Προβληματισμός επικρατεί για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Κύπρου, ύψους 1,9 δισ.ευρώ, καθώς υπάρχει διαφωνία μεταξύ ΑΔΜΗΕ και τη ρυθμιστική αρχή της Κύπρου (ΡΑΕΚ) για τη μεθοδολογία εσόδων.
Η τύχη του μεγάλου αυτού έργου, προϋπολογισμού 1,9 δισ. ευρώ θα κριθεί στη συνεδρίαση της ολομέλειας της ΡΑΑΕΥ, η οποία και αναμένεται να εγκρίνει τη μεθοδολογία εσόδου για τη διασύνδεση.
Η διαφωνία μεταξύ της ρυθμιστικής Αρχής Κύπρου και του ΑΔΜΗΕ οδήγησε στο να έχουν μείνει απλήρωτες οι δόσεις Απριλίου και Μαΐου στη γαλλική εταιρεία Nexans που προμηθεύει το καλώδιο, η οποία και προειδοποίησε ότι σε περίπτωση που δεν διευθετηθεί το θέμα θα σταματήσει την προμήθεια του καλωδίου από τον Ιούνιο.
Σημειώνεται ότι η μεθοδολογία εσόδου της ΡΑΑΕΥ έχει ολοκληρωθεί πριν από το Πάσχα και αναμένεται να δοθεί προς διαβούλευση μετά από την έγκρισή της από την ολομέλεια.
Η μεθοδολογία αυτή είναι σχεδόν σύμφωνη με αυτήν που πρότεινε ο ΑΔΜΗΕ. Πρόκειται για μια πρόταση που απαιτεί μικρότερους χρόνους απόσβεσης και μεγαλύτερες λειτουργικές δαπάνες.
Η διαφωνία μεταξύ ΡΑΕΚ και ΑΔΜΗΕ εντοπίζεται στο ότι η Αρχή της Κύπρου παραπέμπει στη μεθοδολογία εσόδου που έχει εγκρίνει από πέρσι πριν ακόμη το έργο μεταβιβαστεί στον ΑΔΜΗΕ. Η μεθοδολογία αυτή εκτιμάται ότι δυσχεραίνει τη χρηματοδότηση του έργου από τις τράπεζες και δεν ικανοποιεί τον ΑΔΜΗΕ.
Ο λόγος είναι ότι αυτή δεν φαίνεται να διευκρινίζει με σαφήνεια πότε θα αρχίσει να πληρώνεται το έργο, με τον Διαχειριστή να ζητά οι πληρωμές να γίνονται στο στάδιο της κατασκευής, όπως άλλωστε προβλέπει και η εθνική μεθοδολογία εσόδου.
Η κυπριακή πλευρά συνεχίζει όμως την ανυποχώρητη στάση της προς τον ΑΔΜΗΕ και ζητά όπως αντίστοιχα και η ΡΑΑΕΥ, την προσκόμιση μίας σειράς στοιχείων της σύμβασης με την Nexans, τα οποία η ΑΔΜΗΕ έχει δηλώσει ότι τα έχει προσκομίσει.
Στα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται τα ποσά που έχει καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στον κατασκευαστή του καλωδίου, οι πηγές προέλευσης των χρημάτων αυτών, τι ποσά έχουν αντληθεί από Ευρωπαϊκούς πόρους, τι προκαταβολές έχουν δοθεί κλπ.
Υπενθυμίζεται ότι η αναλογία συμμετοχής στο κόστος είναι 63% για την Κύπρο και 37% για την Ελλάδα με τις δυσκολίες να είναι μεγαλύτερες στην κυπριακή πλευρά, καθώς φαίνεται πως το έργο θα χρηματοδοτείται με διαφορετικές μεθοδολογίες.