Ως τα τέλη του 2024 αναμένεται να ξεκαθαριστεί το τοπίο ανάμεσα στη Helleniq Energy με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και την Elpedison. O Ανδρέας Σιάμισιης, ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, δηλώνει αποφασισμένος να απεμπλακεί από τη συμμετοχή με 35% στην ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ταυτόχρονα, στην τακτική γενική συνέλευση των μετόχων, ο ίδιος επιβεβαίωσε τις διαπραγματεύσεις με την Ιταλική Edison για την απόκτηση του ελέγχου της εταιρείας, ενώ άφησε να εννοηθεί ότι υπάρχει κι ένα ακόμη πιθανό σενάριο για το μετοχικό μέλλον της εταιρείας: αντί της αποχώρησης της μιας από τις δυο πλευρές, να αποφασιστεί ακόμη και μια κοινή γραμμή πλεύσης που θα δίνει όμως περισσότερο χώρο σε μία από τις δύο πλευρές.
«Η αποεπένδυση είναι η πιο ρεαλιστική λύση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σιάμισιης, στη γενική συνέλευση, καθώς εδώ και τέσσερα χρόνια λαμβάνονται αποφάσεις από τη ΔΕΠΑ, στις οποίες η εισηγμένη είναι απλός παρατηρητής, σε μια εταιρία που έχει επενδυθεί το ποσό των 200-250 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, οι συζητήσεις της Helleniq Energy με τον ΤΑΙΠΕΔ εξελίσσονται σε πολύ καλό κλίμα, κάτι που μπορεί να οδηγήσει στην εξεύρεση λύσης για την αποχώρηση από το μετοχικό κεφάλαιο της ΔΕΠΑ.
Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος έχει επενδύσει αρκετά κεφάλαια στις ΑΠΕ και κύριος στόχος της είναι η καθετοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής. Ως τώρα, βέβαια, οι δύο όμιλοι που διαθέτουν από 50% στην Elpedison, εξακολουθούν να επιδιώκουν τον έλεγχο της εταιρίεας χωρίς να είναι ακόμη σαφές προς τα που «γέρνει» η ζυγαριά. Σύμφωνα πάντα με τον κ. Σιάμισιη, βρισκόμαστε εν αναμονή των διαπραγματεύσεων και το πιο σημαντικό είναι να βγει άμεσα ένα τελικό πόρισμα για το μέλλον των μετόχων, το οποίο παραμένει αβέβαιο.
Τι γίνεται με τους υδρογονάνθρακες;
Ταυτόχρονα, από την πλευρά της, η διοίκηση της Helleniq Energy, αναφορικά με την πρόοδο των γεωτρήσεων για τους υδρογονάνθρακες, τόνισε πως αναμένουμε περί τα τέλη του έτους να ληφθεί η τελική απόφαση για το αν θα προχωρήσουν οι δοκιμαστικές γεωτρήσεις στις θάλασσες της Κρήτης αλλά και του Ιονίου Πελάγους. Ο βασικός operator δεν είναι άλλος από την ExxonMobil, η οποία θα πάρει και την τελική απόφαση.
Συνεπώς, νεότερα για τη «τύχη» όλων των παραχωρήσεων θα έχουμε σε περίπου 12 μήνες από σήμερα. Σε κάθε περίπτωση, σε συνέχεια της δοκιμαστικής γεώτρησης, χρειάζονται τουλάχιστον άλλοι 12-18 μήνες προετοιμασίας. Μάλιστα, θα είναι η πρώτη ερευνητική γεώτρηση που λαμβάνει χώρα ύστερα από 20 ολόκληρα χρόνια.
Διεθνής στρατηγική
Βασικός στόχος της εταιρείας είναι, επίσης, η επέκτασή της εκτός συνόρων, όχι μόνο στην εμπορία πετρελαιοειδών αλλά και στη λιανική αγορά καυσίμων. Ειδικότερα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της βρίσκονται οι αγορές της Βόρειας Αφρικής, της Άπω Ανατολής αλλά και των Βαλκανίων. Στην τελευταία αγορά, οι προοπτικές που «ανοίγονται» αφορούν τα πρατήρια καυσίμων αλλά και πιθανές συνέργειες με τον αγωγό Θεσσαλονίκης – Σκοπίων, η επαναλειτουργία του οποίου μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την παρουσία της στις βαλκανικές αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο συγκεκριμένος αγωγός έχει έκταση από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τις εγκαταστάσεις της εταιρείας ΟΚΤΑ, 28 χιλιόμετρα ανατολικά των Σκοπίων. Ο κ. Σιάμισιης, στην ίδια γενική συνέλευση, εμφανίστηκε αισιόδοξος για την επαναλειτουργία τού μέσα στο 2024. Μέσω αυτής, η Βόρεια Μακεδονία θα είναι ικανή να τροφοδοτήσει δίκτυα πρατηρίων στα Βαλκάνια, αλλά ακόμα κι αν δεν προχωρήσει άμεσα η υπόθεση με τον αγωγό, το άνοιγμα στη λιανική καυσίμων στις βαλκανικές χώρες είναι δεδομένο.