Νέος γύρος ανακατατάξεων, αναδιαρθρώσεων αλλά και επανέναρξης δραστηριοτήτων στον κλάδο τροφίμων και ποτών έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνιση του, μετά από μια περίοδο ανάπαυλας που κράτησε για λίγους μήνες, καθώς η αύξηση του ενεργειακού κόστους, αλλά και η ανοδική πορεία του πληθωρισμού και των επιτοκίων είχαν δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στην ελληνική αγορά.
Η πρώτη κίνηση έγινε πριν λίγες ημέρες με το fund SMERemediumCap να γίνεται ο νέος μεγαλομέτοχος της παραδοσιακής και παλαιότερης εταιρείας αναψυκτικών στην ελληνική αγορά, της ΕΨΑ. Η εταιρεία τα τελευταία χρόνια κατέγραφε ζημίες ενώ η χρήση του 2022 έκλεισε με αρνητικό EBITDA.
Η ΕΨΑ είχε ανάγκη κεφαλαίων κίνησης, ενώ ο τραπεζικός δανεισμός δεν ήταν η ενδεδειγμένη λύση καθώς θα βάρυνε περισσότερο τη θέση της, δεδομένου ότι ήδη έχει δανειακές υποχρεώσεις περί το ένα εκατ.ευρώ και ταυτόχρονα δεν ήθελε να συζητήσει με τον ανταγωνιστή Π. Σεπετά, ιδιοκτήτη της Βίκος - Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιάλωσης που κατέχει το 25% του μετοχικού της κεφαλαίου.
Η απόκτηση της ΕΨΑ από το fund SMERemediumCap το οποίο διευθύνει ο κ. Ν. Καραμούζης αφήνει κάποια ερωτηματικά σχετικά με την πολιτική που θα ακολουθηθεί για την εξυγίανση και τις περαιτέρω προοπτικές της εταιρείας. Το βασικό ερώτημα που διατυπώνεται, από κύκλους της αγοράς, είναι σε ποιο δίκτυο θα μπορούσαν να ενσωματωθούν τα προϊόντα της ΕΨΑ, για να ενισχυθεί η διανομή τους. Και ποια είναι τα απώτερα σχέδια του διευθύνοντος το fund κ. Ν.Καραμούζη, εκτός από τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του εργοστασίου.
Πάντως η γενική συνέλευση των μετόχων στις 22 Ιουνίου θα μπορούσε να ξεκαθαρίσει την κατάσταση και κυρίως τις επιλογές και τις ενέργειες του νέου βασικού μετόχου.
Από την πλευρά της οικογένειας Σεπετά εκδόθηκε ανακοίνωση λίγες ώρες μετά την γνωστοποίηση της αλλαγής του βασικού μετόχου της ΕΨΑ. Όπως αναφέρεται σε αυτή την ανακοίνωση, η οικογένεια Σεπετά «καλωσορίζει τη στρατηγική επένδυση του επενδυτικού ταμείου SMERC, στην ΕΨΑ. Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια νέα - πιο ελπιδοφόρα μέρα για την ιστορική αυτή εταιρεία, στην ανάπτυξη της οποίας πάντα πιστεύαμε. Με σταθερή αυτή την πίστη, θα συνεχίσουμε να έχουμε αμείωτο το επενδυτικό μας ενδιαφέρον στην ΕΨΑ, θα διατηρήσουμε τη θέση μας και θα παραμείνουμε στο επενδυτικό σχήμα, προσηλωμένοι στις σταθερές αρχές και αξίες που μας συνοδεύουν διαχρονικά. Ο κλάδος χρειάζεται βιώσιμες εταιρείες που θα αναπτύσσονται, θα παρέχουν ποιοτικά προϊόντα και θα συμβάλλουν στην περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας».
Τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία και η επανεμφάνιση του brand «ΑΓΝΟ»
Εξελίξεις, όμως, σημειώνονται και στο χώρο των γαλακτοβιομηχανιών με την εταιρεία Ελληνικά Γαλακτοκομεία η οποία διαθέτει τα σήματα Όλυμπος, Τυράς και Ροδόπη. Η εταιρεία προχωρά στην εξωστρέφεια και στη διεθνοποίησή της, καθώς κάθε χρόνο το ποσοστό των πωλήσεων εκτός Ελλάδας αυξάνεται σημαντικά.
Μάλιστα, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Εντεταλμένος Σύμβουλος Εμπορίας του ομίλου, κ. Στέλιος Σαράντης, το 2021 οι πωλήσεις εξωτερικού με αυτές στην Ελλάδα ήταν 50% - 50%, πέρυσι ήταν 55% - 45% υπέρ του εξωτερικού και φέτος αναμένεται να διαμορφωθεί σε 60% -40%. Ο μεγαλύτερος όγκος προέρχεται από μεγάλες αγορές της Δυτικής Ευρώπης, όπως είναι αυτές της Γερμανίας και της Γαλλίας.
Σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα στη Βουλγαρία, οι δύο πρώην ανταγωνιστικές εταιρείες θα ενωθούν οικονομικά και λειτουργικά με τη μεταφορά της παραγωγής της United Milk Co, στο εργοστάσιο της Tyrbul στο Σλίβεν, καθώς η ΔΕΛΤΑ είχε ήδη συμφωνήσει για μεταβίβαση των εγκαταστάσεων της θυγατρικής της από το Πλόβντιβ, πριν τη συμφωνία με την Ελληνικά Γαλακτοκομεία.
Σημειώνεται ότι η αγορά της γειτονικής χώρας είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς, πέρα από τον εξαγωγικό προσανατολισμό που έχουν οι εκεί μονάδες, η Όλυμπος, μετά και από την εξαγορά, είναι leader σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων μεταξύ των οποίων και οι χυμοί.
Σχετικά με την ΑΓΝΟ, της οποίας το οικόπεδο και το εργοστάσιο στο Λαγκάδα εξαγόρασε η Ελληνικά Γαλακτοκομεία τον Μάρτιο του 2022 έναντι 7,73 εκατ.ευρώ, τα σχέδια είναι να επαναδραστηριοποιηθεί ως το φετινό φθινόπωρο.
Σε πρώτη φάση το προϊόντικό μίγμα θα αφορά σε περίπου 20 κωδικούς κυρίως σε γάλα και γιαούρτι. Τα προϊόντα θα διανέμονται, αρχικά στη Θεσσαλονίκη και τους γύρω νομούς και σταδιακά η διανομή θα επεκτείνεται. Η πρώτη ύλη θα προέρχεται από κτηνοτροφικές μονάδες της περιοχής, οι οποίες συνεργάζονταν στο παρελθόν με την ΑΓΝΟ και θέλουν να συνεργαστούν και με το νέο σχήμα.
Η αξιοποίηση της πρώτης ύλης και η συσκευασία των προϊόντων που θα φέρουν το σήμα ΑΓΝΟ θα γίνεται σε εγκαταστάσεις του ομίλου, ενώ η αποδοχή τους στην αγορά θα κρίνει εάν θα υπάρξει πανελλαδική επέκταση ή ενεργοποίηση του πρώην εργοστασίου της συνεταιριστικής γαλακτοβιομηχανίας. Η επαναλειτουργία του εργοστασίου αποτελεί μια μεγάλη και σημαντική επένδυση, καθώς ο μηχανολογικός εξοπλισμός έχει να χρησιμοποιηθεί σχεδόν εδώ και μία δεκαετία, ενώ θα πρέπει να γίνει και εκσυγχρονισμός σε ορισμένες περιπτώσεις.