Greeks: Στα 18,1 δισ. οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων - Κρατούν την πρωτιά στις θάλασσες
Shutterstock
Shutterstock

Greeks: Στα 18,1 δισ. οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων - Κρατούν την πρωτιά στις θάλασσες

Περισσότερα από 18 δισ. δολάρια διέθεσαν οι Greeks για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων το 2023 συνεχίζοντας ακλόνητοι να κρατούν την πρώτη θέση με διαφορά από τους ανταγωνιστές τους. 

Την ώρα που οι πλοιοκτήτες άλλων εθνικοτήτων, έκαναν κράτει σε νέες παραγγελίες το 2023 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά οι Έλληνες πλοιοκτήτες αύξησαν τα κεφάλαια που διέθεσαν σε νέα πλοία κατά 60% σε σχέση με το 2022 διαθέτοντας ουσιαστικά το 16% των συνολικών σε παγκόσμιο επίπεδο επενδεδυμένων κεφαλαίων σε νεότευκτα πλοία. 

Το μπαράζ των παραγγελιών νέων πλοίων και ειδικά δεξαμενόπλοιων στο οποίο επιδόθηκαν την προηγούμενη χρονιά οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με τα στοιχεία του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons έφθασε τον λογαριασμό στα 18,1 δισ. ευρώ για νέες παραγγελίες το 2023 σε σύνολο 115 δισ. δολαρίων που δεσμεύτηκαν πέρσι για νεότευκτα πλοία παγκοσμίως. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons, οι Έλληνες πλοιοκτήτες προχώρησαν στην αγορά 267 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 26,6 εκατ. τόνων (dwt) το 2023. Σε ό,τι αφορά τα είδη πλοίων τα δεξαμενόπλοιων κυριάρχησαν αντιστοιχώντας σε 15 εκατ. dwt από τα συνολικά 26,6 εκατ. dwt που παρήγγειλαν οι ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων. 

Εκτός από τις παραγγελίες νεότευκτων οι Έλληνες πρωταγωνίστησαν και στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, αγοράζοντας σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping 233 πλοία πέρσι ή το 13,4% των πλοίων που άλλαξαν χέρια πέρσι. Τα 157 ήταν φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers), ενώ 49 ήταν δεξαμενόπλοια. 

Με βάση τα νούμερα οι συγκεκριμένες επιδόσεις αποτελούν τις υψηλότερες από το 2022 που είχαν καταγραφεί παραγγελίες για 388 πλοία μεταφορικής ικανότητας 32,4 εκατ. τόνων από Έλληνες. 

Στους πλέον δραστήριους εφοπλιστές την προηγούμενη χρονιά στις συγκεκριμένες κινήσεις ανήκουν οι Γιώργος Προκοπίου και Γιώργος Οικονόμου που έχουν παραγγείλει περί τα 70 πλοία, πετρελαιοφόρα και μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers). Τον κατάλογο συμπληρώνουν οι Αγγελική Φράγκου, Βαγγέλης Μαρινάκης και Λέων Πατίτσας.  

Είναι σημαντικό ότι οι Έλληνες εφοπλιστές συνέχισαν τις παραγγελίες με αύξηση 60% σε σχέση με το 2022%, όσον αφορά τα κεφάλαι που ξόδεψαν όταν οι ανταγωνιστές τους επένδυσαν πέρσι λιγότερα χρήματα από το 2022 με χαρακτηριστικό παράδειγμα τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες που ήταν οι δεύτεροι πιο δραστήριοι πέρσι και μείωσαν τις επενδύσεις τους κατά 11% σε σχέση με το 2022, στα 16,3 δισ. δολάρια. 

Την ίδια στιγμή οι παραγγελίες από Κινέζους υποχώρησαν ακόμη περισσότερο, στα 15,8 δισ. δολάρια κατά 34% λιγότερα από το 2022.  

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία και με σηματωρό το περσινό μπαράζ παραγγελιών η Clarksons βλέπει χώρο για ακόμη περισσότερες παραγγελίες από τους Έλληνες εφοπλιστές, καθώς σύμφωνα με τον αναλυτή του ναυλομεσιτικού οίκου το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων αντιστοιχεί μόλις στο 10% του συνολικού στόλου, ποσοστό χαμηλότερο από τις παγκόσμιες τάσεις.