Ο κίνδυνος διακοπής του εφοδιασμού λόγω των αυξημένων εντάσεων στη Μ. Ανατολή οδηγεί σε αύξηση τις τιμές στο πετρέλαιο, παρότι σε εβδομαδιαία βάση αναμένονται απώλειες εν μέσω προσδοκιών για μειώσεις επιτοκίων στις ΗΠΑ φέτος.
Ο κίνδυνος διακοπής του εφοδιασμού λόγω των αυξημένων εντάσεων στη Μ. Ανατολή οδηγεί σε αύξηση τις τιμές στο πετρέλαιο.
Το Brent καταγράφει άνοδο 0,78% στα 90,48 δολάρια το βαρέλι, ενώ το αμερικανικό αργό κινείται επίσης με άνοδο 1% στα 85,87 δολάρια το βαρέλι.
Τα κέρδη διαγράφουν τις απώλειες της Πέμπτη, στην οποία κυριάρχησαν οι ανησυχίες για τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ που περιόρισε τις ελπίδες για μείωση των επιτοκίων από τον Ιούνιο.
«Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι παραμένουν αυξημένοι», ανέφερε σε σημείωμα της ANZ Research, προσθέτοντας ότι οι τιμές του πετρελαίου έχουν εκτοξευθεί σχεδόν κατά 19%, υποστηριζόμενες επίσης από τη βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και τις περικοπές της προσφοράς από τον OPEC+.
Στην Ευρώπη, όπου η ανάπτυξη παραμένει στάσιμη, οι κεντρικοί τραπεζίτες άφησαν το επιτόκιο αμετάβλητο την Πέμπτη, αλλά έδειξαν ότι παραμένουν σε τροχιά μείωσης των επιτοκίων μόλις τον Ιούνιο.
«Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να αφήσει αμετάβλητα τα επιτόκια... ήταν αναμενόμενη, αλλά οι συνοδευτικές δηλώσεις ανοίγουν την πόρτα για βραχυπρόθεσμη νομισματική χαλάρωση», ανέφερε σε σημείωμα η S&P Global Market Intelligence.
Οι τιμές του πετρελαίου εξακολουθούν σε ρυθμός εβδομάδας να καταγράφουν απώλειες καθώς το Brent και το αμερικανικό αργό οδεύουν προς πτώση περίπου 1%.
Οι αναλυτές της ING δήλωσαν ότι αναμένουν μια υποχώρηση στο ράλι του πετρελαίου εάν δεν υπάρξει περαιτέρω κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή ή διαταραχές στην προσφορά, προσθέτοντας ότι η τελευταία μηνιαία έκθεση του ΟΠΕΚ για την αγορά ήταν επίσης σύμφωνη με τις προσδοκίες.
«Διατηρούμε την πρόβλεψή μας για το Brent κατά μέσο όρο στα 87 δολάρια το βαρέλι κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους», πρόσθεσαν οι αναλυτές της ING.
Το φυσικό αέριο κινείται πτωτικά (-0,5%) στα 29,25 ευρώ τη μεγαβατώρα.
Πάνω από δύο χρόνια μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ευρώπη μειώθηκαν σημαντικά κάτω από τα προ κρίσης επίπεδα.
Οι εισαγωγές αγωγών από τη χώρα στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 84% το 2023, σε σύγκριση με το 2021, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της S&P Global Commodity Insights.
Η Ρωσία παραμένει ένας σημαντικός προμηθευτής LNG στην Ευρώπη και οι συμμετέχοντες στην αγορά δεν βλέπουν να τελειώνει αυτό, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
«Εάν η Ευρώπη εξακολουθεί να εισάγει LNG από τη Ρωσία, είναι επειδή υπάρχει ανάγκη», δήλωσε ένας έμπορος φυσικού αερίου με έδρα τη Γαλλία. «Με τους άλλους κύριους προμηθευτές μας, όπως η Νορβηγία, να λειτουργούν με τη μέγιστη δυναμικότητα, θα είναι δύσκολο να σταματήσουμε εντελώς τη ροή ρωσικού LNG. Δεν έχουμε βγει ακόμη εντελώς από την κρίση.»
Αντίστοιχα, η εξάρτηση της Ευρώπης από τις ρωσικές εισαγωγές LNG αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του έτους. Το 2024 μέχρι στιγμής, η Ρωσία έχει προμηθεύσει 4,89 εκατομμύρια τόνους LNG στην Ευρώπη, ή περισσότερο από το 16% της συνολικής προσφοράς LNG της ηπείρου, ύψους 33,65 εκατομμυρίων mt, σε σύγκριση με 12,74% για τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global. 9 Απριλίου.