Logistics: Τα projects 2,5 δισ. ευρώ που αλλάζουν τον χάρτη
Shutterstock
Shutterstock

Logistics: Τα projects 2,5 δισ. ευρώ που αλλάζουν τον χάρτη

Με τα δύο «εθνικά έργα logistics», το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής, αλλά και του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΘΕ) στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου που αναμένεται να κινητοποιήσουν συνολικά κεφάλαια περίπου 1,5 δισ. ευρώ, ο λογαριασμός για το pipeline project στον τομέα των logistics εκτοξεύεται άνω των 2,5 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των ιδιωτικών επενδύσεων.

Επενδύσεις και projects αναμένεται να παίξουν καταλυτικό ρόλο στον σχεδιασμό για τις υποδομές logistics και δικτύων με στόχο την καλύτερη διασύνδεση της χώρας με το εξωτερικό. Κάτι που φάνηκε ιδιαίτερα στις πρόσφατες βολιδοσκοπήσεις που έγιναν μέσω των επιχειρηματικών αποστολών και των διμερών επαφών σε Σερβία και Ινδία αντίστοιχα, όπου υπογραμμίστηκε η δυνατότητα της Ελλάδας να καταστεί πύλη εισόδου και εξόδου προϊόντων από και προς την Κεντρική Ευρώπη.

Τον πρώτο ρόλο στην αναρρίχηση των μεγεθών του κλάδου αποτελούν κυρίως funds στην κορυφή των οποίων βρίσκεται το HIG, ενώ σε φάση αδειοδοτήσεων βρίσκεται το Logistic Center Θριάσιο 1 στον Ασπρόπυργο με τα δύο πάρκα του ΤΑΙΠΕΔ σε Φυλή και στρατόπεδο Γκόνου να βρίσκονται επί θύρας.

Μέσα στο καλοκαίρι του 2024, εκτιμάται ότι μπορεί να «κλείσει» ο όμιλος Goldair, μαζί με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, τον ανάδοχο που θα αναλάβει το τεχνικό αντικείμενο της μεγάλης επένδυσης, άνω των 200 εκατ. ευρώ, που προωθεί το γκρουπ στο Θριάσιο.

Πρόκειται για το Project γνωστό και ως «Θριάσιο I», του οποίου η πρόοδος βρίσκεται στο θέμα των μελετών πάνω στις οποίες θα «πατήσει» ο κατασκευαστής που θα επιλεγεί. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ - Goldair έχει αναλάβει την εκμετάλλευση της έκτασης της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Το έργο αφορά στη μελέτη και την κατασκευή του πρώτου πάρκου logistics στην Ελλάδα, το οποίο θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη αποθηκών και υποστηρικτικών κτιρίων συνολικής επιφάνειας 235.000 τ.μ., εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων. Το ύψος της επένδυσης πλέον εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, στο σχήμα ευελπιστούν να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατόν αυτές οι διαδικασίες, ώστε εν συνεχεία να εκκινήσουν και οι εργασίες για το project των 265 χιλ. τ.μ., συν επιφάνειας 35 χιλ. τ.μ. που θα είναι συνολικά τα πατάρια.

Πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από ξένους ομίλους για την μίσθωση χώρων, με τον παραχωρησιούχο να επιθυμεί μάλλον να δημιουργήσει ένα logistics hub που θα προσελκύσει διεθνείς μισθωτές. Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον περί τα 4 χρόνια για την κατασκευή του συνόλου της επένδυσης.

Streem Global (HIG): Fast track αδειοδοτικά και operation για το mega logistics center στον Ασπρόπυργο

Όσον αφορά στο mega project, ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του «Hull Logistics Park» από τη HIG, το αμερικανικό επενδυτικό Fund που διαχειρίζεται παγκοσμίως 60 δισ. δολάρια και έχει εστιάσει στην ελληνική αγορά στον τομέα των logistics, βρίσκεται πλέον προ των πυλών της φάσης κατασκευής, καθώς ολοκληρώθηκε προ ημερών η μεταβίβαση του οικοπέδου 291 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο στην Streem Development AE. Ήδη έχει καθαριστεί ο χώρος και έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες.

Η HIG προωθεί τη δημιουργία ενός πολυεπίπεδου δικτύου υποδομών για τη μεταφορά προϊόντων από το λιμάνι του Πειραιά στη Βόρεια Ευρώπη, δηλαδή μέχρι τη Γερμανία. Προς αυτήν την κατεύθυνση στη Σερβία αναμένεται να είναι η επόμενη

μεγάλη επένδυση στον χώρο, ενώ θα ακολουθήσουν εξαγορές σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Αυστρία και Σλοβενία.

Το συγκεκριμένο κέντρο logistics, εξυπηρετεί πλήρως τον σχεδιασμό της HIG, καθώς θα είναι το μοναδικό και πρώτο trimodal πάρκο στην Ελλάδα που θα αξιοποιεί τις δυνατότητες λιμενικών εγκαταστάσεων, του τρένου αλλά και φορτηγών αφού βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από την Εθνική Οδό, δίνοντας έτσι μοναδικό πλεονέκτημα στην επένδυση και προβλέπει την ανέγερση αποθηκευτικών χώρων και όχι μόνο, συνολικής επιφάνειας 290.000 τετραγωνικών μέτρων.

Σημειώνεται ότι είχε προηγηθεί στα τέλη Δεκεμβρίου η δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η έγκριση χορήγησης κινήτρων στον επενδυτικό φορέα «ΣΤΡΙΜ ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.» με τον διακριτικό τίτλο «ΣΤΡΙΜ ΑΝΑΠΤΥΞΕΙΣ Α.Ε.» για την προώθηση του επενδυτικού σχεδίου «Hull Logistics Park».

Απώτερος στόχος της επένδυσης είναι η μετατροπή του Logistic Hub, σε κόμβο logistics, τον οποίο θα αξιοποιούν και μεγάλες ξένες εταιρείες που θέλουν να κάνουν την Ελλάδα διαμετακομιστικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.

Το εκτιμώμενο ετήσιο όφελος για την Ελληνική Οικονομία ανέρχεται σε €70εκ από την έναρξη λειτουργίας του, έχοντας σημαντικό πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο για την Ελληνική Οικονομία, ενώ προβλέπονται και ανταποδοτικά οφέλη προς τον δήμο Ασπροπύργου, όπως η δημιουργία κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων προσβάσιμων στο κοινό..

Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής

Πιο ώριμος για προκήρυξη είναι ο διαγωνισμός επιλογής παραχωρησιούχου για το Επιχειρηματικό Πάρκο της Φυλής μετά τη θετική γνωμοδότηση που έλαβε από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων & Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) σχετικά με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) του πάρκου. Στόχος του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι η επιλογή του παραχωρησιούχου που θα αναλάβει την κατασκευή του πάρκου, το οποίο θα φιλοξενήσει σχεδόν 400 εταιρείες, το σύνολο των μεταφορέων που σήμερα φιλοξενούνται στον Ελαιώνα - και όχι μόνο.

Το έργο κατασκευής των υποδομών του Επιχειρηματικού Πάρκου έχει προϋπολογιστεί από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων. Δέσμευση του επενδυτή θα είναι να φτιάξει τον χώρο των πρακτορείων που θα αναπτυχθεί σε έκταση 80 στρεμμάτων και θα έχει επιπλέον 200 στρέμματα να αξιοποιήσει, όπως έχει σχεδιάσει, σε έναν οργανωμένο υποδοχέα που θα έχει σιδηρόδρομο και οδικές συνδέσεις με δυνατότητα logistics.

Σε αυτό το σημείο θα κατασκευαστεί το Επιχειρηματικό Πάρκο της Φυλής.

Παράλληλα, θα διατεθούν 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης με τη μορφή κινήτρων στις επιχειρήσεις του Ελαιώνα για τη μετακίνησή τους στο Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής. Το τελευταίο θα είναι το πρώτο «πράσινο» Επιχειρηματικό Πάρκο της χώρας και θα αναπτυχθεί σε ακίνητο περίπου 450 στρεμμάτων στην περιοχή Σπηλιές του Δήμου Φυλής.

Το εν λόγω ακίνητο είναι προνομιούχο από άποψη εγγύτητας στον αστικό ιστό της Αθήνας και του Πειραιά, καθώς και σε βασικά δίκτυα (σιδηροδρομικό δίκτυο, κόμβο ΕΟ Αθηνών – Λαμίας και Αθηνών – Κορίνθου με Αττική οδό, Λιμένα Πειραιά, Λιμένα Ελευσίνας, Λιμένα Λαυρίου), αλλά και το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο.

Επίσης, η ευρύτερη περιοχή διαθέτει εν γένει σημαντικές εκτάσεις που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για δραστηριότητες logistics και βρίσκονται επί του μεγαλύτερου χερσαίου συγκοινωνιακού κόμβου της Αττικής, αφού από τον κόμβο Αττικής Οδού και Περιφερειακής Αιγάλεω διέρχεται και ο Σιδηροδρομικός Αξονας από Πελοπόννησο και Σ.Σ. Θριασίου προς Β. Ελλάδα και Ειδομένη - Προμαχώνα, όπως και η παρακαμπτήριος προς ΕΛΠΕ και Ικόνιο PCT-COSCO. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι να δομηθούν σε οργανωμένους υποδοχείς.

Μόχλευση 1 δισ. και οφέλη

Στο ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι η δημιουργία του θα μοχλεύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ ιδιωτικές επενδύσεις. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής θα ανακουφίσει σημαντικά το κυκλοφοριακό στον Κηφισό, αφού θα απομακρύνει από τον συγκεκριμένο οδικό άξονα περίπου 4.000 φορτηγά που κινούνται ημερησίως από και προς το πάρκο του Ελαιώνα – Βοτανικού.

Επίσης, η σιδηροδρομική σύνδεση που θα προσφέρει εκτιμάται ότι θα απαλλάξει περίπου 300 ημερήσιες μετακινήσεις φορτηγών αυτοκινήτων επί του οδικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Παράλληλα, θα συμβάλλει στην εξυγίανση και ανάπτυξη της περιοχής του Βοτανικού, η οποία θα απαλλαγεί από το σημερινό χάος μέσω της δημιουργίας άλλων χρήσεων και επενδύσεων. Έπειτα εκτιμάται ότι θα ενισχύσει το προφίλ της χώρας μας ως παγκόσμιας πύλης logistics προσελκύοντας σημαντικές ξένες επενδύσεις.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, ο επενδυτής-παραχωρησιούχος θα πρέπει να έχει οριστεί ως το τέλος της χρονιάς ώστε έως το 2026 να έχουν ετοιμαστεί οι υποδομές που δρομολογούνται για τα 80 στρέμματα προκειμένου να εγκατασταθούν οι μεταφορικές εταιρείες.

Στόχος είναι μέσα στο 2026 να έχουν φύγει και όλοι οι μεταφορείς από τον Ελαιώνα. Για τα υπόλοιπα έργα που πιθανόν να θέλει ο επενδυτής (καταλύματα κ.λπ.) χρονοδιάγραμμα δεν έχει τεθεί.

Το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου

Περίπου το ίδιο χρονοδιάγραμμα έχει και το project για τη δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΘΕ) στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αν και εκτιμάται ότι ο διαγωνισμός δεν μπορεί να ξεκινήσει νωρίτερα από το καλοκαίρι.

Η σημαντικότητα της συγκεκριμένης επένδυσης, πάντως, είναι εξίσου μεγάλη. Μάλιστα υπάρχει η εκτίμηση ότι πιθανόν οι ίδιοι επενδυτές να ενδιαφερθούν και για τα δύο έργα, καθώς μπορούν να δημιουργήσουν σημαντικές συνεργίες μέσω της διασύνδεσής τους στον άξονα Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Βαλκάνια - Κεντρική Ευρώπη.

Το ΕΚΕΘΕ θα αναπτυχθεί στο πρώην Στρατοπέδο Γκόνου, έκτασης 672 στρεμμάτων, με στόχο να αποτελέσει ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο εθνικής εμβέλειας.

Το κέντρο θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων. Και σε αυτό η τοποθεσία του θα παίξει σημαντικό ρόλο, μια και η εγγύτητα του ακινήτου με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία Οδό και την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και η γειτνίασή του με τα Βαλκάνια του προσδίδουν σημαντικά γεωστρατηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τη σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και τις προβλεπόμενες χρήσεις.

Σημειωτέον ότι το πρώην στρατόπεδο καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, ευρισκόμενο σε κοντινή απόσταση με σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους. Ειδικότερα, βρίσκεται σε απόσταση περίπου 3 χλμ. από την Εγνατία Οδό και 500 μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.

Ο διαγωνισμός, σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να έχει ξεκινήσει στο β’ εξάμηνο της χρονιάς. Προς το παρόν εκκρεμούν η σύνταξη όλων των απαραίτητων μελετών (πολεοδομικές, περιβαλλοντικές, συγκοινωνιακές και λοιπές τεχνικές μελέτες), η ολοκλήρωση των εργασιών απομάκρυνσης πολεμικού υλικού από το υπέδαφος, η έναρξη κατασκευής των νέων στρατιωτικών αρτοποιείων και, τέλος, η μετεγκατάσταση αυτών που λειτουργούν στον σχετικό χώρο. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η επιλογή του αναδόχου για την αξιοποίηση του ακινήτου θα ολοκληρωθεί κατά πάσα πιθανότητα μέσα στο 2025, οπότε και θα γίνει η μετεγκατάσταση των αρτοποιείων του Ελληνικού Στρατού. Ήδη για τον σκοπό αυτό έχει διασφαλιστεί χρηματοδότηση από το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ύψους 2 εκατ. ευρώ.

Το συγκρότημα στη Μαγούλα από την ΠΑΕΓΑΕ

Προ ολίγων ημερών εγκρίθηκε επίσης το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Ε.Π.Σ.) για τις νέες εγκαταστάσεις logistics της ΠΑΕΓΑΕ (Προνομιούχος Ανώνυμος Εταιρία Γενικών Αποθηκών Ελλάδος ΑΕ).

Η ΠΑΕΓΑΕ, θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας έχει αναπτύξει από το 1995, αποθηκευτικό συγκρότημα στη Μαγούλα με δόμηση 112.500 τ.μ. στεγασμένων χώρων και 330.000 τ.μ. υπαίθριων αποθηκών. Μέσω της νέας επένδυσής της, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, η ΠΑΕΓΑΕ θέλει να αναπτύξει τρεις αποθήκες στο δυτικό τμήμα του ακινήτου και δύο ακόμη στο ανατολικό τμήμα αυτού, επιφάνειας 150.000 τ.μ.

Ειδικότερα η επένδυση θα αναπτυχθεί στη θέση «Πλακωτό» της Δημοτικής Ενότητας Μαγούλας του Δήμου Ελευσίνας (Ν. Αττικής), σε ακίνητο συνολικής επιφάνειας 1.148.961,11 τ.μ., όπως η έκταση αυτή αποτυπώνεται στον σχετικό χάρτη που θεωρήθηκε από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την 123168/2023 πράξη του.