«Νέο κύμα» επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες, μεταξύ των οποίων και η «επαυξημένη πραγματικότητα» (Augmented Reality), αλλά και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να υλοποιήσουν στο άμεσο μέλλον οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου, σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα με τις επενδύσεις αυτές θα προχωρήσει και η συνεχής ανάπτυξη του e-commerce, αλλά και ο νέος ρόλος των φυσικών καταστημάτων.
Τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας της Deloitte, δείχνουν ότι οι πιο επιτυχημένες εμπορικές επιχειρήσεις συνδυάζουν την τεχνολογία με τον ανθρώπινο παράγοντα, για να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους πελάτες τους.
Επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες υλοποιούν και προτίθενται να συνεχίσουν να υλοποιούν και οι μεγάλες, ελληνικές εταιρίες του κλάδου λιανεμπορίου.
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο των καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, τα μεγάλα ονόματα του Πλαισίου, της Public Media Markt και της Κωτσόβολος που δεσπόζουν στην ελληνική αγορά, ήδη «τρέχουν» επενδυτικά προγράμματα με κεφάλαια τα οποία προορίζονται στην περαιτέρω διείσδυση της τεχνολογίας.
Η Public από τα τέλη του περασμένου έτους έχει ανακοινώσει ένα πρόγραμμα επενδύσεων 100 εκατ.ευρώ, που περιλαμβάνει το «πάντρεμα» φυσικού και ψηφιακού καναλιού. Και αυτό γιατί, ενώ το online κανάλι γίνεται κυρίαρχο και στην Ελλάδα, οι αγορές από φυσικά καταστήματα μπαίνουν επίσης σε ψηφιακά μονοπάτια, καθώς οι καταναλωτές ζητούν πλέον ένα ιδανικό μίγμα digital και αναλογικής αγοραστικής εμπειρίας.
Η Πλαίσιο ανακοίνωσε πριν από ένα τετράμηνο, περίπου, επενδυτικό πρόγραμμα 30 εκατ.ευρώ για την επόμενη τριετία. Εκτός από την ενίσχυση του τομέα λευκών συσκευών, το πρόγραμμα αυτό προβλέπει και νέες επενδύσεις στην πλατφόρμα e-commerce όπως και σε υποδομές πληροφορικής.
Η Κωτσόβολος προχωρεί και αυτή σε νέες επενδύσεις, οι οποίες θα υπερβούν το ετήσιο «μπάτζετ» των 10-13 εκατ.ευρώ και θα ανέβουν ακόμη και ως τα 17 εκατ.ευρώ. Στόχος είναι η δημιουργία και λειτουργία του νέου, πλήρως αυτοματοποιημένου logistics center στο Θριάσιο ως το τέλος του 2024. Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα, στόχος είναι η επέκταση σε περισσότερα καταστήματα της δημιουργίας και λειτουργίας ειδικών χώρων που θα δίνουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές, μέσα από διαδραστικές τεχνολογίες, να δοκιμάσουν τη συσκευή που επιθυμούν.
Επενδύσεις, όμως στον τομέα του λιανικού εμπορίου προγραμματίζουν και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Πριν από ενάμιση μήνα η Metro ανακοίνωσε επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ για την τετραετία 2023-2026, με ένα σημαντικό μερίδιο από τα κεφάλαια αυτά να προορίζεται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας, ο οποίος αποτελεί και προτεραιότητα του ομίλου.
Ο Όμιλος Σκλαβενίτη, ο οποίος περιλαμβάνεται και στη λίστα των 250 μεγαλυτέρων εταιρειών λιανικού εμπορίου στον κόσμο, με βάση τη λίστα που κατήρτισε η Deloitte και παρουσίασε στην έρευνα της, θα διαθέσει ένα σημαντικό μέρος από το ετήσιο επενδυτικό «μπάτζετ» των 60 εκατ.ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, η αξιοποίηση της τεχνολογίας στο λιανικό εμπόριο γίνεται ολοένα και πιο σημαντική στην προσπάθεια των λιανεμπόρων να προσελκύσουν τους καταναλωτές στο φυσικό κατάστημα. Η χρήση προηγμένων τεχνολογιών, όπως η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάλυση δεδομένων βοηθά τους λιανεμπόρους να εξατομικεύουν τις προτάσεις τους.
Επίσης, η τεχνολογία βοηθά τις επιχειρήσεις του κλάδου να εξορθολογίζουν τις διαδικασίες ολοκλήρωσης αγοράς και να προσφέρουν μια σειρά από υπηρεσίες πέρα από τις πωλήσεις προϊόντων, όπως υποστήριξη κατά την υποδοχή, επιτόπιες επισκευές και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στο προσωπικό στυλ.
«Oι πρόσθετες υπηρεσίες, που εστιάζουν στην ευκολία και την εξατομίκευση μπορούν να διαφοροποιήσουν τους λιανεμπόρους με φυσικά καταστήματα από τους αποκλειστικά διαδικτυακούς εμπόρους, οι οποίοι ενδέχεται να μην είναι σε θέση να προσφέρουν παρόμοια εξυπηρέτηση», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα της Deloitte.
«Σε αυτήν τη νέα εποχή του λιανικού εμπορίου, η καινοτόμος εφαρμογή της τεχνολογίας αναμένεται να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο για την ενίσχυση της πιστότητας των πελατών και την διασφάλιση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος» προσθέτει η έρευνα.
Ένα άλλο θέμα το οποίο θίγει η έρευνα της Deloitte είναι η βιωσιμότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η αλυσίδα εφοδιασμού λιανικής επιβαρύνει επί του παρόντος κατά 25% τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου παγκοσμίως. Αυτό ενισχύει την ανάγκη ενσωμάτωσης από πλευράς των λιανεμπόρων όλο και πιο βιώσιμων πρακτικών στις λειτουργίες της αλυσίδας εφοδιασμού. Στο πρόβλημα αυτό, αναμφίβολα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά ο ψηφιακός μετασχηματισμός, με την αυτοματοποίηση των διαδικασιών και τον εξορθολογισμό των πιο ενεργοβόρων και ρυπογόνων σταδίων, όπως είναι οι μεταφορές.
Άλλα σημαντικά σημεία, στα οποία, όπως επισημαίνει η Delloite θα πρέπει να εστιάσουν οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις είναι η ιχνηλασιμότητα των προϊόντων, η εξάλειψη των αποβλήτων από την αλυσίδα αξίας και ο καθορισμός αυστηρών περιβαλλοντικών στόχων, και του πλαισίου παρακολούθησης της επίτευξης αυτών.