Ο Nevera είναι ένας πολύ δυνατός και απότομος άνεμος, που έρχεται από την Δύση και χτυπά με δύναμη τις ανατολικές ακτές της Βόρειας Αδριατικής, έξω από την Κροατία και την Σλοβενία. Εμφανίζεται κυρίως τα καλοκαίρια και θα μπορούσε κανείς να πει πως μοιάζει με τα δικά μας μπουρίνια που χτυπάνε τον Θερμαϊκό και το Βόρειο Αιγαίο. Nevera είναι και το όνομα του τρομερού αυτοκινήτου που θα αρχίσει να κυκλοφορεί εμπορικά προς το τέλος του 2021 από την κροατική εταιρεία Rimac.
Όπως υποστηρίζει η εταιρεία, θα είναι ένα από τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν εμπορικά, αφού θα πετυχαίνει τελική ταχύτητα 415 χιλιομέτρων/ώρα και θα επιταχύνει από το μηδέν στα 100 χλμ/ώρα μέσα σε 1,85 δευτερόλεπτα. Για την ακρίβεια, μάλλον δεν θα είναι το πρώτο από πλευράς τελικής ταχύτητας αλλά θα αφήσει πίσω όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα στο τομέα της επιτάχυνσης.
Η εταιρεία σκοπεύει να κατασκευάσει 150 Nevera, τα οποία έχουν ήδη προπωληθεί προς 2,4 εκατομμύρια δολάρια το ένα. Το Nevera είναι το δεύτερο μοντέλο της, το πρώτο, το Concept One, ήταν και αυτό εντυπωσιακό αλλά κυκλοφόρησαν μόνο οκτώ. Μετά την συμφωνία με τον όμιλο Volkswagen, το Nevera, όπως και το αντίστοιχο υπεραυτοκίνητο της Bugatti, το Chiron, θα παράγονται από την κοινή επιχείρηση, στην οποία η Rimac θα έχει το 55% και ο όμιλος Volkswagen το υπόλοιπο 45%.
Ποιος είναι όμως ο Mate Rimac, ιδρυτής και βασικός μέτοχος της επιχείρησης; Ο Rimac, ο οποίος είναι 33 ετών, γεννήθηκε το 1988 στην Βοσνία Ερζεγοβίνη, που ήταν τότε ακόμα μέρος της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας. Με το ξέσπασμα του εμφυλίου πολέμου, η οικογένειά του αναγκάστηκε να μεταναστεύσει στην Γερμανία, όπου έμεινε μέχρι το 2000, οπότε μετακόμισε στην, ανεξάρτητη πλέον Κροατία. Παρά τα σημαντικό προβλήματα προσαρμογής του και την αφιλόξενη υποδοχή από τα παιδιά στο σχολείο, κυρίως εξαιτίας της παράξενης για τους κατοίκους της Βόρειας Κροατίας προφοράς του, ο νεαρός Rimac άρχισε να ανακαλύπτει την αγάπη του για τα αυτοκίνητα και την τεχνολογία και το ταλέντο του στην μηχανολογία και τα ηλεκτρονικά. Το 2009 αποφάσισε να ιδρύσει την ομώνυμη εταιρεία, με έδρα το γκαράζ του σπιτιού του.
Σταδιακά, ειδικά αφού παρουσίασε τα σχέδια για το πρώτο μοντέλο του, το Concept One, άρχισε να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών και των «εραστών» της αυτοκίνησης. Η κινεζική κατασκευάστρια μπαταριών Camel Group ήταν η πρώτη που επένδυσε στην Rimac, και ακολούθησαν η Porsche και η Hyundai με την Kia. Η κροατική εταιρεία δεν είναι μόνο σχεδιαστής και κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά προμηθευτής πολλών άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η Jaguar, η Aston Martin Lagonda, η Koenigsegg, και η Kia, Hyundai και Porsche που είναι και μέτοχοί της.
Η Rimac σχεδιάζει, παράγει και πουλά σε αυτούς τους κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων, συστήματα μετάδοσης της κίνησης, ηλεκτρικούς κινητήρες, συστήματα μπαταριών και διάφορα άλλα εξαρτήματα. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίον εταιρείες όπως η Kia/Hyundai και η Porsche αποφάσισαν να επενδύσουν σε αυτήν, καθώς εντυπωσιάστηκαν από την μεγάλη τεχνολογική πρόοδο της εταιρείας στον τομέα της κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την ικανότητα του Rimac και των συνεργατών του να βρίσκουν εξαιρετικές λύσεις στα τεχνολογικά προβλήματα που παρουσιάζονται μπροστά της.
Παρά το γεγονός πως το Nevera είναι ένα πολύ εντυπωσιακό αυτοκίνητο, με τρομερές επιδόσεις και όλη την παραγωγή προπωλημένη σε πελάτες όπως ο πρώην πρωταθλητής της Formula 1 Νίκο Ρόσμπεργκ, το σχέδιο του Mate Rimac δεν είναι να αυξήσει τις πωλήσεις και τα κέρδη της εταιρείας πουλώντας πολλά Nevera, αλλά να καταστεί ο προνομιακός προμηθευτής όλων των άλλων μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Για τον Κροάτη μηχανικό, εφευρέτη και επιχειρηματία, η παραγωγή ενός υπεραυτοκινήτου είναι ο τρόπος με τον οποίον θέλει να δείξει την τεχνολογική ανωτερότητα της επιχείρησής του και να «αναγκάσει» τους άλλους κατασκευαστές παρόμοιων αυτοκινήτων να αγοράζουν από την Rimac τεχνολογία και εξαρτήματα. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν σκοπεύει να κατασκευάσει περισσότερα από 150 Nevera, έτσι ώστε όλες αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες να τον βλέπουν πιο πολύ σαν συνεργάτη παρά σαν ανταγωνιστή. Φαίνεται πως στον τομέα των ηλεκτρικών «υπεραυτοκινήτων» έχει ήδη πείσει πως είναι ο ηγέτης.
Η συμφωνία με την Volkswagen δίνει την ευκαιρία στην Rimac να δείξει πως η τεχνολογική της ανωτερότητα δεν περιορίζεται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού η Bugatti δεν έχει ακόμα περάσει στην ηλεκτρική εποχή. Αν το πετύχει, σε λίγο καιρό σχεδόν όλα τα υπεραυτοκίνητα θα έχουν μέσα τους κάποιο κομμάτι που θα παράγεται στις εγκαταστάσεις της Rimac κοντά στο Ζάγκρεμπ, των οποίων η κατασκευή έχει ήδη αρχίσει, θα κοστίσουν πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια και θα επιτρέψουν στην επιχείρηση να αυξήσει το προσωπικό της από 900 σε περίπου 2.500.
Η συμφωνία με τον όμιλο Volkswagen έφερε πάλι στο προσκήνιο την κροατική εταιρεία και τον χαρισματικό ιδρυτή της, και αναζωπύρωσε τις συζητήσεις για το αν και πότε θα εισαχθεί σε κάποιο χρηματιστήριο. Οι δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν πως πάρα πολλές εταιρείες τύπου SPAC πλησιάζουν συνεχώς τον Rimac, προσπαθώντας να τον πείσουν να βάλει την εταιρεία του στο χρηματιστήριο, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει πραγματική ανάγκη χρηματοδότησης.
Όμως, όπως είχε δηλώσει στο Bloomberg πριν μερικούς μήνες ο Mate Rimac, δεν είναι λογικό να βλέπεις πάρα πολλές εταιρείες, πολύ κατώτερες από την δική σου, να μπαίνουν στο χρηματιστήριο και να μαζεύουν πολλά δισεκατομμύρια δολάρια, και εσύ να μην κάνεις κάτι, γιατί κάποια στιγμή μπορεί να σταματήσει να «βρέχει δολάρια». Αν πεισθεί, είναι βέβαιο πως οι επενδυτές θα σπεύσουν να αγοράσουν τις μετοχές της κροατικής εταιρείας και θα της δώσουν μία πολύ μεγάλη χρηματιστηριακή αξία. Ο Rimac, ο οποίος κατέχει το 37% των μετοχών, σίγουρα θα ανέβει πολλές θέσεις στον κατάλογο των δισεκατομμυριούχων, αλλά πολύ κερδισμένοι θα είναι και οι υπόλοιποι μέτοχοι.
Ο πιο κερδισμένος από αυτούς λογικά θα είναι ο όμιλος Volkswagen, που μέσω της Porsche κατέχει το 24% των μετοχών, καθώς διέγνωσε έγκαιρα τις δυνατότητες της κροατικής εταιρείας και την χρηματοδότησε τρεις φορές. Και θα είναι κερδισμένος όχι μόνο λόγω της μετοχικής συμμετοχής, αλλά γιατί έχει εξασφαλίσει μία πολύ στενή σχέση με μία εταιρεία που, παρά το μικρό της μέγεθος, φαίνεται πως είναι πραγματικά μπροστά από τις τεχνολογικές εξελίξεις.