Φως στα αίτια του δυστυχήματος στην κοιλάδα των Τεμπών προσπαθούν να ρίξουν οι αρχές.
Δύο είναι τα κρίσιμα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν για να διευκρινιστεί πώς τα δύο τρένα συγκρούστηκαν μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 57 άνθρωποι.
Όπως τόνισε στην ΕΡΤ, ο μηχανολόγος - ηλεκτρολόγος μηχανικός, δικαστικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος, δύο είναι τα καίρια σημεία για τα κρίσιμα λεπτά πριν από το δυστύχημα, ενώ έδωσε έμφαση και στα «μαύρα κουτιά» των δύο τρένων που περιέχουν τον ταχογράφο και κατά πάσα πιθανότητα και τις διάφορες συνομιλίες που γινόταν και στο κόκπιτ μέσα στο χώρο του και τις επαφές.
Πιο συγκεκριμένα ανέφερε πως «Πρώτον, αυτό το οποίο δεν προκύπτει από έγγραφο και το οποίο θα πρέπει να προκύψει είναι κατά πόσον ο σταθμάρχης Λαρίσης γνώριζε την επερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία. Δεν έχει βγει στη δημοσιότητα αν γνώριζε ότι πραγματικά στέλνει την επιβατική αμαξοστοιχία στην ίδια γραμμή, δεν μπορεί να εξηγηθεί με λογική αυτή η ενέργεια».
«Δεύτερον βλέποντας την κονσόλα του θα μπορούσε να είχε δει τη διαδικασία προσέγγισης των δύο τρένων ότι πάνε για σύγκρουση. Αυτό που θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες είναι κατά πόσον και η ίδια η κονσόλα δείχνει στην πραγματικότητα. Πώς μπορούμε να βγάλουμε ένα συμπέρασμα όταν δεν γνωρίζουμε δύο καίρια σημεία; Πρώτον αν είχε ενημερωθεί με έγγραφο και δεύτερον, αν η κονσόλα πραγματικά δείχνει αυτό που πρέπει να δείξει», επισήμανε.
Ακόμα σημείωσε πως ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, πρέπει να απαντήσει σε μία σειρά ερωτημάτων καθώς εκείνη ελέγχει και λύνει ή δεν λύνει προβλήματα του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Hellenic Train και όποιων άλλων εμπλέκονται στο σιδηροδρομικό έργο της χώρας. Άρα είναι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας που συγκεντρώνει την περίληψη των προβλημάτων.
Τι θα δείξουν τα «μαύρα κουτιά» των τρένων
Ο κ. Γκλαβόπουλος έδωσε έμφαση και στα «μαύρα κουτιά» των δύο τρένων που περιέχουν τον ταχογράφο και κατά πάσα πιθανότητα και τις διάφορες συνομιλίες που γινόταν και στο κόκπιτ μέσα στο χώρο του και τις επαφές.
Όπως εξήγησε «το μαύρο κουτί με τις ενδείξεις ταχογράφου των συνομιλιών είναι ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο εύχομαι να μην έχει καταστραφεί από την έκρηξη. Ο ΟΣΕ σε όσα σιδηροδρομικά ατυχήματα έχουμε εμπλακεί υπό κανονικές συνθήκες η ανακριτική αρχή δίνει εντολή στον ΟΣΕ, βγάλε το ταχογράφου και πες μας τι γράφει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα ήθελα οι πραγματογνώμονες που θα οριστούν να είναι παρόντες με την εξαγωγή του ταχογράφου αν μπορεί να γίνει και επίσης με την έρευνα και τη μελέτη των καταγραφών ταχογράφου που πρέπει να γίνει από ανεξάρτητους πραγματογνώμονες και όχι από τον ίδιο τον ΟΣΕ, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της».
Όσον αφορά στο «μανιτάρι» ύψους δεκάδων μέτρων που σηκώθηκε μετά την έκρηξη είπε ότι δείχνει πως «υπήρξε ανάφλεξη κατά μεγάλη βεβαιότητα των λαδιών, τα οποία είναι εκεί σε δεξαμενές πίεσης και όπου το όποιο λάδι ρυθμίζει το σύστημα φρένων. Το σύστημα πέδησης λειτουργεί με λάδι, το οποίο είναι διαρκώς σε πίεση όταν εκραγεί ο χώρος ή η δεξαμενή η οποία έχει το λάδι και τα άλλα συστήματα απελευθερώνεται απότομα, εμφανίζεται αέριο και παίρνει φωτιά».
«Πρέπει να βρεθεί η αλυσίδα των ανθρωπίνων λαθών»
«Όσο για το ανθρώπινο λάθος το οποίο συζητάμε, όπως και το είπε και ο πρωθυπουργός και το είπε πολύ σωστά ότι είναι ανθρώπινο λάθος. Το ορθό του κυρίου πρωθυπουργού είναι ότι δεν κατονόμασε ποιος έκανε το ανθρώπινο λάθος και αυτό πρέπει να ερευνηθεί. Όλοι θεωρούν ότι το ανθρώπινο λάθος είναι του σταθμάρχη Λαρίσης. Πράγματι, η τελευταία αλυσίδα ανθρώπινων λαθών εμφανίστηκε με τον χειρισμό του σταθμάρχη. Παρά ταύτα όμως θα πρέπει να διερευνηθούν η αλυσίδα των ανθρώπινων λαθών που οδήγησε στο τελευταίο λάθος αν είναι λάθος και αν υπάρχει η έγγραφη αποστολή τηλεγραφήματος ότι έρχεται εμπορική αμαξοστοιχία. Όταν λυθεί αυτό, θα αρχίσουμε να πάμε σε ένα επόμενο βήμα», υπογράμμισε ο κ. Γκλαβόπουλος.
Εντός της ημέρας η απολογία του σταθμάρχη της Λάρισας
Στην απολογία του 59χρονου σταθμάρχη της Λάρισας εντός της ημέρας στρέφονται τα βλέμματα, στην αναζήτηση ευθυνών για το τραγικό, πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο σταθμάρχης αντιμετωπίζει τις βαρύτατες κατηγορίες της δίωξης σε βαθμό κακουργήματος για ανθρωποκτονία και πρόκληση σωματικών βλαβών κατά συρροή από αμέλεια, καθώς και της διατάραξης συγκοινωνιών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, ο οποίος εποπτεύει την έρευνα, έχει ζητήσει να εστιάσουν στο πώς ο άπειρος σταθμάρχης ήταν μόνος σε ένα πόστο που η κίνηση των τρένων ήταν πολύ μεγάλη, ιδιαίτερα το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.
Η Καλαμπάκα και η Λάρισα έχουν κοινή έδρα και οι σταθμάρχες μοιράζονται τις βάρδιες. Οπότε στον σταθμό της Λάρισας, ένα σταθμό αιχμής, ο σταθμάρχης βρισκόταν μόνο για 15 ημέρες.
Συλλογή στοιχείων
Υπενθυμίζεται ότι το μεσημέρι της Παρασκευής άνδρες της Τροχαίας περισυνέλεξαν στοιχεία από τα γραφεία του ΟΣΕ στη Λάρισα, για τη διερεύνηση της υπόθεσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, αστυνομικοί έχουν πάρει το καταγραφικό από τις κάμερες ασφαλείας του σταθμού στη Λάρισα. Πάνω από το γραφείο του σταθμάρχη, κάμερα έχει καταγράψει όλες τις κινήσεις εκείνης της ημέρας. Μια δεύτερη κάμερα που βρίσκεται 10-15 μέτρα παρακάτω, είναι στην είσοδο του σταθμαρχείου και με βεβαιότητα έχει καταγράψει τους επιβάτες που ανέβηκαν στο τρένο το μοιραίο βράδυ.
Πιθανόν, να μπορεί να ρίξει φως και στο κατά πόσο κάποιοι επιβάτες να μπήκαν τελευταία στιγμή και συνεπώς να καταγράφηκαν μετά την επιβίβασή τους στο τρένο, καθώς όσοι επιβαίνουν τα τελευταία 10 λεπτά, είναι χειρόγραφη η καταγραφή τους, δεν κόβουν εισιτήριο στα εκδοτήρια.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, από την αυτοψία στην κονσόλα που αλλάζουν τα κλειδιά, προέκυψε ότι για 5 λεπτά ο σταθμάρχης θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα.
Με το που πήρε το τρένο τη λάθος τροχιά, για 5 λεπτά μπορούσε να δει στην κονσόλα του σταθμαρχείου ότι το τρένο έχει μπει στις ράγες της ανόδου. Στη συνέχεια η κονσόλα δεν παρέχει τη δυνατότητα στον σταθμάρχη να δει προς τα πού κινείται το τρένο.
Ολοκληρώθηκε η έρευνα DNA
Εντωμεταξύ, το μεσημέρι της Παρασκευής ολοκληρώθηκε η ανάσυρση του τρίτου βαγονιού της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ενώ από το απόγευμα άρχισαν να απομακρύνονται και τα τελευταία βαγόνια. Οι πυροσβέστες αναζητούν ίχνη βιολογικού υλικού που θα μπορούσε να βοηθήσει στην ταυτοποίηση των θυμάτων.
Τα ευρήματα μεταφέρονται σε σάκους στα εργαστήρια της ιατροδικαστικής υπηρεσίας, ενώ τα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας μεταφέρονται σε ειδικό αποθηκευτικό χώρο του ΟΣΕ, προκειμένου να ερευνηθούν από τους εμπειρογνώμονες. Όπως έχει γίνει γνωστό, οι νεκροί ανέρχονται στους 57, ενώ 48 είναι οι τραυματίες, μεταξύ των οποίων επτά νοσηλεύονται σε ΜΕΘ.
Η έρευνα, ωστόσο, δεν έχει σταματήσει καθώς αναμένεται η αποστολή νέων δειγμάτων, τα οποία ομοίως θα εξετασθούν στα εγκληματολογικά εργαστήρια.
Σχετικά με την ενημέρωση των συγγενών των θυμάτων η εκπρόσωπος της ΕΛ.ΑΣ. Κωνσταντία Δημογλίδου ανέφερε: «Αναφορικά με τη διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών των θυμάτων, η οποία συνεχίζεται, από τον επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της Ελληνικής Αστυνομίας και τους ειδικούς ψυχολόγους, δίνεται ο απαραίτητος χρόνος στην οικογένεια κάθε θύματος καθώς δεν πρόκειται για μία τυπική διαδικασία αλλά απαιτούνται λεπτοί χειρισμοί».
Ο υπουργός υγείας Θάνος Πλεύρης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, επέρριψε ευθύνες στην εταιρεία καθώς, όπως είπε, δεν υπήρχε κανένας άνθρωπος στα νοσοκομεία για να βοηθήσει στις λίστες. «Δεν είχαμε καμία απολύτως βοήθεια ως Υπουργείο Υγείας από την εταιρεία» είπε.
Πάντως, η μητρική εταιρεία επιρρίπτει τις ευθύνες στον ΟΣΕ. Η Ferrovie Dello Stato Italiane τόνισε σε ανακοίνωσή της: «Ο ΟΣΕ διατηρεί το καθήκον και την ευθύνη για τη συντήρηση, τη διαχείριση και τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου καθώς και την ευθύνη για την κίνηση των τρένων και την κυκλοφορία».
Διαβάστε ακόμα:
Σ. Πέτσας: Απόδοση ευθυνών άμεσα, δίκαια και ονομαστικά
Κυβερνητικές πηγές: Ταχείες και σύμφωνα με τα πρωτόκολλα οι διαδικασίες για το δυστύχημα
Πέτρες, μάρμαρα και μολότοφ στην ειρηνική πορεία στο Σύνταγμα (vid)