Με μια κακή συνεδρίαση σε επίπεδο πρόσημου Δεικτών , ελαφρά αυξημένης συναλλακτικής δραστηριότητας και αρνητική συσχέτιση ανοδικών/ καθοδικών μετοχών συνεχίστηκε η τελευταία εβδομάδα συναλλαγών του πρώτου εξαμήνου.
Διασώθηκαν μόνο οι δυο τραπεζικοί τίτλοι Alpha και Eurobank από τις μετοχές του FTSE με τον Γενικό Δείκτη να μην κρατά το ψυχολογικό όριο των 900 μονάδων, έχοντας να αντιμετωπίσει τη σημαντική ζώνη 885-892 μονάδων.
Εκείνο που συνεχίζει να απασχολεί τις αγορές παρά την κίνηση των δεικτών της Wall σε ιστορικά υψηλά είναι η άνοδος των τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο που μπορεί να οδηγήσει σε πληθωριστικές πιέσεις και ταυτόχρονα η ακρίβεια των πρώτων υλών να επιφέρει μείωση των παραγγελιών και της ζήτησης.
Πράγματι η ζήτηση εκ μέρους των επιχειρήσεων, βιομηχανικών υλικών έχει εκτινάξει τις τιμές του σιδήρου, του χάλυβα και του τσιμέντου που διαπραγματεύονται στα διεθνή χρηματιστήρια. Αυτό μπορεί να ευνοεί εισηγμένες ( και ελληνικές) που έχουν χαμηλότερο κόστος αποθεμάτων αλλά εάν και εφόσον παραταθεί χρονικά η αυξητική αυτή τάση μπορεί να επέλθει μείωση ζήτησης που θα πλήξει την αναπτυξιακή διαδικασία αλλά και την αγορά εργασίας.
Επομένως στην μετα-πανδημική εποχή το ζητούμενο είναι να βρεθεί το σημείο ισορροπίας ώστε να αποφευχθούν έντονες διακυμάνσεις και πληθωριστικές πιέσεις ώστε να προστατεύεται η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Προ 15 ημερών στη Γενική Συνέλευση της JUMBO o επικεφαλής του Ομίλου Απ. Βακάκης έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου και για τις ανατιμήσεις των πρώτων υλών και για τα υψηλά μεταφορικά κόστη. Όσον αφορά τα logistics σύμφωνα με τις μελέτες διεθνών οργανισμών η μείωση κόστους μεταφοράς κατατάσσεται πρώτο στη λίστα όσον αφορά τα προβλήματα. Πράγματι τα κόστη των καυσίμων που βέβαια αυξάνουν τις προσαυξήσεις των ναύλων, αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς είναι συχνά δισεπίλυτο πρόβλημα της αλυσίδας.
Ο πρόεδρος κάνοντας μια χαρτογράφηση του προβλήματος ανέφερε πως η ανατίμηση πρώτων υλών, είναι κάτι που πρέπει να αξιολογήσουν οι κεντρικές τράπεζες, οι οποίες εκτιμούν ότι το φαινόμενο είναι παροδικό και πως ο δεκαπλασιασμός του κόστους μεταφοράς από την Ασία δεν προοιωνίζει στο εγγύς μέλλον μια εφικτή ισορροπία και ομαλοποίηση της αγοράς.
Ανάλογες ανησυχίες έχουν και άλλες εισηγμένες όπως ο Φουρλής που κατάφερε την περσινή χρονιά αλλά και το πρώτο τρίμηνο της φετινής να επενδύσει στον τομέα των logistics αποφεύγοντας προς το παρόν προβλήματα που ενδεχομένως δημιουργήσει η εφοδιαστική αλυσίδα. Στοχεύει βεβαίως στο γεγονός ότι ο Όμιλος έχει μακροχρόνιες συμφωνίες με την IKEA International καθώς και με τους οίκους Nike και Adidas που είναι μεγάλοι διεθνείς παίκτες και αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις προκλήσεις.
Συνακόλουθα προβλήματα είναι οι καθυστερήσεις προϊόντων που πλήττουν την εποχικότητα αλλά και το γεγονός ότι οι διαδοχικές αυξήσεις δημιουργούν το θέμα της μετακύλισης του κόστους στις τιμές των προϊόντων.
Σε πολλές περιπτώσεις η καινοτομία φαίνεται να είναι απαραίτητο και αναπόφευκτο βήμα και είναι αναμφίβολα μια πραγματική και γρήγορη λύση στις προκλήσεις του κλάδου της εφοδιαστικής και έτσι μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της κερδοφορίας.
Έχουν περάσει κάποια χρόνια αλλά θυμόμαστε το 2016 ότι η Amazon παρουσίασε τις υπηρεσίες Prime Air, οι οποίες επιτρέπουν την παράδοση αγαθών σε μόλις 30 λεπτά από την παραγγελία χρησιμοποιώντας drone. Το αυτοκινούμενο φορτηγό της Uber, Otto, έκανε το πρώτο του ταξίδι στο Κολοράντο, παρέχοντας 50.000 κουτιά μπύρας. Με την εμφάνιση διαφόρων διαδικτυακών εμπορικών δικτύων όπως η Alibaba, η Ebay και η Amazon, ολόκληρη η εμπορική βιομηχανία και οι σχετικές περιοχές της - συμπεριλαμβανομένης της αποστολής και της αποθήκευσης - έχουν αλλάξει ριζικά.
Η ελπίδα εντοπίζεται στο ότι αυτές οι μετα-πανδημικές αρρυθμίες σταδιακά θα εξομαλυνθούν και με την επιστροφή στην ομαλότητα, πανδημίας επιτρεπούσης, τα προβλήματα στα logistics ,στις ανατιμήσεις των πρώτων υλών και στα αυξημένα κόστη των προϊόντων θα βρουν το πολυπόθητο σημείο ισορροπίας.