Σημαντικές αλλαγές στο μοντέλο διανομής προϊόντων της Apple αναμένονται από την 1η Ιουλίου του 2024, ενώ οι υψηλά ιστάμενοι του τεχνολογικού κολοσσού βλέπουν ακόμη και την αυτόνομη παρουσία του στην Ελλάδα, στον τομέα του λιανεμπορίου με ένα ίσως και περισσότερα από τα γνωστά σε όλο τον κόσμο Applestores.
Η αυτόνομη παρουσία της Apple στην Ελλάδα σε περίπτωση που θα προχωρήσει, δεν είναι κάτι που θα πέσει ως «κεραυνός εν αίθρία». Εδώ και μια τετραετία πολλοί τεχνολογικοί γίγαντες, όπως η Microsoft, η Google, η Amazon Web Services, η Cisco ακόμη και ο τηλεπικοινωνιακός γίγαντας Deutsche Telekom συρρέουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προκειμένου να ιδρύσουν hubs αλλά και Data centers για την τεχνολογία cloud, η οποία καταγράφει εκθετική άνοδο.
Επιπρόσθετα η αλλαγή του μοντέλου διανομής των προϊόντων της Apple αναμένεται να εξορθολογίσει σε μεγάλο βαθμό τις τιμές λιανικής, τόσο στα κινητά τηλέφωνα iPhone, όσο και στα υπόλοιπα είδη, iPads, υπολογιστές φορητούς και επιτραπέζιους αλλά και στα υπόλοιπα αξεσουάρ.
Έτσι αναμένεται να περιορισθούν ή και να σταματήσουν οι… γκρίνιες από πλευράς των καταναλωτών για τις μεγάλες διαφορές της τιμής μεταξύ των ίδιων προϊόντων που πωλούνται στις ΗΠΑ και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες έναντι των τιμών λιανικής στην Ελλάδα.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σε ένα Apple Store του εξωτερικού, το βασικό- τρέχον - μοντέλο iPhone 15 ξεκινά από 799 δολάρια, έναντι 979 ευρώ στην Ελλάδα ενώ το 15 Plus από 899 δολάρια έναντι 1.139 ευρώ στην Ελλάδα. Το iPhone 15 Pro ξεκινά από 999 δολάρια, έναντι 1.239 ευρώ στην Ελλάδα, ενώ το iPhone Pro Max χωρητικότητας 256GB κοστίζει 1.199 δολάρια, έναντι 1.499 ευρώ στην ελληνική αγορά.
Με δεδομένο ότι στην Ελλάδα οι πωλήσεις της Apple, κυρίως στα iPhone και στα tablets iPad ακολουθούν μια αυξητική τάση, σε μια εποχή που διεθνώς, συρρικνώνονται, η αυτόνομη παρουσία της Apple στην Ελλάδα και η ορθολογικότερη πολιτική τιμών μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των πωλήσεών της, κάτι το οποίο δείχνει να λαμβάνει σοβαρά υπ όψη της η διοίκηση στο Cupertino της Καλιφόρνια.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της iSquare, του μοναδικού Apple Premium Reseller στην Ελλάδα, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 342 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας αύξηση 37% ενώ τα κέρδη ανέρχονται σε πάνω από 10 εκατ. ευρώ.
Αυτό που δεν είναι ευρύτερα γνωστό είναι ότι αμερικανικός κολοσσός από το 2021 έχει προχωρήσει στην έναρξη λειτουργίας θυγατρικής επί ελληνικού εδάφους, η οποία , όμως, παρέμενε ανενεργή. Πρόκειται για την Apple ΕΠΕ, τα γραφεία της οποίας βρίσκονται σε κεντρικό σημείο του Αμαρουσίου και απασχολεί, προς το παρόν , μια μικρή ομάδα στελεχών.
Η Apple ΕΠΕ
Μέχρι στιγμής, ο ρόλος της Apple ΕΠΕ είναι να διαχειρίζεται εμπορικές σχέσεις με μεγάλους πελάτες καθώς και τον τομέα του μάρκετινγκ. Αυτό γείνεται παράλληλα με την εμπορική αντιπροσώπευση που έχει στην ελληνική αγορά λιανικής η εταιρεία μέσω του ομίλου Quest και της θυγατρικής του, iSquare, η οποία έχει την ευθύνη για την εμπορική διάθεση των προϊόντων της Apple αλλά και για την ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων Apple. Η Apple ΕΠΕ , προς το παρόν, δεν υποκαθιστά ή συμπληρώνει το ρόλο που διαδραματίζει αυτή τη στιγμή ο όμιλος Quest, ο οποίος διατηρεί ουσιαστικά όλο το φάσμα της εμπορικής διακίνησης σε επίπεδο logistics και διανομής των προϊόντων Apple στην ελληνική και κυπριακή αγορά από το 2009.
Ακόμη και αν δεν υλοποιηθεί άμεσα η σκέψη για αυτόνομη παρουσία της Apple στη χώρα μας, η ενεργή εμπλοκή του τοπικού γραφείου του αμερικάνικου κολοσσού αναμένεται να συμπιέσει τα πσοσοστά κέρδους της iSquare, της θυγατρικής του ομίλου Quest, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής που εφαρμόζει σε ευρωπαϊκές και μη χώρες με στόχο την μείωση των τιμών λιανικής συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους των μεσαζόντων.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία iSquare είναι ο επίσημος διανομέας όλων των προϊόντων Apple για την Ελλάδα και την Κύπρο, που ανήκει στον όμιλο Quest, στον οποίο, επίσης, ανήκει και η iStorm, η μοναδική αλυσίδα λιανικής πώλησης Apple Premium Reseller (APR) στην Ελλάδα και την Κύπρο. Διαθέτει δώδεκα καταστήματα, εκ των οποίων, τέσσερα βρίσκονται στην Αθήνα (στο Κολωνάκι, στο εμπορικό κέντρο River West και το εμπορικό κέντρο Golden Hall και στη Γλυφάδα), δύο στη Θεσσαλονίκη (στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos και το εμπορικό κέντρο Πλατεία, στην Τσιμισκή), ένα στην πόλη της Ρόδου, στην Πάτρα, στο Ηράκλειο Κρήτης και στη Λάρισα και δύο στην Κύπρο, στη Λευκωσία και τη Λεμεσό.
Εκτός από την πολιτική συμπίεσης των περιθωρίων κέρδους η Apple σχεδιάζει και την ενίσχυση του δικτύου καταστημάτων λιανικής που διαχειρίζεται η iSquare, τα οποία το αργότερο ως τις αρχές του 2024, από 12 που είναι σήμερα θα ανέλθουν σε 20.