Σήμερα, και αν δεν υπάρξει κάποιο σημαντικό απρόοπτο, μετά το πέρας του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να ανακοινωθεί ο προτιμητέος επενδυτής για την 25ετή νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που προσέφερε τίμημα 3,27 δισ. ευρώ. Ωστόσο η Αττική Οδός αν και εξαιρετικής σημασίας σε κάθε επίπεδο δεν θα αποτελέσει το μόνο θέμα του σημερινού Δ.Σ, καθώς αναμένονται και εξελίξεις για το λιμένα Βόλου ο οποίος θα έχει προτιμητέου το αργότερο έως 28 Σεπτεμβρίου.
Οι απαραίτητοι έλεγχοι σύμφωνα με πληροφορίες έχουν ολοκληρωθεί και αύριο ή το συντομότερο δυνατό εκτιμάται ότι θα γίνει και η ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή, ο οποίος θα πρέπει άμεσα να οριστικοποιήσει το χρηματοδοτικό σχήμα με τις τράπεζες και αρχίζει αγώνας δρόμου ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία υπογραφής της νέας σύμβασης παραχώρησης πριν από τον Οκτώβριο του 2024, οπότε και λήγει η υφιστάμενη σύμβαση του οδικού άξονα που έχει υπογράψει η κοινοπραξία Αττική Οδός με τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ.
Και αυτό διότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να κυρωθεί η νέα σύμβαση από τη Βουλή. Στην περίπτωση που δεν έχει υπογραφεί νέα σύμβαση μέχρι τότε, θα παραταθεί η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.
Υπενθυμίζεται ότι η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως τα διόδια στον οδικό άξονα θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ ανά διέλευση, από 2,8 ευρώ σήμερα, για την πρώτη πενταετία. Όμως, προβλέπεται πως η εταιρεία παραχώρησης μετά την πενταετία μπορεί να ζητήσει αναπροσαρμογή του κόστους διοδίων, αφού καταθέσει επαρκή στοιχεία που να τη δικαιολογούν, με βάση φόρμουλα που περιλαμβάνεται στη νέα σύμβαση.
Η ισχυροποίηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η πρωτοκαθεδρία στις παραχωρήσεις
Είναι σημαντικό ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει ισχυρή χρηματοοικονομική διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει. Η ρευστότητα του Ομίλου παραμένει ισχυρή με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας (credit lines) να ανέρχονται το Μάρτιο του 2023 σε 1,6 δισ. ευρώ.
Παράλληλα οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως capital multiplier, άλλωστε όπως είχε αναφέρει στη γενική συνέλευση της εταιρείας στις αρχές του καλοκαιριού ο επικεφαλής του Ομίλου Γιώργος Περιστέρης, συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων.
Επιπρόσθετα αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του Ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, της μεγαλύτερης εταιρείας καθαρής ενέργειας της Ελλάδας.
Σήμερα ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, καθώς διαχειρίζεται περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού). Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, ενώ και τρέχει εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.
Επιπρόσθετα, η ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού διπλασιάζει σε αξία το ήδη διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Με αυτή την προσθήκη το χαρτοφυλάκιο των ομοειδών παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά το κρίσιμο μέγεθος για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου.
Οι εξελίξεις για το Λιμένα Βόλου
Οι εξελίξεις για τον διαγωνισμό που αφορά στην πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (έως 67%) του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ), αφορούν στο άνοιγμα των νομιμοποιητικών εγγράφων των τεσσάρων διεκδικητών που υπέβαλαν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές τα οποία θα τεθούν στη διάθεση των διεκδικητών και θα ξεκινήσει να μετρά η 10ήμερη περίοδος για την υποβολή ενστάσεων.
Με βάση τη διαδικασία αν δεν υποβληθούν ενστάσεις, τότε οι οικονομικές προσφορές θα ανοίξουν στις 28 Σεπτεμβρίου, οπότε εκτός απροόπτου θα έχουμε και τον πλειοδότη. Βεβαίως υπάρχει η πιθανότητα η διαδικασία να πάει σε βελτιωμένο γύρο προσφορών αν η διαφορά του πρώτου είναι μικρότερη του 10% από τους άλλους, διαδικασία η οποία έχει προβλεφθεί από το ΤΑΙΠΕΔ.
Υπενθυμίζεται ότι στον διαγωνισμό προσφορές έχουν υποβάλλει οι Κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε., Mariner Capital Ltd (από τη Μάλτα)
Όπως έχει ήδη αναφέρει το Liberal, το λιμάνι είναι σημαντικό καθώς παρουσιάζει ισχυρές δυνατότητες ανάπτυξης που απορρέουν από τη θέση του στην ηπειρωτική χώρα και στην ευρύτερη περιοχή. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. Α.Ε. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.
Επίσης παρέχει θέσεις ελλιμενισμού σε τουριστικά και άλλα πλοία αναψυχής. Επιπλέον, η Εταιρεία παρέχει βοηθητικές υπηρεσίες σε πλοία (νερό, ηλεκτρικό ρεύμα, υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών κλπ.) και εκμεταλλεύεται γήπεδα και κτήρια του Λιμένα για πολιτιστικές και άλλες δραστηριότητες.