Υψηλούς στόχους πωλήσεων που φθάνουν στο 1,65 δισ. ευρώ για το 2024 και βελτιωμένη κερδοφορία, με επενδυτικό πρόγραμμα έως το 2026 στα 280 εκατ. ευρώ κινείται ο όμιλος METRO ο τέταρτος μεγαλύτερος παίκτης στην οργανωμένη αγορά λιανεμπορίου, ώστε να ενισχύσει το αποτύπωμά του χαράσσοντας με σταθερά βήματα τη στρατηγική της επόμενης ημέρας.
Στη βάση του επενδυτικού πλάνου που έχει εκπονήσει ο όμιλος τοποθετείται η δημιουργία 100-120 νέων καταστημάτων ως το 2026, η ανέγερση νέας αποθήκης στον Ασπρόπυργο, καθώς και η ανάπτυξη 16 οικοπέδων και ακινήτων που είναι ήδη συμφωνημένα και υπό ανέγερση με τις επενδύσεις για το τρέχον έτος να εκτιμώνται άνω των 60 εκατ. ευρώ. Μέσω των νέων επενδύσεων η METRO ΑΕΒΕ στοχεύει σε κύκλο εργασιών ύψους 1,650 δισ. ευρώ στο τέλος της φετινής χρονιάς, καθώς και σε περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας της.
Η METRO, παραμένει στην βάση της μια οικογενειακή επιχείρηση ωστόσο, είναι ανοιχτή σε εξαγορές μικρότερων δικτύων, προκειμένου να ενισχύσει το μέγεθός της, υπό προϋποθέσεις όμως καθώς σύμφωνα με την διοίκηση, όποια καταστήματα αποκτώνται θα πρέπει να ενισχύουν την κερδοφορία της. Εξάλλου, συνεχίζοντας να εξυγιαίνει την αλυσίδα, έχει κλείσει τα τελευταία τρία χρόνια 6 καταστήματα, των οποίων η ζημία σε ετήσια βάση ήταν 1,5 εκατ. ευρώ.
Παντελιάδης: Νέος γύρος συγκέντρωσης
Ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης προέβλεψε νέο γύρο συγκέντρωσης στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, με αιχμή τις μεσαίου και μικρού μεγέθους αλυσίδες, , καθώς συνεχίζεται ο μετασχηματισμός του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα.
Αυτό εκτίμησε χθες ο κ. Παντελιάδης, μιλώντας στην καθιερωμένη ετήσια συνέντευξη Τύπου του ομίλου τονίζοντας ότι «σε πέντε χρόνια από σήμερα ο συνολικός αριθμός των σούπερ μάρκετ στη χώρα θα είναι μικρότερος από πλευράς αλυσίδων. Ωστόσο αυτές οι λιγότερες αλυσίδες θα διαθέτουν περισσότερα καταστήματα».
Ωστόσο, έσπευσε να διευκρινίσει πως δεν διαφαίνεται ανάγκη για εξαγορές ή συγχωνεύσεις μεταξύ των «ισχυρών παικτών» του οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς όπως ανέφερε, « στον κλάδο αυτή τη στιγμή οι μεγάλες αλυσίδες είναι υγιείς, άρα δεν έχουν ανάγκη για εξαγορές ή συγχωνεύσεις».
Αιτιολόγησε δε την πίεση που βλέπει στις μικρομεσαίες αλυσίδες του χώρου λέγοντας ότι έχουν δύο συν μια επιλογές. Ή θα διαφοροποιηθούν σε ποιότητα και τιμή ώστε να είναι σε θέση να αντέξουν τον ανταγωνισμό, ή θα επιχειρήσουν να πουληθούν σε κάποια μεγαλύτερη αλυσίδα ώστε να μεγιστοποιηθεί η αξία τους.
«Εάν δεν κάνει τίποτα από τα δύο μια μικρομεσαία αλυσίδα, τότε είναι βέβαιο πως θα βρεθεί σε αδιέξοδο», εκτίμησε ο επικεφαλής του ομίλου METRO.
Η εικόνα στα οικονομικά του Ομίλου και οι επενδύσεις σε καταστήματα και ενέργεια
Επιστρέφοντας στα του Ομίλου, πρέπει να σημειωθεί ‘ότι παρά τον υψηλό ανταγωνισμό αλλά και τις απαιτητικές συνθήκες της αγοράς, κατόρθωσε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών και την κερδοφορία και το 2023, γεγονός που απορρέει από τον στρατηγικό σχεδιασμό και τις επενδυτικές της κινήσεις στην ανάπτυξη του δικτύου, στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην αξιοποίηση της τεχνολογίας.
Ειδικότερα, οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις ανήλθαν στα 1,590 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 6% έναντι πωλήσεων 1,501 δισ. ευρώ το 2022. Τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 77,5 εκατ. ευρώ έναντι 61,3 εκατ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας αύξηση 26,5%, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 31,0 εκατ. ευρώ έναντι 28,3 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, αυξημένα κατά 9,6%. Τα κέρδη προ φόρων αντιστοιχούν στο 1,95% των καθαρών πωλήσεων.
Στα My market οι πωλήσεις αυξήθηκαν, επηρεασμένες από τις πληθωριστικές πιέσεις με μικρή μείωση πωλήσεων σε όγκο, ακολουθώντας την εικόνα του κλάδου των σούπερ μάρκετ, ενώ στον τομέα της χονδρικής, τα METRO Cash & Carry παρουσίασαν αύξηση των πωλήσεων λόγω της ανόδου του τουρισμού, της αυξημένης διείσδυσης της αλυσίδας στον κλάδο της Ho.Re.Ca και του πληθωρισμού.
Η εφοδιαστική αλυσίδα ενισχύθηκε σημαντικά με την ανακαίνιση και επέκταση του Κέντρου Διανομής Βόρειας Ελλάδας και η εταιρεία εστιάζει πλέον την προσοχή της στο νέο Κέντρο Διανομής που πρόκειται να δημιουργήσει στον Ασπρόπυργο. Παράλληλα, ένα fulfilment center 10.500 τ.μ. θα υποστηρίξει τις υπηρεσίες διανομής των METRO Cash & Carry, εξασφαλίζοντας ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία και καλύτερη εξυπηρέτηση προς τους επαγγελματίες πελάτες της αλυσίδας.
Η αλυσίδα επενδύει στην οργανική της ανάπτυξη και για το 2024 έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ένα δυναμικό πλάνο ανακαινίσεων σε εννέα καταστήματα της Αττικής και της περιφέρειας, ενώ παράλληλα έχει συνάψει συμφωνίες και έχει αποκτήσει έναν μεγάλο αριθμό οικοπέδων και ακινήτων στα οποία θα δημιουργηθούν νέα καταστήματα.
Ειδικότερα, στον σχεδιασμό ανάπτυξης των METRO Cash & Carry έχει προβλεφθεί φέτος ένα νέο κατάστημα στη Δράμα και ένα dark store στην Πάτρα, ενώ η επένδυση της αλυσίδας στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca εκτιμάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονομικά της αποτελέσματα.
Σημαντική επένδυση για το 2024 θα είναι μια νέα αποθήκη στον Ασπρόπυργο 40.000 τ.μ., μετά την επένδυση στο Κέντρο Διανομής Βορείας Ελλάδας, καθώς και 16 υπό ανέγερση ακίνητα και οικόπεδα. Η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στα κέντρα διανομής της με ένα fulfilment center 10.500 τ.μ., που θα υποστηρίξει τις υπηρεσίες διανομής των METRO Cash & Carry, ενώ προωθεί επίσης επενδύσεις σε ανακαινίσεις και ένα δεύτερο κατάστημα cash & carry στην Κύπρο μετά την επιτυχημένη λειτουργία του MCC Best Value (Κύπρος).
Στο πρόγραμμα των ανακαινίσεων που δρομολογείται, περιλαμβάνονται τα καταστήματα στην Κρεμαστή της Ρόδου, της Αγίας Παρασκευής, της Λούτσας και των Τρικάλων – τα οποία ανακαινίστηκαν εντός του πρώτου τετραμήνου του 2024, ενώ ακολουθούν στο δεύτερο τετράμηνο ένα κατάστημα στη Ριζούπολη και δύο στην Πάτρα, καθώς και στο τρίτο τετράμηνο του έτους τα καταστήματα σε Μαρούσι και Νέα Μάκρη.
Το δίκτυο των My market αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια κυρίως μέσω της ανάπτυξης των My market Local, τα οποία κερδίζουν σταθερά το ενδιαφέρον νέων επενδυτών και παρουσιάζουν ικανοποιητική ανάπτυξη. Πρόσφατα άνοιξαν νέα My market Local στη Θεσσαλονίκη και συνολικά το 2024 εκτιμάται ότι θα ανοίξουν 25 νέα καταστήματα. Η αλυσίδα σήμερα αριθμεί 249 καταστήματα, εκ των οποίων τα 22 είναι My market Local. Παράλληλα, αύξηση 62% στις επισκέψεις χρηστών καταγράφει και το eshop.mymarket.gr.
Όσον αφορά στα METRO Cash & Carry, που διατηρούν μερίδιο στο οργανωμένο χονδρεμπόριο, που πλησιάζει το 50% για την περαιτέρω ανάπτυξη τους έχει προβλεφθεί φέτος ένα νέο κατάστημα στη Δράμα συνολικής έκτασης 1.200 τμ και ένα dark store στην Πάτρα, ενώ η επένδυση της αλυσίδας στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca, εκτιμάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονομικά της αποτελέσματα.
Ταυτόχρονα, το ηλεκτρονικό κατάστημα eshop.metrocashandcarry.gr εδραιώνεται και κερδίζει διαρκώς την αποδοχή του κοινού, καθώς έχει φτάσει ήδη τους 200.000 χρήστες.
Στοχεύοντας στην ενεργειακή ουδετερότητα των εγκαταστάσεων και τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο στον κλάδο, πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών. Οι επενδύσεις της εταιρείας στην αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό και είναι ήδη υπό κατασκευή ένα φωτοβολταϊκό πάρκο στη Σπαθόλακα Αχαΐας, ισχύος 5,2MW. Παράλληλα, έχει συναφθεί συμβόλαιο προμήθειας ενέργειας (PPA) με ένα αιολικό πάρκο στο Δίστομο Βοιωτίας, ισχύος 13,2MW. Πρόκειται για ένα από τα πρώτα αντίστοιχα συμβόλαια στην Ελλάδα και είναι δεκαετούς διάρκειας.
Ταυτόχρονα, η METRO, με 14 πρατήρια καυσίμων, καθίσταται το μεγαλύτερο ανεξάρτητο δίκτυο στην Ελλάδα που δεν είναι ιδιολειτουργούμενα από οποιαδήποτε πετρελαϊκή εταιρεία. Η ποιότητα των καυσίμων εξασφαλίζεται από τις μακροχρόνιες συνεργασίες με την AVIN oil και την ΕΛΙΝΟΙΛ.
Η εταιρεία απασχολεί πάνω από 11.000 εργαζόμενους, γεγονός που την καθιστά έναν από τους μεγαλύτερους εργοδότες πανελλαδικά. Το ύψος των αμοιβών και παροχών για το 2023 ξεπέρασε τα 208 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2024 το ποσό αυτό αναμένεται να αυξηθεί κατά 17 εκατ. ευρώ. Πέρυσι ο όμιλος προχώρησε σε 2.295 προσλήψεις, χωρίς ωστόσο να καλυφθούν όλα τα κενά στα καταστήματα, δεδομένου ότι συνεχίζεται το πρόβλημα έλλειψης προσωπικού στο λιανεμπόριο.
Η METRO σήμερα απαριθμεί 227 καταστήματα My Market, 22 My Market local, 49 METRO Cash & Carry και ένα Dark Store, 14 πρατήρια και ένα κατάστημα στην Κύπρο.