Τον κώδωνα του κινδύνου, για το μέλλον των ευρωπαϊκών και αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών απέναντι στις κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων έκρουσε ο διευθύνων σύμβουλος της Τesla Έλον Μάσκ, επισημαίνοντας πως θα «συντρίψουν» τους ανταγωνιστές τους διεθνώς, εάν δεν υπάρξουν εμπορικοί φραγμοί.
Τα σχόλια του Μασκ έγιναν μετά την υποστήριξη της κινεζικής πολυεθνικής κατασκευαστικής εταιρείας BYD, που δραστηριοποιείται στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, από τον Γουόρεν Μπάφετ - που παράγει φθηνότερα μοντέλα και σε μεγαλύτερη ποικιλία - η οποία ξεπέρασε την Tesla ως η κορυφαία σε πωλήσεις εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο το περασμένο τρίμηνο, παρά τις μεγάλες μειώσεις τιμών της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας το 2023.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν «πιο ανταγωνιστικές» και «θα έχουν σημαντική επιτυχία εκτός Κίνας, ανάλογα με το είδος των δασμών ή των εμπορικών φραγμών που θα τεθούν», δήλωσε ο Μασκ σε συνομιλία με τους αναλυτές.
«Εάν δεν τεθούν εμπορικά εμπόδια, θα συντριβούν οι περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο», είπε. «Είναι εξαιρετικά καλοί», πρόσθεσε.
Όπως αναφέρει το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων, ο Μάσκ έχει λόγους για να ανησυχεί. Πέρυσι ξεκίνησε έναν πόλεμο τιμών για να προσελκύσει καταναλωτές που αντιμετώπισαν υψηλό κόστος δανεισμού, συμπιέζοντας με τη σειρά του τα περιθώρια κέρδους της Tesla και ανησυχώντας τους επενδυτές. Την Τετάρτη, ο Μασκ προειδοποίησε ότι η Tesla φτάνει «στο φυσικό όριο του κόστους μείωσης».
Η Tesla σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή ενός φθηνότερου, συμπαγούς crossover μαζικής αγοράς με την κωδική ονομασία "Redwood" στα μέσα του 2025 για να ανταγωνιστεί τους φθηνούς ανταγωνιστές, ανέφερε το Reuters την Τρίτη. Ο Μασκ επιβεβαίωσε την Τετάρτη ότι η Tesla αναμένει να ξεκινήσει την παραγωγή του EV επόμενης γενιάς της στο εργοστάσιό της στο Τέξας το δεύτερο εξάμηνο του 2025.
Με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό και την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα στην Κίνα, πολλές κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων επεκτείνουν γρήγορα το αποτύπωμά τους μετά από χρόνια κρατικών επιδοτήσεων που βοήθησαν στην ενίσχυση των εγχώριων πωλήσεών τους.
« Η πληρότητα και η ανθεκτικότητα της υποδομής επεξεργασίας υλικών μπαταριών της Κίνας που έχει δημιουργηθεί για πολλές δεκαετίες, κατευθυνόμενη από το κράτος, είναι πολύ δυνατή», δήλωσε ο Ross Gregory, συνεργάτης της New Electric Partners με έδρα τη Μελβούρνη.
Η κινεζική SAIC Motor, για παράδειγμα, έχει δώσει παραγγελίες για περισσότερα πλοία οχημάτων στον στόλο της για να αντισταθμίσει το κόστος αποστολής, καθώς προσπαθεί να ενισχύσει τις πωλήσεις στο εξωτερικό.
Τα σχόλια του Μασκ έρχονται επίσης καθώς οι προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ επιταχύνουν. Ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είπε ότι η Κίνα είναι αποφασισμένη να κυριαρχήσει στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων και ότι «δεν θα το αφήσει να συμβεί».
Ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος είναι ο πρωτοπόρος για την υποψηφιότητα των Ρεπουμπλικάνων για πρόεδρος φέτος, έχει επισημάνει ότι θα διπλασιάσει τους αυστηρότερους δασμούς εάν εκλεγεί, ζητώντας καθολικό δασμό 10% σε όλες τις εισαγωγές στις ΗΠΑ και ανακαλώντας τις πιο ευνοημένες αποφάσεις που σχετίζονται με την Κίνα.
Ο Μασκ δήλωσε την Τετάρτη ότι δεν υπάρχει «καμία προφανής ευκαιρία» να συνεργαστεί με Κινέζους αντιπάλους, αλλά η Tesla ήταν ανοιχτή να τους δώσει πρόσβαση στο δίκτυο φόρτισής της και να αδειοδοτήσει άλλες τεχνολογίες, όπως η αυτοοδήγηση
Η Ευρώπη έχει επίσης υιοθετήσει μια σειρά προστατευτικών μέτρων έναντι των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών ηλεκτρικών οχημάτων. Το 2023 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα για το εάν θα επιβάλει τιμωρητικούς δασμούς για την προστασία των παραγωγών της ΕΕ από φθηνότερες κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων που υποστηρίζεται ότι επωφελούνται από κρατικές επιδοτήσεις.
Περισσότερο από τους δασμούς, οι ΗΠΑ και η Ευρώπη χρειάζονται πολιτικές που θα δώσουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες τους το χρόνο να δημιουργήσουν μια διαφοροποιημένη αλυσίδα εφοδιασμού, δήλωσε ο Gregory της New Electric.