Ήταν όντως μεγάλο το τόλμημα, μεγάλο το επιχειρηματικό ρίσκο για τον Πέτρο Σεπετά και την σύζυγό του, Ελένη Θεοχάρη να επιχειρήσουν πριν από 30 χρόνια να μπουν σε μία αγορά, στην οποία κυριαρχούσαν μεγάλοι πολυεθνικοί παίκτες και πολλοί περισσότεροι μικρότεροι τοπικοί εμφιαλωτές νερού και αναψυκτικών.
Ήταν το 1992 όταν ο Πέτρος Σεπετάς αποφάσισε να ξεκινήσει την παραγωγική δραστηριότητα και να εμφιαλώνει τα πρώτα μπουκάλια με το φυσικό μεταλλικό νερό «Βίκος». Ο ίδιος φόρτωνε το μοναδικό φορτηγό της εταιρείας με τα νερά και έκανε το γύρο της Ελλάδας, προς εξεύρεση πελατών. Αντίστοιχα, η σύζυγος του η Ελένη Θεοχάρη ήταν αυτή που «έκοψε» το πρώτο τιμολόγιο της εταιρείας.
Τα χρόνια πέρασαν. Κύλισαν, όπως κυλάει το νερό στην χαράδρα του Βίκου, την καρδιά της ορεινής Ηπείρου και το οποίο αποτελεί την «πρώτη ύλη» για τα προϊόντα της εταιρείας.
Έτσι, μετά τον πρώτο μεγάλο πελάτη που ήταν η Continent (μετέπειτα Carrefour), ήρθε το 2000 η συμφωνία με την Lidl. Η εταιρεία και τα σήματά της αρχίζουν να γίνονται ευρέως γνωστά, με αποτέλεσμα σήμερα να μιλάμε για τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής μη αλκοολούχων ποτών στη χώρα και πρώτη με ελληνική ιδιοκτησία.
Αδιάψευστος μάρτυρας τα στοιχεία. Η εταιρεία Βίκος σήμερα διαθέτει πέντε εργοστάσια. Τα τέσσερα από αυτά εμφιαλώνουν νερό και παράγουν αναψυκτικά και το πέμπτο, η Petcom Plastics, παράγει προπλάσματα φιαλών (preforms) από PET και πώματα.
Τα δύο εργοστάσια (Περιβλέπτου και Καλπακίου) εμφιαλώνουν νερό και παράγουν αναψυκτικά και βρίσκονται στα αυστηρά προστατευόμενα Ζαγοροχώρια. Το τρίτο εργοστάσιο, η PETCOM Plastics, βρίσκεται στη ΒΙ.ΠΕ Ιωαννίνων και παράγει πλαστικά προπλάσματα (preforms) από PET και πώματα για τη συσκευασία νερού, αναψυκτικών και γάλακτος, ενώ το τέταρτο εργοστάσιο, βρίσκεται στους Καλιάνους Κορινθίας και εμφιαλώνει νερό.
Οι γραμμές παραγωγής βρίσκονται σε ιδιόκτητες εκτάσεις, 260 στρεμμάτων. Η εταιρεία απασχολεί άμεσα 449 εργαζόμενους, από τους οποίους πολλοί εργάζονται για πάνω από 20 χρόνια. Αξιοποιεί 7 πηγές νερού και διαθέτει 32 γραμμές παραγωγής, με δυναμικότητα παραγωγής 421.000 λίτρων ανά ώρα.
Για το 2021 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ήταν 91 εκατ.ευρώ, αυξημένος κατά 16,4% σε σχέση με το 2020, ενώ για το 2022 η εταιρεία αναμένει αύξηση της τάξεως του 18 ως 20% και θα φθάσει ή και θα ξεπεράσει τα 100 εκατ.ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα των επενδύσεων, η εταιρεία τα τελευταία 7 χρόνια έχει επενδύσει 47 εκατ.ευρώ. Από αυτά, τα 22 εκατ.ευρώ έχουν επενδυθεί την τελευταία διετία και αφορούν την νέα μονάδα παραγωγής και εμφιάλωσης στο Καλπάκι Ιωαννίνων.
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι η εταιρεία παρουσιάζει μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα για την εμφιάλωση φυσικού μεταλλικού νερού́.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της εταιρείας στο κομμάτι του εμφιαλωμένου νερού, τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου 2022 δείχνουν ότι σε μία αγορά́ που ανεβαίνει κατά́ 2,1% το brand Bίκος αναπτύσσεται κατά 7,4% και το μερίδιο του έχει φτάσει στο 17,1% ενισχυμένο κατά́ 0,8 μονάδες. Στην κατηγορία των αναψυκτικών, όπου η εταιρεία έχει αρχίσει να δραστηριοποιείται από το 2014, βασισμένη σε μία ιδέα της δεύτερης γενιάς της οικογένειας και συγκεκριμένα του Κωνσταντίνου Σεπετά, ο οποίος την υλοποίησε μαζί με τα αδέλφια του, Παύλο και Ρηγίνο, ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αρκετά μεγαλύτερος.
Ενώ η αγορά, συνολικά, καταγράφει ανάπτυξη +1,4% το brand Bίκος αναπτύσσεται με 10,2% και μέσα σε λίγα χρόνια από́ 2014 έχει καταφέρει να έχει μερίδιο 7,1%. Και όλα αυτά , βέβαια, σε μία αγορά́ που υπάρχουν εδραιωμένες και αναγνωρίσιμες μάρκες.
Ειδικά στην κατηγορία των αναψυκτικών τύπου cola, η ανάπτυξή της εταιρείας συνεχίζεται, κάτι που, άλλωστε, αποτυπώνεται και στα μερίδιά, καθώς βρίσκεται στην τρίτη θέση στην αγορά με μερίδιο 6,4%. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία του Σεπτεμβρίου 2022, η ανάπτυξη της Βίκος Cola στην κατηγορία είναι 8,5%, ενώ η κατηγορία αναπτύσσεται οριακά +0,8%.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στην ίδια κατηγορία, η εταιρεία Βίκος, αφουγκραζόμενη τη νέα τάση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά για προϊόντα με λιγότερη ζάχαρη, λάνσαρε τη νέα Βίκος Cola Zero την άνοιξη του 2021, η οποία έχει ήδη καταφέρει να συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της Βίκος Cola στην κατηγορία.
Η κατηγορία Cola Zero Sugar αποτελεί́ πλέον το 36% της συνολικής κατηγορίας Cola και αναπτύσσεται διαρκώς καταγράφοντας μία άνοδο 7,7% για το δωδεκάμηνο που έληξε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο.
Σημαντική είναι η ανάπτυξή της εταιρείας και στην πορτοκαλάδα, όπου βρίσκεται στην τρίτη θέση με μερίδιο 9,3% και με αύξηση όγκου +10,9% για το 12μηνο που έληξε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο. Στην τρίτη θέση της κατηγορίας βρίσκεται και η λεμονάδα, με μερίδιο 11,5%, έχοντας κερδίσει 0,8 μονάδες σε σχέση με πέρσι. Ο ρυθμός αύξησης του όγκου είναι +10,5% για το ίδιο χρονικό διάστημα.
Σε ό,τι αφορά την νέα αγορά του Pink Grapefruit ο ρυθμός ανάπτυξης είναι σημαντικά μεγαλύτερος καθώς το προϊόν της εταιρεία κατέγραφε άνοδο 42,2% στην αγορά σούπερ μάρκετ Convenience & kiosks τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, σε ένα σύνολο αγοράς το οποίο ανέρχεται στα 3 εκατ.λίτρα.
Το Βίκος Pink Grapefruit λανσαρίστηκε το Μάρτιο του 2022 και μέσα σε 6 μήνες έχει καταφέρει να καταγράψει σημαντικά μερίδια στην αναπτυσσόμενη κατηγορία των Pink.
Στο σύνολο της αγοράς Pink Grapefruit, ο Βίκος καταγράφει μερίδιο 12,3% και είναι στην τρίτη θέση. Τους καλοκαιρινούς μήνες μάλιστα κατέγραφε μερίδια πάνω από́ 16% και ήταν στη δεύτερη θέση.
Εστιάζοντας στην αγορά́ των supermarkets μόνο, η επίδοση του Βίκος Pink Grapefruit είναι επίσης εντυπωσιακή. Καταγραφεί ήδη μερίδιο 11,5% YTD September αν και ακόμα παρουσιάζει χαμηλή διανομή.
Στην αγορά της μικρής λιανικής (convenience stores & kiosks), το Βίκος Pink Grapefruit είναι ήδη στη δεύτερη θέση με το μερίδιό του να είναι στο 14,2%, όμως ήδη τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία το μερίδιο εκτοξεύεται πάνω από́ το 20%.