Λιμάνι Βόλου: Η ματαίωση του διαγωνισμού, ο κομβικός ρόλος, o ΟΛΘ και η επόμενη μέρα

Λιμάνι Βόλου: Η ματαίωση του διαγωνισμού, ο κομβικός ρόλος, o ΟΛΘ και η επόμενη μέρα

Την διαχρονικά σημαίνουσα θέση των λιμένων, καθώς αυτά αποτελούν βασικές πύλες για τις διεθνείς εμπορικές σχέσεις της χώρας αλλά και ισχυρούς μοχλούς οικονομικής δραστηριότητας σε ένα δυναμικό περιβάλλον, ανέδειξε η κυβέρνηση με την χθεσινή αιφνιδιαστική κίνηση ματαίωσης του διαγωνισμού για το Λιμάνι του Βόλου, που είχε ως προτιμητέο επενδυτή τον ΟΛΘ.

Είναι η δεύτερη φορά που η κυβέρνηση προχωρά σε ματαίωση διαγωνισμού για ιδιωτικοποίηση λιμανιού, με την πρώτη να αφορά στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για λόγους οι οποίοι είχαν αποδοθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη,  δηλώνοντας ότι, «η κυβέρνηση αποφάσισε ότι στην παρούσα συγκυρία η Αλεξανδρούπολη είναι τόσο μεγάλης στρατηγικής, γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας για τη χώρα μας, ώστε πρέπει να παραμείνει στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου».

Η χθεσινή απόφαση όπως ανακοινώθηκε από το Υπερταμείο/Growthfund  βάζει πάλι τα λιμάνια στο επίκεντρο του σχεδιασμού της κυβέρνησης και πάρθηκε καθώς, «Λόγοι δημοσίου συμφέροντος επιτάσσουν την αναπροσαρμογή της στρατηγικής αξιοποίησης του λιμένα, ώστε να διασφαλιστεί η βέλτιστη ανάπτυξή του προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της τοπικής κοινωνίας. Οι υποδομές του Λιμένα Βόλου ενισχύονται με σημαντικά έργα αποκατάστασης και αναβάθμισης ύψους 9 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) μετά και την κακοκαιρία «Daniel»γεγονός που μεταβάλλει την οικονομική και λειτουργική αξία του λιμένα.

Το Υπερταμείο/Growthfund επιδιώκει να αξιοποιήσει περαιτέρω το νέο θεσμικό πλαίσιο που το διέπει, βάσει του οποίου, έχει πλέον τη δυνατότητα αξιοποίησης των περιουσιακών του στοιχείων και την ανάπτυξή τους, ως εκ τούτου το Υπερταμείο σκοπεύει να διερευνήσει τις δυνατότητες αυτοτελούς ανάπτυξης του λιμένος Βόλου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Υπερταμείο προχώρησε στη σχετική απόφαση λαμβάνοντας επίσης υπόψη το δημόσιο συμφέρον καθώς και ότι έχουν μεταβληθεί ουσιωδώς οι οικονομικές και οι τεχνικές παράμετροι του διαγωνισμού.

Η διοίκηση του Υπερταμείου δεσμεύεται στην απόφασή της για την άμεση ωρίμανση ενός ολοκληρωμένου - ρεαλιστικού επιχειρησιακού και στρατηγικού σχεδίου με βάση τα νέα δεδομένα. Στόχος είναι η αναβάθμιση και ανάπτυξη του Λιμένος Βόλου, ο οποίος έχει όλες τις προϋποθέσεις να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην εμπορική και τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλίας, να αποτελέσει πύλη εξωστρέφειας, και μαζί με τους υπόλοιπους λιμένες της χώρας, να προκρίνει τα ελληνικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου».

Να σημειωθεί ότι το λιμάνι του Βόλου, λόγω της γεωγραφικής θέσης του και της γειτνίασής του με υπάρχουσες αλλά και αναπτυσσόμενες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο για τις θαλάσσιες μεταφορές της Ελλάδας αλλά και μέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου. Το λιμάνι του Βόλου όμως έχει και σημαντικό στρατιωτικό και ενεργειακό ρόλο (σχέδια για ανάπτυξη σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου), ενώ στα υπέρ καταγράφεται και η σιδηροδρομική σύνδεση, ανεξάρτητα αν η κακοκαιρία έπληξε σφοδρά την περιοχή και τις υποδομές.

Να σημειωθεί ότι η απόφαση της ματαίωσης του διαγωνισμού αποτελεί ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας και εντάσσεται σε ένα νέο πλαίσιο στρατηγικής διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας, το οποίο διαμορφώνεται μετά την απορρόφηση του ΤΑΙΠΕΔ από το Growthfund.

Η χρονική συγκυρία με τον ΟΛΘ

Η ματαίωση του διαγωνισμού συμπίπτει χρονικά με την λήξη σήμερα της προαιρετικής δημόσιας πρότασης για το 21% του ΟΛΘ που έχει υποβάλει η Leonidsport, εταιρεία συμφερόντων της 62χρονης Μαργκαρίτα Ολέγκοβνα Λουί Ντρέιφους και των τριών από τα πέντε παιδιά της και με εξαιρετικό ενδιαφέρον η αγορά αναμένει αν θα υπάρξει νέα κίνηση αλλά και τι στάση θα κρατήσει ο μεγαλομέτοχος του ΟΛΘ σε ενδεχόμενη νέα κίνηση για εξαγορά ποσοστού.

Η επόμενη μέρα για τον ΟΛΘ πλέον αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς η πλευρά Ντρέιφους που εμπορεύεται αγροτικά προϊόντα έχει αποκτήσει τις πρώτες δύο ημέρες από την ενεργοποίηση της δημόσιας πρότασης μόλις 2,58% του ΟΛΘ, ενώ την Δευτέρα πιθανότατα θα γνωστοποιηθεί και τυπικά το αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην Leonidsport, με τις οποίες επικοινώνησε το Liberal, η τελευταία εμφανίζεται ανήσυχη μετά την εξέλιξη στον Βόλο αλλά και τις εξελίξεις εντός και εκτός Ελλάδας καθώς τα ελληνικά λιμάνια έχουν αποκτήσει ένα ειδικό βάρος, σε μια συγκυρία που εκ νέου μεταβάλλεται το γεωπολιτικό power game.

Η ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου για τη ματαίωση του διαγωνισμού του Βόλου για λόγους δημοσίου συμφέροντος, κάνει την πλευρά της Leonidsport ως μετόχου πλέον του ΟΛΘ να παρακολουθεί και να αξιολογεί προσεκτικά τις εξελίξεις και τις επιπτώσεις τους καθώς και τις όποιες ζυμώσεις μπορεί να φέρνει.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Leonidsport δεν θα προχωρήσει στην επέκταση της περιόδου άσκησης της δημόσιας πρότασης για ακόμη δύο εβδομάδες όπως έχει δικαίωμα να πράξει και σίγουρα δεν θα καταθέσει βελτιωμένη πρόταση, την ίδια ώρα όμως δεν φαίνεται να έχει αποφασιστεί η επόμενη κίνηση ποια θα είναι και αν θα υπάρξει ή απλά η πλευρά Ντρέιφους κρατά το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού μην αποκαλύπτοντας τα σχέδιά της.

Τα χαρακτηριστικά του ΟΛΒ και η σημαντική του θέση

Να σημειωθεί ότι η  εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς.

Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας, ενώ στην ατζέντα είναι και χρήσεις car terminal.
 
Για τη χρήση του 2022, ο Οργανισμού Λιμένος Βόλου πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 5.447.049 ευρώ, αυξημένος κατά 3,48% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (5.263.562 ευρώ), κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης του λιμένα, καθώς και της αύξησης της διακίνησης εμπορευμάτων. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων για το 2022 ανήλθαν σε 716.474 ευρώ (έναντι 522.419 ευρώ το 2021).

Οι σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης του συγκεκριμένου λιμανιού, που σχετίζονται με τη θέση του στην ηπειρωτική χώρας και στην ευρύτερη περιοχή, αποτέλεσαν πόλο έλξης για τους επενδυτές αφού αρχικά εκδήλωσαν ενδιαφέρον 8 σχήματα στον διαγωνισμό. Η έκταση του λιμένα υπολογίζεται σε 650.000 τ.μ.. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου).

Υπενθυμίζεται ότι στην εταιρεία παραχωρήθηκε (για 60 έτη, έως τις 19 Νοεμβρίου 2062) το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης: α) του λιμένος Βόλου, β) των λιμενικών εγκαταστάσεων (προβλήτες) στη θέση Γορίτσα της Αγριάς (προβλήτες φορτοεκφόρτωσης «ΑΓΕΤ Ηρακλής» και «Ελινόιλ»), γ) των λιμενικών εγκαταστάσεων (προβλήτες) φορτοεκφόρτωσης στη θέση Τσιγγέλι στον Αλμυρό Μαγνησίας (προβλήτες φορτοεκφόρτωσης «Sovel» και της «Αειφόρος Α.Ε.»), και (δ) των λιμενικών εγκαταστάσεων στον όρμο της Αγριάς Βόλου.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ο τι ο Λιμένα Βόλου ανήκει στα επτά λιμάνια όπου έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για τον εξηλεκτρισμό των πλοίων κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού στα λιμάνια από τον ΔΕΔΔΗΕ. Μελέτες που αποτελούν τη βάση για την επιτάχυνση του σχεδίου του ΔΕΔΔΗΕ για την εφαρμογή της ηλεκτροδότησης από ξηράς (cold ironing) στα ελληνικά λιμάνια.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η Ελλάδα έως το 2030, θα πρέπει να παρέχει την απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τα ελλιμενισμένα πλοία, στα λιμάνια που περιλαμβάνονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών. Το σκεπτικό είναι ότι λαμβάνοντας υπόψη πως η ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά μπορεί να προέρχεται από πιο φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ενέργειας όπως οι ΑΠΕ, η κάλυψη των ενεργειακών αναγκών των πλοίων κατά τον ελλιμενισμό τους, με διασύνδεση με το ηλεκτρικό δίκτυο μέσω των κατάλληλων υποδομών και η παύση λειτουργίας των μηχανών τους, θεωρείται ως η πλέον αποτελεσματική μέθοδος για ελαχιστοποίηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία στην ευρύτερη περιοχή των λιμένων και των αστικών ζωνών που τα περιβάλλουν.