Όταν διαβάζουμε ή ακούμε για την Rolls-Royce το μυαλό μας πηγαίνει στα εμβληματικά μοντέλα αυτοκινήτων όπως είναι η Phantom, η Shadow, η Spirit, η Corniche, η Cloud, η Ghost, η Wraith, η Dawn, η Cullinan, η Sweptail, η Hyperion και η Rolls-Royce Boat Tail. Το μυαλό των πιο εξειδικευμένων πηγαίνει στους κινητήρες αεροσκαφών της RR, που χρησιμοποιούνται από την Boeing, την Airbus, την Tupolev και σύντομα από το Eurofighter Typhoon. Και το μυαλό ελαχίστων πηγαίνει στους πυρηνικούς αντιδραστήρες της Rolls-Royce. Με αυτούς θα ασχοληθούμε σήμερα.
Βιώνοντας την αρχή μιας ενεργειακής κρίσης που πλήττει τόσο την οικονομία όσο και τα νοικοκυριά, έχουμε διαβάσει και γράψει πολλά, τόσο στο Liberal όσο και στο LiberalMarkets, για την κατάσταση της Ευρώπης, για την εξάρτηση της από το ρωσικό φυσικό αέριο, για τη βιαστική κατά πολλούς απολιγνητοποίηση, για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άλλα.
Λιγότερα διαβάσαμε και γράψαμε για την πυρηνική ενέργεια, που έχει εξοβελιστεί για πολλούς λόγους από τις συζητήσεις για το ενεργειακό μέλλον της Ευρώπης. Η Rolls Royce σε αυτόν τον τομέα έχει να προτείνει λύσεις που έχουν ήδη θετικό αντίκτυπο στη μετοχή της.
Ο Μιχάλης Μιχαηλίδης στο άρθρο του «Ενέργεια, η επόμενη ημέρα: Να επανεξετάσουμε την πυρηνική ενέργεια;» μας υπενθύμισε τρία στοιχεία σχετικά με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από πυρηνικούς σταθμούς.
Το πρώτο είναι ότι στη Γαλλία το 70% της ηλεκτρικής της ενέργειας προέρχεται από πυρηνικούς αντιδραστήρες. Το δεύτερο είναι ότι η πυρηνική ενέργεια είναι μια καθαρή πηγή ενέργειας, εκπομπής μηδενικών εκπομπών. Και το τρίτο ότι όλα τα χρησιμοποιημένα πυρηνικά καύσιμα που έχουν παραχθεί από τη βιομηχανία πυρηνικής ενέργειας των ΗΠΑ τα τελευταία 60 χρόνια θα μπορούσαν να χωρέσουν σε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου σε βάθος μικρότερο από 10 μέτρα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο λειτουργούν σήμερα 7 πυρηνικοί αντιδραστήρες, εκ των οποίων οι 6 θα τεθούν εκτός λειτουργίας το 2030 και ο τελευταίος, ο Sizewell B, θα κλείσει τον κύκλο ζωής του μέσα στο 2035. Μέσα στα πλαίσια της αντικατάστασης αυτών των σταθμών η Rolls-Royce, ανακοίνωσε την κατασκευή 16 μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων.
Στην κοινοπραξία, που χρηματοδοτείται όσον αφορά στο ερευνητικό κομμάτι της από τη βρετανική κυβέρνηση, συμμετέχει το ερευνητικό εργαστήριο National Nuclear Laboratory, το Nuclear Advanced Manufacturing Research Centre (NAMRC) και η εξειδικευμένη κατασκευαστική εταιρεία Laing O'Rourke.
Ποια είναι η ιδέα της Rolls-Royce;
Η Rolls-Royce, αντί να κατασκευάσει ένα μεγάλο πυρηνικό σταθμό, σκέφτεται να κατασκευάσει μικρές μονάδες "Small Modular Reactors" (SMR), οι οποίες μπορούν να λειτουργήσουν ως αυτόνομες πυρηνικές μονάδες ή να «συναρμολογηθούν» σαν τα παιδικά παιχνίδια lego και να συγκροτήσουν έναν μεγάλο σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Κάθε SMR θα έχει τελικό κόστος κοντά στα £2 δισ. και θα παράγει 440 Megawatts. Για να αντιληφθούμε καλύτερα τη σχετικότητα των μεγεθών, ο πιο σύγχρονος πυρηνικός σταθμός που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στο Somerset της Αγγλίας, έχει κόστος £22 δισ. και παράγει 3 Gigawatts. Δηλαδή με το 9% του κόστους θα παράγεται το 14,6% το αποτελέσματος.
Η βρετανική κυβέρνηση πιστεύει πολύ στη λύση που προτείνει η Rolls-Royce. Σκοπεύει μάλιστα όχι μόνο να στηριχθεί σε αυτή την προοπτική στα πλαίσια των διεθνών συμφωνιών για την επίτευξη των στόχων του 2050 στο εσωτερικό της χώρας, αλλά να βοηθήσει στην εξαγωγή των SMR στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τη συμφωνία κυβέρνησης και κοινοπραξίας, η Rolls-Royce θα παραδώσει τον πρώτο SMR στις αρχές του 2030 και άλλους 10 μέχρι το 2035.
Πώς μεταφράζεται σε οικονομικά μεγέθη η ιδέα της Rolls-Royce;
Θα δημιουργηθούν 40.000 θέσεις απασχόλησης μέχρι το 2050. Θα υπάρξει οικονομικό όφελος ύψους £52 δισ. Το κόστος παραγωγής ενός SMR θα υποχωρήσει σταδιακά στα £1,8 δισ. Οι εξαγωγές που ήδη έχουν συμφωνηθεί με τις κυβερνήσεις της Εσθονίας, της Τσεχίας και της Τουρκίας και που συζητούνται με άλλες κυβερνήσεις υπερβαίνουν σε παραγωγή τα 85 GW και πλησιάζουν σε κόστος τα £400 δισ.
H μετοχή της Rolls-Royce (LON:RR) μετά τις αρχικές ανακοινώσεις του Νοεμβρίου 2020, για το φιλόδοξο σχέδιο των SMR, ξεκίνησε από τις £64,86 και σήμερα βρίσκεται στις £142,70, καταγράφοντας μια άνοδο της τάξεως του 121%. Τα μεγέθη που παρουσιάσαμε στις προηγούμενες παραγράφους, δικαιολογούν πλήρως την άνοδο και υποστηρίζουν τη συνέχιση της.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.