Προέγκριση έχει λάβει το έργο της έκδοσης των νέων ταυτοτήτων από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, η κυβέρνηση προκειμένου να διασφαλίσει εκ των προτέρων την νομική έκβαση ενός τόσο μεγάλου και κρίσιμου έργου για την δημόσια ασφάλεια αλλά και τον εκσυγχρονισμό του κράτους, ζήτησε εκ των προτέρων τον έλεγχο της διακήρυξης και της διαδικασίας ανάδειξης του αναδόχου του έργου ανάπτυξης του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εντύπων Ασφαλείας (Ο.Π.Σ.Ε.Α.).
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτός ήταν και ο βασικός λόγος για τον οποίο δόθηκαν οι αλλεπάλληλες αναβολές στην υποβολή των προσφορών. Ειδικά η τελευταία μετάθεση στην υποβολή των προσφορών που δόθηκε τον περασμένο Ιούνιο, οφείλεται στο ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν είχε ακόμη δώσει απάντηση στην προκήρυξη ενός διαγωνισμού, που σύμφωνα με πληροφορίες, η προκήρυξή του φτάνει τις 600 σελίδες κειμένου.
Τελικά η απάντηση από τη Μείζονα Σύνθεση του δικαστηρίου, ήρθε λίγο πριν την υποβολή των προσφορών στις 2 Σεπτεμβρίου και, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, έδωσε «φτερά» στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης και στη κυβέρνηση.
Σημειώνεται ότι επειδή η σχετική σύμβαση που θα υπογραφεί για τις νέες ταυτότητες, διαβατήρια κ.λπ. έχει χαρακτηριστεί ως απόρρητη, όλα γίνονται «εν κρυπτώ». Τόσο ο προ συμβατικός έλεγχος της προσκήρυξης του διαγωνισμού, όσο και ο διορισμός της Επιτροπή Διενέργειας του διαγωνισμού που ήδη έχει υλοποιήθει, παρέμειναν επτασφράγιστα μυστικά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Επιτροπή Διενέργειας του διαγωνισμού, απαρτίζεται από υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου Δημόσιας Τάξης και της ΕΛ.ΑΣ.
Παράγοντες κοντά στη διαδικασία εκτιμούσαν ότι, για το έργο «μαμούθ» προϋπολογισμού 515 εκατ. ευρώ, ο ανάδοχος θα μπορούσε να ανακηρυχθεί ακόμη και μέσα στους επόμενους μήνες. Δεν απέκλειαν μάλιστα το γεγονός ότι η ανακήρυξη του αναδόχου να γίνει μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους καθώς η φύση του διαγωνισμού είναι τέτοια, ώστε δεν επιτρέπει υποκειμενικές αξιολογήσεις. Τέτοια αξιολογήσει δημιουργούν ασάφειες και κατά συνέπεια προσφυγές, καθυστερήσεις κ.λπ. Η κατατεθειμένη προσφορά ενός ενδιαφερόμενου επομένως, είτε ικανοποιεί τα κριτήρια της προκήρυξης, είτε όχι με αντικειμενικό τρόπο.
Αυτό επελέγη από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και το ακολούθησε η κυβέρνηση της ΝΔ. Βασικός στόχος ήταν αναθέτουσα η αρχή του έργου (ΕΛ.ΑΣ.) να αποφύγει τις πιέσεις εγχώριων και ξένων κυβερνήσεων και παραγόντων κατά τη διαδικασία ανάδειξης του προτιμητέου αναδόχου του έργου. Ετσι επέλεξαν μια αντικειμενική τεχνική αξιολόγηση της προσφοράς που δεν είναι εύκολο να αμφισβητηθεί νομικά.
Στη συνέχεια, όσοι τελικά περάσουν την προαναφερόμενη τεχνική αξιολόγηση και φτάσουν στη φάση του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών, θα είναι επίσης δύσκολο να ασκηθούν πιέσεις, καθώς ο διαγωνισμός είναι μειοδοτικός. Ο φθηνότερος συνολικά στην έκδοση ενός συγκεκριμένου όγκου εγγράφων, αναλαμβάνει την υλοποίηση του έργου.
Η μεγάλη κόντρα αναμένεται μεταξύ Γάλλων και Γερμανών, χωρίς ωστόσο να θεωρούνται αμελητέες οι άλλες συμμετοχές. Οι τρεις από τις πέντε συμμετοχές έχουν γαλλικό ενδιαφέρον (Thales, Idemia, In Groupe), η μια γερμανικό ενδιαφέρον (Veridos), μια αυστριακό (Austrian Cards) και η τελευταία βελγικό (Zetes). Οι Αμερικανοί ενδιαφέρονται κυρίως για στο σχήμα που συμμετέχει η γαλλική Idemia, η οποία αν και έχει έδρα στην Γαλλία, έχει εξαγοραστεί από αμερικανικά κεφάλαια.
Πάντως στην αγορά λέγεται ότι οι Αμερικανοί θα είναι οι μόνοι κερδισμένοι, καθώς ο διαγωνισμός προβλέπει την χρήση αμερικανικού λογισμικού αξίας τουλάχιστον 70 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για λογισμικό των εταιρειών Microsoft, Oracle και ΙΒΜ, το οποίο μάλιστα θεωρείται προαπαιτούμενο από τους όρους του διαγωνισμού. Και με τον τρόπο που έχει δομηθεί ο διαγωνισμός, οι Αμερικανοί προμηθευτές λογισμικού θα είναι σίγοθρα κερδισμένοι, αφού θα λάβουν μπροστά τα χρήματά τους, ενώ ο ανάδοχος του έργου θα αποζημιωθεί σε δεύτερο χρόνο, αφού με δική του χρηματοδότηση ολοκληρώσει το έργο.
Ο διαγωνισμός δίνει περιθώριο 18μηνών στον ανάδοχο να υλοποιήσει το έργο. Ο τελευταίος ωστόσο έχει κάθε λόγο να το ολοκληρώσει όσο γίνεται πιο σύντομα το «εργοστάσιο» παραγωγής ταυτοτήτων και διαβατηρίων που θα στηθεί στη Λ. Συγγρού. Όσο πιο γρήγορα αρχίσει η έκδοση των διαβαθμισμένων εγγράφων (ταυτότητες, διαβατήρια κ.λπ.), τόσο πιο γρηγορότερα θα πετύχει τη απόσβεση της επένδυσης του που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 120 εκατ. ευρώ. Σημιεώνεται ότι ανάδοχος πρώτα θα υλοποιήσει το «εργοστάσιο», θα το παραδόσει στην ΕΛ.ΑΣ. και στη συνέχεια θα αποζημιώνεται για κάθε έγγραφο που θα εκδίδει το εργοστάσιο για 15 χρόνια.
Πάντως η κυβέρνηση φέρεται να δείχνει να βιάζεται στην έκδοση των νέων ταυτοτήτων που σίγουρα είναι ασφαλέστερες από τις υφιστάμενες. Οι διεθνείς πιέσεις που δέχεται για την αλλαγή τους είναι τεράστιες και για το λόγο αυτό επιζήτησε και τελικά έλαβε την προέγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου προκειμένου να γνωρίσει που κινείται. Η προέγκριση αυτή σίγουρα καθιστά επ’ εδώ και στο εξής πιο εύκολη την ολοκλήρωση του διαγωνισμού.