Ενώ οι διαδικασίες και στο εσωτερικό της Ε.Ε. κορυφώνονταν, προκειμένου η Ένωση να ασχοληθεί πλέον σοβαρά με το «Τουρκικό Πρόβλημα» και να επανακαθορίσει το πλαίσιο των ευρωτουρκικών σχέσεων, δεν είναι μόνο οι ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, η Ισπανία και η Ιταλία που υποστηρίζουν την πολιτική κατευνασμού, αλλά κορυφαίοι κοινοτικοί παράγοντες με πρώτο τον Ζ. Μπορέλ παίζουν άθλια παιγνίδια εις βάρος της Ελλάδας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ ο κ. Μπορέλ έχει κάνει ότι είναι δυνατόν από το καλοκαίρι, προκειμένου να «καταπιεί» η Ε.Ε. όχι μόνο τις προκλήσεις και απειλές της Τουρκίας εναντίον της Ελλάδας και της Κύπρου, αλλά και εναντίον της ίδιας της Ε.Ε. προέβη σε μια κίνηση που ξεπερνά κάθε όριο.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, στις επαφές του με την πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντε Λάιεν, ο κ. Μπορέλ είχε την ιδέα να προτείνει την αναζήτηση «ανταλλαγμάτων» και «δώρων» στον Τ. Ερντογάν, προκειμένου να δείξει την ευαρέσκειά του προς την Ε.Ε. και μέσα σε αυτά ο κ. Μπορέλ θεώρησε ότι πρέπει να είναι και κινήσεις της Ελλάδας στη Θράκη. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες μας, ο κ. Μπορέλ μίλησε συγκεκριμένα για την ικανοποίηση των αιτημάτων που υπάρχουν και των θεμάτων που εγείρονται από την Τουρκία για τα «μειονοτικά σχολεία στη Θράκη»…
Ο κοινοτικός αξιωματούχος αντί να ασχοληθεί με την εντολή που έχει για αναζήτηση τρόπων, ώστε να πιεσθεί η Τουρκία και να σταματήσει τις απειλές και τους εκβιασμούς εναντίον κρατών μελών και της ίδιας της Ε.Ε., αντί να ασχοληθεί με την κατάσταση των ανθρώπινων δικαιωμάτων στην Τουρκία και τις συνεχιζόμενες παραβιάσεις των κανόνων της Τελωνειακής Ένωσης, αλλά και την εργαλειοποίηση του προσφυγικού, επιχειρεί να ικανοποιήσει τις παράνομες αξιώσεις του τούρκου ηγέτη εις βάρος κράτους - μέλους αναμειγνυόμενος μάλιστα σε εσωτερικές υποθέσεις του.
Η στάση του κ. Μπορέλ αποτυπώνει όμως και το αρνητικό κλίμα που υπάρχει στη γραφειοκρατία της Κομισιόν, που ενώ για τη Λευκορωσία, τη Βενεζουέλα, τη Β. Κορέα ή το Κογκό είναι έτοιμη να σπεύσει να διαμορφώσει και να επιβάλει κυρώσεις, υπάρχει απόλυτη απροθυμία να αντιμετωπίσει το «Τουρκικό Πρόβλημα» ακολουθώντας έτσι τον ρυθμό που βαρά η κ. Μέρκελ, η Ρώμη και η Μαδρίτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στη διάρκεια των διαβουλεύσεων ενόψει της Συνόδου Κορυφής, ενώ οι εκπρόσωποι της Κομισιόν δέχθηκαν να συζητήσουν την πρόταση της Κύπρου για προσθήκη μερικών ακόμη ατόμων στη λίστα των κυρώσεων για τις παράνομες δραστηριότητες στην κυπριακή ΑΟΖ, ισχυρίσθηκαν ότι δεν μπορεί να γίνει επέκταση της λίστας αυτής και για άτομα και εταιρίες που εμπλέκονται σε παράνομες δραστηριότητες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, καθώς «πρόκειται για διεκδικούμενη μη οριοθετημένη υφαλοκρηπίδα».
Πολύ απλά η Κομισιόν, λίγο - πολύ αθωώνει την Τουρκία για τα όσα έχουν γίνει τους τελευταίους μήνες με το Oruc Reis.
Γιατί είναι προφανές ότι εάν υιοθετηθεί αυτή η θέση της Κομισιόν, τότε η Ελλάδα δεν θα... έπρεπε σύμφωνα με την αντίληψη αυτή να αντιδρά στις παράνομες έρευνες του Oruc Reis. Που πρωταρχικά συνιστούν παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου, καθώς είναι σε μη οριοθετημένη περιοχή που έχουν και άλλες χώρες δικαιώματα και αξιώσεις, αλλά επίσης η Ελλάδα ορθώς αναφέρεται σε ελληνική υφαλοκρηπίδα, επί της οποίας τα δικαιώματα της είναι ipso facto και ab initio και βασίζονται στην πρόβλεψη του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας για την επήρεια των νησιών σε θαλάσσιες ζώνες.
Με αυτό το εντελώς αρνητικό κλίμα για τα ελληνικά συμφέροντα δεν είναι τυχαίο ότι η Γερμανία επιμένει μέχρι την τελευταία στιγμή να μην υπάρξει καμία απόφαση για κυρώσεις, ούτε καν για εντολή προς τον κ. Μπορέλ να ετοιμάσει γραπτή λίστα κυρώσεων και το Βερολίνο, πετώντας την μπάλα στην κερκίδα εισηγείται να υπάρξει ένα progress report μέχρι την… επόμενη Σύνοδο Κορυφής τον Μάρτιο!!! Μέχρι και χθες η Γερμανία αντιδρούσε πλήρως στο να δοθεί εντολή στον κ. Μπορέλ από τη Σύνοδο για την κατάρτιση λίστας μέτρων σε συγκεκριμένους Τομείς της τουρκικής οικονομίας, οι οποίοι μάλιστα θα καταγράφονταν ρητά στα Συμπεράσματα.
Το απαράδεκτο Προσχέδιο Συμπερασμάτων
Το Προσχέδιο Συμπερασμάτων που είδε το φως της δημοσιότητας αποτυπώνει αυτό το κλίμα και είναι εντελώς απαράδεκτο.
Ικανοποιεί το αίτημα της Κύπρου για πρόσθετες καταχωρίσεις (ονομάτων) στη λίστα που έχουν ήδη επιβληθεί περιοριστικά μέτρα (ΚΕΠΠΑ 2019/1894) και καλεί το Συμβούλιο «εάν χρειαστεί, να εργασθεί για την επέκταση του πεδίου εφαρμογής της απόφασης». Οι 27 καλούν επίσης τον κ. Μπορέλ να υποβάλει… «εκθέσεις σχετικά με την πορεία των πολιτικών και οικονομικών σχέσεων ΕΕ - Τουρκίας, καθώς και για τις επιλογές.. που θα εξεταστούν στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Μαρτίου 2021» και συγχρόνως στο Προσχέδιο γίνεται η γνωστή αναφορά τη θετική ατζέντα για την Τουρκία, η προετοιμασία Πολυμερούς Διάσκεψης για την Ανατολική Μεσόγειο, όπως απαιτεί ο κ. Ερντογάν και η επιφύλαξη συνεννόησης της Ε.Ε. με τη νέα αμερικανική κυβέρνηση για τις σχέσεις με την Τουρκία.
Πάντως ακόμη και οι υποστηρικτές του κ. Ερντογάν στη Σύνοδο Κορυφής αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορεί η Αθήνα και ο Κ. Μητσοτάκης να φύγουν με άδεια χέρια από τις Βρυξέλλες. Και ίσως είναι η ώρα να αντιληφθούν ότι, όπως η Ουγγαρία και η Πολωνία παζάρευαν το βέτο τους για τον προϋπολογισμό του Ταμείου Ανάκαμψης, ή όπως η Βουλγαρία βάζει βέτο στο θέμα της Β. Μακεδονίας, η Ελλάδα νομιμοποιείται πλήρως και περισσότερο από κάθε άλλη χώρα να απαιτήσει χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που διαθέτει τη στοιχειώδη έμπρακτη έκφραση αλληλεγγύης από τους εταίρους. Για ένα θέμα μάλιστα που αφορά την ίδια την αξιοπιστία και την «ταυτότητα» της Ε.Ε.
Καθώς το Προσχέδιο Συμπερασμάτων είναι επιεικώς απαράδεκτο, είναι προφανές ότι υπάρχουν περιθώρια στη Σύνοδο Κορυφής να δοθεί μια πιο ενισχυμένη διατύπωση περί «στοχευμένων μέτρων» και πιθανότατα κάποια έμμεση αναφορά σε γεωγραφική επέκταση των υπαρχόντων μέτρων, ώστε να μπορεί να αποδεχθεί τα Συμπεράσματα η ελληνική πλευρά.
Η διπλωματική μάχη θα είναι και οφείλει να είναι σκληρή, καθώς μετά την 11η Δεκεμβρίου και η Ελλάδα και η Ε.Ε., θα βρίσκονται ξανά απέναντι στον κανονικό Ερντογάν και στην επεκτατική πολιτική του και όχι στο φιλοευρωπαϊκό προσωπείο του που προβάλει σήμερα.