Η επέκταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα ολοκληρωθεί νωρίτερα από το αναμενόμενο, επισπεύδοντας το αρχικό χρονοδιάγραμμα κατά τουλάχιστον τρία χρόνια, εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης της επιβατικής κίνησης.
Η διοίκηση του αεροδρομίου αποφάσισε να προχωρήσει σε επίσπευση των δύο σταδίων του επενδυτικού σχεδίου, με στόχο την ολοκλήρωση όλων των εργασιών μέχρι το 2032. Το νέο πλάνο προβλέπει ότι το αεροδρόμιο θα μπορεί να εξυπηρετεί έως και 40 εκατομμύρια ταξιδιώτες ετησίως.
Το έργο περιλαμβάνει σημαντική αναβάθμιση του βασικού κτιρίου του αεροσταθμού και του δευτερεύοντος τερματικού, με συνολική αύξηση χώρων περίπου 148.000 τετραγωνικών μέτρων, που αντιστοιχεί σε αύξηση 68%.
Η επένδυση θα περιλαμβάνει νέες υποδομές για επιβάτες, επιπλέον αίθουσες αναμονής, περισσότερες θέσεις για αεροσκάφη, διευρυμένους χώρους καταστημάτων και εστίασης, καθώς και αναβαθμίσεις στο οδικό δίκτυο και άλλες κρίσιμες εγκαταστάσεις.
Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα ανέρχεται σε περίπου 1,28 δισεκατομμύρια ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2032. Περίπου το 50% των επενδύσεων αναμένεται να έχει υλοποιηθεί μέχρι το 2028, ενώ το υπόλοιπο θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει κυρίως από δανειακά κεφάλαια, τα οποία έχουν ήδη διασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό, ενώ μέρος της χρηματοδότησης θα προκύψει από το Κεφάλαιο Αεροπορικών Δραστηριοτήτων μέσω του προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος τετραετούς διάρκειας (Scrip Dividend).
Οι προβλέψεις για το 2025
Για το 2025, η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αναμένει μέτρια αύξηση της επιβατικής κίνησης, με προβλεπόμενο ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο 5%. Οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στην επέκταση του δικτύου δρομολογίων, δίνοντας έμφαση σε μακρινούς προορισμούς υψηλής απόδοσης.
Σύμφωνα με το Flash Note των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2024, η εκτίμηση για το 2025 κάνει λόγο για αύξηση σε μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, ενώ σε βάθος χρόνου, η ανάπτυξη αναμένεται να σταθεροποιηθεί σε χαμηλό μονοψήφιο ρυθμό.
Η διοίκηση του ΔΑΑ εκτιμά ότι τα κέρδη μετά από φόρους για τα έτη 2025 και 2026 θα κυμανθούν στα 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Η αύξηση αυτή θα ενισχυθεί από το υπολειπόμενο Μεταφερόμενο Ποσό, το οποίο αναμένεται να εξαντληθεί μέσα στο 2025, καθώς και από τις αποδόσεις των πρόσθετων επενδύσεων στον τομέα των Αεροπορικών Δραστηριοτήτων.
Στο πλαίσιο της διεύρυνσης του δικτύου, ο ΔΑΑ έχει ήδη ανακοινώσει δύο νέες σημαντικές απευθείας συνδέσεις για το 2025, με το Λος Άντζελες και τη Σάρλοτ των Ηνωμένων Πολιτειών.
Συνολικά, το 2025 το δίκτυο του ΔΑΑ θα ενισχυθεί με την προσθήκη 8 νέων προορισμών και 7 επιπλέον δρομολογίων σε ήδη υπάρχουσες γραμμές. Επίσης, τέσσερις νέες αεροπορικές εταιρείες θα ενταχθούν στο πρόγραμμα πτήσεων του αεροδρομίου:
- Air Haifa: Η ισραηλινή χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία θα εγκαινιάσει νέα σύνδεση μεταξύ Αθήνας και Χάιφα.
- Sky Up: Η ουκρανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους θα ξεκινήσει πτήσεις προς το Κισινάου, πρωτεύουσα της Μολδαβίας, ενισχύοντας μια γραμμή που ήδη εξυπηρετείται από την Aegean.
- Air Albania: Θα συνδέσει την Αθήνα με τα Τίρανα, ενισχύοντας τη σύνδεση με την Αλβανία.
- World 2 Fly: Θα προσφέρει δρομολόγια προς τη Μαδρίτη, προσθέτοντας επιλογές στη συγκεκριμένη διαδρομή, όπου ήδη δραστηριοποιούνται οι Aegean, Iberia και Air Europa.
Η εικόνα του 2024
Σύμφωνα με την ΑΧΙΑ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) παρουσίασε ισχυρές οικονομικές επιδόσεις για το 2024, γεγονός που ώθησε τη διοίκηση να επισπεύσει το πρόγραμμα επέκτασης των εγκαταστάσεων.
Παράλληλα, ο ΔΑΑ ανακοίνωσε ότι θα εισηγηθεί στην Ετήσια Γενική Συνέλευση της 25ης Απριλίου την εισαγωγή Προγράμματος Εθελοντικού Μερίσματος. Το πρόγραμμα θα επιτρέπει στους μετόχους να επανεπενδύσουν έως και 240 εκατομμύρια ευρώ σε νέες μετοχές κατά τη διάρκεια της τετραετίας 2024-2028. Το ποσό αυτό θα προστεθεί στο ρυθμιζόμενο μετοχικό κεφάλαιο των 540 εκατομμυρίων ευρώ, με προβλεπόμενη ρυθμιστική απόδοση 15%, προσαρμοζόμενη ετησίως βάσει του ΕνΔΤΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συγκεκριμένα, ο ΔΑΑ ανακοίνωσε αύξηση εσόδων στα 665,5 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας ετήσια άνοδο 10,2%. Το προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ, με αύξηση 11,2% σε ετήσια βάση, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 235,9 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 1,9%. Τα κέρδη ανά μετοχή (EPS) και το μέρισμα ανά μετοχή (DPS) για το 2024 καθορίστηκαν στα 0,78 ευρώ, αποφέροντας μερισματική απόδοση 9,4% με βάση την τελευταία τιμή κλεισίματος.
Ο δανεισμός της εταιρείας μειώθηκε κατά 40 εκατομμύρια ευρώ, με το καθαρό χρέος να περιορίζεται στα 623,1 εκατομμύρια ευρώ. Ο δείκτης καθαρού χρέους προς προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στο 1,5x, από 1,8x το 2023, όταν το χρέος ανερχόταν στα 649,7 εκατομμύρια ευρώ.
Η ΑΧΙΑ διατηρεί σύσταση "Αγοράς" για τη μετοχή του ΔΑΑ, με τιμή-στόχο στα 9,10 ευρώ ανά μετοχή.