Ξεμπλοκάρει η εμβληματική παραχώρηση της Αττικής Οδού που αποτελεί το «πετράδι του στέμματος» για τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που έχει επικρατήσει στον διαγωνισμό που συγκέντρωσε τα βλέμματα μεγάλων ελληνικών και Διεθνών ομίλων, καθώς απορρίφθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, από το ΣτΕ η προσφυγή της κοινοπραξίας Vinci – Mytilineos κατά του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ.
Σημειώνεται ότι στα τέλη Νοεμβρίου 2023, είχε προηγηθεί η απόρριψη από την Ανεξάρτητη Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών. Η κοινοπραξία Vinci - Μυτιληναίου είχε υποβάλει προσφυγή κατά του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, επικαλούμενη μη τεκμηρίωση του τρόπου χρηματοδότησης του πλειοδότη, δηλαδή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Είχε προηγηθεί η αίτηση αναστολής του ίδιου σχήματος για τον διαγωνισμό της Αττική Οδού που διεξήγε το ΤΑΙΠΕΔ και η οποία απορρίφθηκε επίσης από την Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών.
Υπενθυμίζεται ότι στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, επικράτησε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ και επιλαχόντας το σχήμα VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S. με οικονομική προσφορά 3.106.000.000 ευρώ.
Η ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον Όμιλο και τους μετόχους του καθώς διπλασιάζει σε αξία το ήδη διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Με αυτή την προσθήκη το χαρτοφυλάκιο των ομοειδών παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά το κρίσιμο μέγεθος για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου.
Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ.
Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης.
Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση.