που έχασαν τη ζωή τους όταν το βαθυσκάφος καταδύθηκε προς το ναυάγιο του Τιτανικού.

Χθες, το Λιμενικό Σώμα των ΗΠΑ είπε ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν στον βυθό της θάλασσας υποδηλώνουν πως το υποβρύχιο  καταστράφηκε λόγω «ενδόρρηξης» με το CNN να εξηγεί, επικαλούμενο ειδικούς, ότι πρόκειται για το αντίθετο από μια έκρηξη (explosion), δηλαδή μια έκρηξη όταν ένα αντικείμενο ξαφνικά και βίαια καταρρέει μέσα του, κάτι που θεωρείται το πιθανότερο, μιας και σε αυτά τα βάθη το βαθυσκάφος βρέθηκε υπό τεράστια πίεση και ακόμη και το μικρότερο δομικό ελάττωμα θα μπορούσε να είναι καταστροφικό.

«Σε αυτό το βάθος, η πίεση είναι πιθανώς πάνω από 2 τόνους ανά τετραγωνικό εκατοστό, πάνω από 350 φορές της πίεσης στη Γη. Κάθε μικρή ρωγμή θα μπορούσε να προκαλέσει άμεση έκρηξη, η οποία θα κατέστρεφε το σκάφος», είπε ο Tom Maddox, CEO και ιδρυτής της Underwater Forensic Investigators καθώς και συγκυβερνήτης της αποστολής το 2005 στον Τιτανικό.

Η επιφανειακή πίεση μετριέται ως 1 ατμόσφαιρα, που είναι περίπου 7 κιλά ανά τετραγωνικό εκατοστό. Καθώς πηγαίνετε πιο βαθιά κάτω από το νερό, αυτή η πίεση αυξάνεται προοδευτικά. Στο βάθος στο οποίο βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού, η πίεση είναι σχεδόν 2,7 τόνοι ανά τετραγωνικό εκατοστό.

Υπό το πρίσμα αυτό εκτιμάται ότι πέθαναν ακαριαία οι επιβαίνοντες που ήταν διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Στόκτον Ρας, ο βετεράνος του γαλλικού ναυτικού Πολ-Ανρί Ναρζολέ, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο γιος του Σουλεϊμάν, μόλις 19 ετών.

«Οι άνθρωποι εξαϋλώθηκαν»

«Οι άνθρωποι δεν κατάλαβαν τίποτα. Ξαφνικά εξαϋλώθηκαν. Όλα έγιναν σε κλάσματα δευτερολέπτου» δήλωσε ο Σπυρίδων Περβαινάς, αντιναύαρχος εν αποστρατεία μιλώντας για την άσχημη τύχη που είχαν οι πέντε επιβαίνοντες του τουριστικού βαθυσκάφους Titan.

«Είχαμε το χειρότερο επίλογο από ότι μπορούσαμε να έχουμε. Εάν επικρατούσε το σενάριο ότι ήταν μέσα στο σκάφος και κάποια στιγμή είχε τελειώσει το οξυγόνο, κάποια στιγμή θα μπορούσαν να τους βρουν. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τίποτα» δήλωσε στην εκπομπή «Συνδέσεις» στην ΕΡΤ ο κ. Περβαινάς εξηγώντας ότι το ναυτικό αυτό δυστύχημα οφείλεται σε προβλήματα στην κατασκευή του πειραματικού βαθυσκάφους «Τιτάνας» της εταιρείας Οcean Gate Expeditions.

«Το βαθυσκάφος είχε κάποια αστοχία υλικού, συμπιέστηκε, έσπασε το περίβλημά του και συνεθλίβη από την τεράστια πίεση του νερού. Δεν έχει μείνει τίποτα από τον κύλινδρο στον οποίο βρίσκονταν οι άνθρωποι» είπε ο κ. Περβαινάς προσθέτοντας ότι από την συμπίεση το βαρέλι στο οποίο επέβαιναν δεν θα βρεθεί ποτέ γιατί διαλύθηκε και από τα δυόμισι μέτρα σε διάμετρο που ήταν έγινε μια κουκίδα «Το βαρέλι έχει επιπεδωθεί», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά το υλικό κατασκευής δήλωσε ότι ήταν από τιτάνιο που είναι το ανθεκτικότερο μέταλλο και σε ορισμένα σημεία είχε ανθρακoνήματα. «Προφανώς το αδύναμο σημείο ήταν το γυαλί. Αυτό είναι πειραματικό. Το σκάφος είχε ήδη κάνει εφτά αποστολές και αυτή ήταν η όγδοη και ίσως, με τη χρήση στις προηγούμενες αποστολές, να είχε υποστεί κάποια φθορά και αυτή φάνηκε έντονα στην τελευταία αποστολή, με αποτέλεσμα να διαρρηχθεί το σκάφος».

Όσον αφορά τα συντρίμμια που βρέθηκαν εξήγησε ότι αυτά δεν εξαϋλώθηκαν από την τεράστια πίεση του νερού γιατί βρίσκονταν σε σημείο που κυκλοφορούσε νερό στην κατασκευή και δεν ήταν στεγανά.

Σχολιάζοντας το ηχητικό μοτίβο που κατέγραψαν τα σόναρ των ερευνητικών σκαφών εξήγησε ότι «ο θόρυβος που άκουσαν (σ.σ. το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ) ήταν προφανώς ο θόρυβος που έκανε το μέταλλο όταν συνεθλίβη». Και όπως τόνισε οι «γδούποι» που είχαν καταγραφεί δεν προερχόταν από το βαθυσκάφος αλλά από κάποια άλλη αιτία.

Αναφορικά με το παράτολμο του εγχειρήματος της τουριστικής κατάδυσης σε βάθος 3.800 μ. και την ταυτότητα των πέντε εύπορων εξερευνητών της Αβύσσου ο αντιναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού υποστήριξε ότι χάρη σε τέτοιους παράτολμους ανθρώπους πάει μπροστά η επιστήμη και ανακαλύπτουμε χρήσιμα στοιχεία για τους Ωκεανούς.

«Αυτοί οι άνθρωποι, οι “τρελοί” όπως τους λέμε, είναι αυτοί που προχωρούν την επιστήμη. Από το ναυάγιο αυτό θα βγουν συμπεράσματα που θα χρησιμοποιηθούν στα επόμενα βαθυσκάφη ώστε να βελτιώσουν την έρευνα των Ωκεανών. Έχουν πάει περισσότεροι άνθρωποι στο διάστημα από ότι έχουν πάει άνθρωποι σε τέτοια βάθη. Ενώ έχουμε εξερευνήσει το διάστημα, τη γη και τη θάλασσα που είναι πηγή ζωής δεν την έχουμε εξερευνήσει ακόμη. Αυτοί οι άνθρωποι βοηθάνε στο να προχωράει η εξερεύνηση, η εκμετάλλευση των πόρων» δήλωσε ο κ. Περβαινάς τονίζοντας ότι η εξερεύνηση του διαστήματος είναι πιο ασφαλής από την εξερεύνηση του βυθού.

Διαβάστε ακόμα:

 

Καταστροφή του Titan: Η επόμενη ημέρα για τη βιομηχανία τουριστικών υποβρυχίων