Γερμανία: Η πάλαι ποτέ κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο ναδίρ
Shutterstock
Shutterstock
CNBC

Γερμανία: Η πάλαι ποτέ κραταιά αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο ναδίρ

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ήταν κάποτε παγκοσμίως αναγνωρισμένη για τα υψηλής ποιότητας, καινοτόμα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Η κατοχή ενός γερμανικού αυτοκινήτου αποτελούσε πολυτέλεια και σύμβολο κύρους, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες ευημερούσαν, ενισχύοντας την οικονομία της χώρας.

Πλέον, όμως, η εικόνα έχει γίνει αρκετά ζοφερή.

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι οι εξελίξεις στη Volkswagen - η οποία νωρίτερα αυτή την εβδομάδα δήλωσε ότι δεν είναι πλέον σε θέση να αποκλείσει το κλείσιμο εργοστασίων στην πατρίδα της, τη Γερμανία, υπογραμμίζοντας ότι ίσως χρειαστεί να τερματίσει τη συμφωνία προστασίας της απασχόλησης που ισχύει στη χώρα από το 1994.

«Για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που ήταν οι αδιαμφισβήτητοι τεχνολογικοί ηγέτες της αγοράς στον τομέα για σχεδόν 140 χρόνια και μόλις και μετά βίας έπρεπε να ανησυχούν για τις πωλήσεις ή τον ανταγωνισμό, αυτή είναι μια άγνωστη κατάσταση», δήλωσε στο CNBC ο Dr. Andreas Ries, παγκόσμιος επικεφαλής της KPMG για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Τώρα, ο κλάδος υφίσταται τη μεγαλύτερη μεταμόρφωσή του, πρόσθεσε.

Πώς τα πάνε οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες;

Το κλίμα στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι ασταθές τα τελευταία χρόνια, όπως δείχνουν τα ιστορικά στοιχεία του ινστιτούτου Ifo. Τον Αύγουστο, το κλίμα υποχώρησε για άλλη μια φορά στις αρνητικές 24,7 μονάδες, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Τετάρτη. Οι επιχειρηματικές προσδοκίες για τους επόμενους έξι μήνες ήταν «εξαιρετικά απαισιόδοξες», ανακοίνωσε το Ifo.

Η Volkswagen δεν είναι μόνη όμως που αντιμετωπίζει δυσκολίες.

Στην τελευταία σειρά ανακοινώσεων αποτελεσμάτων, το τμήμα αυτοκινήτων της Mercedes μείωσε την πρόβλεψη για το ετήσιο περιθώριο κέρδους του, ενώ το τμήμα αυτοκινήτων της BMW δήλωσε ότι το περιθώριο κέρδους του στο δεύτερο τρίμηνο ήταν χαμηλότερο από το αναμενόμενο. Η Porsche μειώνει τις προοπτικές της για το 2024, αν και το αποδίδει αυτό στην έλλειψη ειδικών κραμάτων αλουμινίου.

Τα προβλήματα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας μπορεί επίσης να έχουν δευτερογενείς επιπτώσεις στην ευρύτερη γερμανική οικονομία, η οποία παραπαίει γύρω -και μέσα- από το έδαφος της ύφεσης καθ' όλη τη διάρκεια του τρέχοντος και του περασμένου έτους. Το δεύτερο τρίμηνο του 2024, το ΑΕΠ της Γερμανίας μειώθηκε κατά 0,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.

«Η δήλωση “όταν ο γερμανικός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει βήχα, η Γερμανία έχει γρίπη”, περιγράφει καλά την τρέχουσα κατάσταση», δήλωσε ο Ries της KPMG.

Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν περιλαμβάνει μόνο τους μεγάλους παίκτες, αλλά χιλιάδες μεσαίες, μικρές και μικροσκοπικές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα, εξήγησε, προσδιορίζοντας ότι είναι ένας από τους σημαντικότερους κλάδους της χώρας.

«Αντιμετωπίζουμε πολλαπλές προκλήσεις»

Μια σειρά παραγόντων έχουν οδηγήσει στην παρούσα κατάσταση και επιβαρύνουν την αγορά, λένε οι ειδικοί και οι φορείς του κλάδου.

«Αντιμετωπίζουμε πολλαπλές προκλήσεις», δήλωσε στο CNBC εκπρόσωπος της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA). Σε αυτές περιλαμβάνονται ακόμη τα επακόλουθα της πανδημίας, είπε, καθώς και «οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι υψηλές γραφειοκρατικές απαιτήσεις σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο».

Η παραγωγή αυτοκινήτων επίσης υποφέρει εξαιτίας της ασθενέστερης εγχώριας ζήτησης, λόγω της συνολικής κατάστασης της γερμανικής οικονομίας, πρόσθεσε η ΓΕΑ, σημειώνοντας ότι οι ευρύτερες μακροοικονομικές τάσεις επηρεάζουν επίσης τον τομέα των αυτοκινήτων.

Όμως, τα δύο θέματα που αναδύονται ξανά και ξανά στη συζήτηση γύρω από τον γερμανικό κλάδο αυτοκινήτων είναι η Κίνα και η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα.

«Εξακολουθούμε να έχουμε μια πολύ ανατρεπτική κατάσταση, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα πηγαίνουν χειρότερα από ό,τι αναμενόταν», δήλωσε στο CNBC ο Horst Schneider, επικεφαλής της ευρωπαϊκής έρευνας για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Bank of America. «Η ζήτηση είναι χαμηλότερη από την αναμενόμενη, ενώ ο ανταγωνισμός έχει αυξηθεί», επισήμανε.

Την ώρα που η αγορά των αυτοκινήτων έχει ανακάμψει στην Κίνα, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν αισθανθεί την επίδραση αυτής της ανάκαμψης, καθώς οι ανταγωνιστές έχουν πάρει μερίδιο αγοράς, δήλωσε ο Schneider. Είναι επίσης θέμα τιμής, πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι τα γερμανικά EV είναι απλώς πολύ ακριβά, ενώ τα κινεζικά προϊόντα είναι καλύτερα από ορισμένες απόψεις, καθώς και πιο προσιτά.

Οι εντάσεις γύρω από το εμπόριο και τους εισαγωγικούς δασμούς μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας επιβαρύνουν επίσης την αγορά.

Τι μέλλει γενέσθαι;

Κάποιες αχτίδες ελπίδας έχουν εμφανιστεί εν μέσω των προκλήσεων, δήλωσε ο Ries της KPMGs. «Η τεχνολογία των υβριδικών οχημάτων θα χρησιμοποιηθεί πιθανότατα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το αναμενόμενο, για παράδειγμα, και οι πωλήσεις αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης κάπως ανακάμπτουν», εξήγησε.

Όμως, η πολιτική, οι επιχειρήσεις και οι ερευνητές πρέπει να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν πλαίσια για την αντιμετώπιση ζητημάτων όπως η ρύθμιση και να επικεντρωθούν εκ νέου στην ποιότητα και τη ρύθμιση, εξήγησε.

Η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας βλέπει ομοίως την ανάγκη για διαφορετικές συνθήκες παραγωγής.

«Χρειαζόμαστε πολιτικές μεταρρυθμίσεις αντί για κανονισμούς. Πραγματισμό αντί για μικροδιαχείριση», δήλωσε ο εκπρόσωπος της ένωσης. «Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο μείγμα οικονομικής πολιτικής προσανατολισμένης στην αγορά και διαμόρφωσης βιομηχανικής πολιτικής».

Οι συνθήκες της αγοράς θα παραμείνουν δύσκολες τουλάχιστον για το επόμενο έτος, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.