Αττική Οδός: Η παράταση στο διαγωνισμό και το 5% για βελτιωμένες προσφορές
Eurokinnisi
Eurokinnisi

Αττική Οδός: Η παράταση στο διαγωνισμό και το 5% για βελτιωμένες προσφορές

Το ΤΑΙΠΕΔ γνωστοποίησε σε ανακοίνωσή του ότι «η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών στη διαγωνιστική διαδικασία για τη νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 έτη παρατείνεται έως την 17η Ιουλίου 2023, ώρα 17:00».

Η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας για την υποβολή προσφορών αποφασίστηκε έπειτα από σχετικό αίτημα της πλειονότητας των προεπιλεγέντων επενδυτών.

Ο διαγωνισμός της Αττικής Οδού απασχόλησε και χθες το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, όσον αφορά στη διαδικασία των βελτιωμένων προσφορών αποφασίζοντας να ζητήσει βελτιωμένη προσφορά μόνο εάν υπάρχει απόκλιση 5% του πλειοδότη από τη δεύτερη υψηλότερη προσφορά που έχει υποβληθεί για τη σύμβαση παραχώρησης, ενώ ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο νέας παράτασης αν και ακόμη δεν υπάρχει απόφαση σχετική.

Η παράταση προέκυψε από σειρά αιτημάτων από μέρος των οκτώ σχημάτων που συμμετέχουν στον διαγωνισμό και ακολούθησε της παραλαβής, εδώ και μια εβδομάδα περίπου του επίσημου κειμένου της σύμβασης το οποίο είναι ογκωδέστατο και ξεπερνάει τις 700 σελίδες, αν και δεν διαφέρει ουσιαστικά από το προηγούμενο κείμενο.

Το ΤΑΙΠΕΔ, αν και εξετάζει ολιγοήμερη παράταση, φαίνεται να μην θέλει να τραβήξει επί μακρόν τη διαδικασία και να φθάσει τον Σεπτέμβριο καθώς ο χρόνος που χρειάζεται για την ωρίμανση της διαδικασίας, ώστε να ξεκινήσει η δεύτερη περίοδος παραχώρησης είναι μεγάλος και το χρονοδιάγραμμα ασφυκτικό.

Παράλληλα από το ταμείο εκτιμάται ότι ο χρόνος της διαβούλευσης με τους υποψήφιους ήταν αρκετός για να διατυπωθούν σχόλια και παρατηρήσεις, ενώ οι αλλαγές που έγιναν στη σύμβαση που διανεμήθηκε στους οκτώ υποψήφιους την περασμένη εβδομάδα, δεν είχαν εκτεταμένες αλλαγές που να απαιτούν περισσότερο χρόνο για να μελετηθούν.

Σε κάθε περίπτωση η ανακοίνωση του προτιμητέου επενδυτή θα έχει και συνέχεια μετά την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών καθώς το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται πως θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές σε όσους έχουν δώσει μέχρι και 5% χαμηλότερη προσφορά από τον πλειοδότη. Στην συγκεκριμένη διαδικασία εκτιμάται ότι θα προβλεφθεί πως, από την ημέρα που οι επενδυτές που οι προσφορές πληρούν τις προϋποθέσεις, κληθούν να δώσουν το παρών στο γύρο βελτιωμένων προσφορών,  θα έχουν έως 5 ημέρες  για να τις καταθέσουν.

Η διαδικασία των βελτιωμένων προσφορών εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό και θα επισπεύσει τις διαδικασίες ώστε να μη χαθεί χρόνος, ιδίως αν έχει προηγηθεί μια παράταση της διαδικασίας.

Η πρακτική  των βελτιωμένων προσφορών έχει ακολουθηθεί και σε άλλους διαγωνισμούς όπως και στην Εγνατία Οδό, ωστόσο από την αγορά εκτιμάται ότι  αλλά και σε άλλους διαγωνισμούς.

Στον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση που θα έχει διάρκεια 25 έτη (έναρξη 2024, λήξη 2049) συμμετέχουν τα εξής σχήματα:

1.ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
2.GRUPPO FININC – INC SpA
3.Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
4.Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
5.Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM»
6.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΙΝΤΡΑΚΑΤ- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
7.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
8.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»

Σύμφωνα με το κείμενο, προβλέπεται πως οι τιμές θα μπορούν να προσαρμόζοντας βάσει των κυκλοφοριακών συνθηκών και αφού έχει υπάρξει σχετικό αίτημα από τον παραχωρησιούχο.

Η Αττική Οδός σήμερα λειτουργεί με διόδια ύψους 2,80 ευρώ. Προς τα τέλη του 2022 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε ανακοινώσει τη μείωση της τιμής από τη νέα περίοδο παραχώρησης, στα 2,50 ευρώ. Όμως, υπάρχει πρόβλεψη για αναθεώρηση της τιμής μετά την πρώτη πενταετία, εφόσον αποδειχθεί ότι υπάρχει μεγάλος κυκλοφοριακός κορεσμός στον άξονα (πράγμα που ήδη συμβαίνει στο τμήμα Μεταμόρφωση-Δουκίσσης Πλακεντίας). Η αύξηση, εφόσον οριστικοποιηθεί, θα έχει ως στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας σε ανεκτά επίπεδα.