Η ναυτιλία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι καθώς το μερίδιο του κλάδου στις παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι αρκετά υψηλό και ως εκ τούτου ήρθε η ώρα να υιοθετηθεί ένα πρόγραμμα βιώσιμης ανάπτυξης που θα στοχεύει αρχικά στη μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 50% .
Η Ε.Ε. έχει θέσει πιο ψηλά τον πήχη, ψηφίζοντας το πακέτο «Fit for 55», που μεταξύ άλλων προωθεί την υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας μέσα στα επόμενα χρόνια όπως είναι ο ηλεκτρισμός, η ανανεώσιμη μεθανόλη, το πράσινο υδρογόνο, τα υγρά βιοκαύσιμα, το βιομεθάνιο και η αμμωνία και γενικά οι εναλλακτικοί τρόποι πρόωσης με μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα, χωρίς τη μείωση της ενεργειακής απόδοσης των καραβιών.
Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρουμε ποιο καύσιμο θα επικρατήσει στη ναυτιλία στο μέλλον.Η σειρά με την οποία θα αναπτυχθούν και θα χρησιμοποιηθούν τα παραπάνω εναλλακτικά καύσιμα εξαρτάται από τη στρατηγική των ναυτιλιακών ομίλων. Πάντως μέχρι στιγμής προηγούνται τα low carbon fuels που είναι τα βιοκαύσιμα, το LNG και η μεθανόλη, ενώ ακολουθούν τα zero carbon fuels που είναι το υδρογόνο και η αμμωνία.
Επίσης οι επιλογές είναι διαφορετικές για τον ήδη υπάρχοντα στόλο από εκείνες για τα νεότευκτα πλοία.
Βλέπετε, για τον υπάρχοντα στόλο οι περισσότεροι πλοιοκτήτες μέχρι στιγμής σκέφτονται τη λύση των βιοκαυσίμων καθώς δεν χρειάζεται να γίνει μετασκευή σε ένα πλοίο. Με τις σημερινές απαιτήσεις ένα πλοίο για να συμμορφωθεί με τους κανονισμούς μείωσης της εκπομπής αερίων μπορεί να χρησιμοποιεί 5% βιοκαύσιμο και αυτό θα φτάσει στο μέλλον έως και το 30%
Για τα νεότευκτα πλοία όμως, τα εναλλακτικά καύσιμα φαίνεται ότι θα είναι στο άμεσο μέλλον το LNG και η μεθανόλη.
Γενικότερα, αν αφουγκραστεί κανείς τους φορείς της αγοράς, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το πιο πιθανόν είναι το LNG να καταστεί η ενδιάμεση λύση στη ρότα προς την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Η μεθανόλη, η αμμωνία, το υδρογόνο πιθανότατα να κυριαρχήσουν την επόμενη 10ετία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι πολλά νεότευκτα πλοία δεν θα υιοθετήσουν ήδη τις εναλλακτικές αυτές .
Η ανανεώσιμη μεθανόλη
Η μεθανόλη δεν είναι κάτι καινούργιο. Χρησιμοποιείται για χρόνια στη χημική βιομηχανία ως ψυκτικό ή διαλύτης. Μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί και ως καύσιμο, με ιδιότητες παρόμοιες με εκείνες της βενζίνης.
Για να παραχθεί χρησιμοποιείται υδρογόνο και δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα, άρα εκτός από φορέας υδρογόνου, η μεθανόλη δημιουργεί και μια ακόμα οδό αξιοποίησης του δεσμευμένου CO2.
Στα πλεονεκτήματα της είναι ότι ανθρακικό της αποτύπωμα είναι μηδενικό έως και αρνητικό, αναλόγως βέβαια από πού προέρχεται το διοξείδιο του άνθρακα, ενώ σε συνθήκες περιβάλλοντος, η μεθανόλη είναι υγρή, κάτι που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται κρυογονικές εγκαταστάσεις και έτσι μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες υποδομές αποθήκευσης και μεταφοράς των καυσίμων που ήδη έχουν τα πλοία.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικό όφελος, καθώς σε έναν βαθμό αντισταθμίζει το γεγονός ότι οι μηχανές των πλοίων προκειμένου να γίνουν συμβατές με τη μεθανόλη χρειάζονται κατάλληλη μετατροπή. Το κόστος αυτής της μετατροπής είναι πέριξ των 3,5 εκατομμυρίων δολαρίων τη στιγμή που για άλλες επιλογές όπως η αμμωνία υπάρχουν ακόμα περισσότερα θέματα που πρέπει να λυθούν.
Στα μειονεκτήματα της είναι ότι προς το παρόν είναι πολύ πιο ακριβή από το ντίζελ, έχει μεγάλο όγκο και η εγκατάστασή της είναι πιο ακριβή σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα.
Είναι επίσης εύφλεκτη. Το flashpoint δηλαδή οι βαθμοί στους οποίους το υλικό αρχίζει να δημιουργεί αέρια και γίνεται εύφλεκτο είναι στους 11 βαθμούς. Για αυτό αποθηκεύεται σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, σε ειδικές δεξαμενές για απομονωθεί από άλλα μέρη του πλοίου.
Επίσης ως λύση προς μια βιώσιμη ναυτιλία έχει νόημα μόνο αν παραχθεί με ανανεώσιμες μορφές ενέργειας. Γιατί με την grey μεθανόλη που παράγεται από ορυκτά καύσιμα δεν μαζεύει πολλά credits ο πλοιοκτήτης καθώς η grey μεθανόλη είναι πολύ χειρότερη από τα ορυκτά καύσιμα με βάση τον κύκλο ζωής της, από την παραγωγή έως την κατανάλωση.
Υπόψιν ότι προς το παρόν καταγράφονται τα αέρια θερμοκηπίου που εκπέμπει ένα πλοίο όταν καίει το καύσιμο- από τη δεξαμενή στην προπέλα όπως λένε στον κλάδο- και όχι από το στάδιο παραγωγής του καυσίμου που χρησιμοποιείται, ήτοι από την εξόρυξη από το διυλιστήριο, την επεξεργασία του και τη μεταφορά του στο πλοίο.
Στο μέλλον όμως θα υπολογίζουν τις εκπομπές αερίων από την παραγωγή του εναλλακτικού καυσίμου και εκ των πραγμάτων θα απαιτείται η χρήση μεθανόλης που θα παράγεται από βιομάζα, bio methanol ή green methanol χρησιμοποιώντας ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ή παίρνοντας διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα.
Σήμερα υπολογίζεται ότι υπάρχουν 80 πλοία methanol ready, με μηχανές καύσης διπλού καυσίμου. Έως το 2030 θα φθάσουν τα 120 και έως το 2033 τα 180.
Όσον αφορά στη μεθανόλη υπάρχουν πάνω από 80 εργαστήρια παγκοσμίως για την παραγωγή της, ενώ οι μεγάλες Liners εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επενδύουν μεγάλα ποσά για δημιουργία εγκαταστάσεων που παράγουν ανανεώσιμη μεθανόλη.
Ο μεγαλύτερος παραγωγός πράσινης μεθανόλης
Η OCI GLOBAL είναι o μεγαλύτερος παραγωγός πράσινης μεθανόλης παγκοσμίως με έδρα την Ολλανδία, ενώ ακόμα και αν εξαιρέσουμε το πράσινο πρόσημο είναι o πέμπτος παραγωγός μεθανόλης στον κόσμο και ο δεύτερος στις ΗΠΑ.
Μέσω της επωνυμίας OCI HyFuels, η OCI δεν είναι απλά ο μεγαλύτερος παραγωγός πράσινης μεθανόλης παγκοσμίως αλλά έχει αναπτύξει την εφαρμογή πράσινης μεθανόλης στα καύσιμα οχημάτων, τοποθετώντας εως και 200.000 τόνους ετησίως και αναπτύσσει τη σειρά προϊόντων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και πράσινης μεθανόλης, συμπεριλαμβανομένων βιομεθανόλης, μεθανόλης ανακυκλωμένου άνθρακα (RCF) , ανανεώσιμο φυσικό αέριο, αιθανόλη και βιο-ΜΤΒΕ.
Είναι επίσης παραγωγός και διανομέας προϊόντων υδρογόνου, λιπασμάτων, καυσίμων και πρώτων υλών σε πελάτες γεωργικών προϊόντων, ενώ ο κύριος στόχος του ανανεωμένου business plan της εταιρείας είναι να αλλάξει το παιχνίδι στις λύσεις μεθανόλης και να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στην προώθηση της ενεργειακής μετάβασης στην ναυτιλία.
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει αυξανόμενο ρυθμιστικό έλεγχο, η απαλλαγή της από τον άνθρακα είναι επείγουσα και η OCI διαδραματίζει ήδη κρίσιμο ρόλο βοηθώντας τον κλάδο να επιτύχει τους περιβαλλοντικούς του στόχους μέσω των υφιστάμενων δυνατοτήτων της μεθανόλης. Την ίδια στιγμή η εταιρεία προετοιμάζεται ώστε να κεφαλαιοποιήσει την επερχόμενη ζήτηση καυσίμων αμμωνίας.
Πρόσφατα η εταιρεία ανακοίνωσε την πρόθεση της για σημαντική επέκταση της παραγωγικής της ικανότητας.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η OCI Global προσβλέπει σε διπλασιασμό της παραγωγικής ικανότητας στο εργοστάσιο της στο Τέξας, στους 400.000 τόνους ετησίως, προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση για πράσινη μεθανόλη σε παγκόσμια κλίμακα.
Οι παρούσες εκτιμήσεις της εταιρείας κάνουν λόγο για αύξηση της ζήτησης εως το 2028 για πράσινη μεθανόλη από 4 εως 6 εκατ. τόνους λόγω της υιοθέτησης του συγκεκριμένου καυσίμου στη ναυτιλία.
Επί του παρόντος έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 225 πλοία μηχανής διπλού καυσίμου.
Η συνεργασία με την Maersk
Η OCI HyFuels τροφοδότησε το πρώτο σκάφος εμπορευματοκιβωτίων που κινείται με πράσινη μεθανόλη σε μια πρωτοποριακή συνεργασία με την A.P. Moller – Maersk.
Πιο συγκεκριμένα, η OCI παρείχε πράσινη βιομεθανόλη με πιστοποίηση ISCC για να τροφοδοτήσει το παρθενικό ταξίδι του πρώτου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διπλού καυσίμου της Maersk, σε ένα πρωτοποριακό βήμα προς την απεξάρτηση από τις ανθρακούχες εκπομπές της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Το πλοίο ξεκίνησε από τη Νότια Κορέα για το παρθενικό του ταξίδι αυτό το καλοκαίρι, ταξιδεύοντας κατά μήκος μιας από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές διαδρομές στον κόσμο, προς τη Βόρεια Ευρώπη μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, ενώ πραγματοποίησε ανεφοδιασμό σε πολλά μεγάλα λιμάνια κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του.
Η OCI είχε λάβει τις εγκρίσεις και τις άδειες που απαιτούνται για τον εμπορικό ανεφοδιασμό μεθανόλης σε πολλά λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου του λιμένα του Ρότερνταμ, κάτι που της χάρισε τον τίτλο του πρώτου εμπορικού φορέα εκμετάλλευσης μεθανόλης σε αυτές τις περιοχές.
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία ακολουθεί αυξημένες ρυθμίσεις για να επιταχύνει την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, όπως η πρωτοβουλία FuelEU Maritime, η OCI αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση για μεθανόλη θα βαίνει σταθερά αυξανόμενη τα επόμενα χρόνια.
Εν αναμονή της αναμενόμενης ζήτησης για ανανεώσιμες πηγές αμμωνίας και μεθανόλης χαμηλών εκπομπών άνθρακα, η OCI πέραν του εργοστασίου στο Τέξας έχει ανακοινώσει πολλά μεγάλα έργα προκειμένου να αυξήσει σημαντικά τη βιώσιμη παραγωγή των δύο βασικών προϊόντων της. Δύο εκ των πιο σημαντικών είναι το GasifHy, το έργο αεριοποίησης στην υπάρχουσα ευρωπαϊκή εγκατάσταση μεθανόλης για τη στροφή της στην παραγωγή πράσινης μεθανόλης και η εγκατάστασή Egypt Green μέσω της Fertiglobe (στρατηγική συνεργασία μεταξύ OCI και ADNOC), όπου παρήχθησαν οι πρώτοι τόνοι πράσινης αμμωνίας από ηλεκτρόλυση νωρίτερα φέτος.
Ισχυρό μέρισμα παρά την δύσκολη συγκυρία
Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 ήταν ένα δύσκολο τρίμηνο για την εταιρεία καθώς τα έσοδα μειώθηκαν κατά 52% στα 1,4 δις δολάρια και το προσαρμοσμένο EBITDA μειώθηκε 75% στα 326 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω των χαμηλότερων τιμών πώλησης, τόσο στο άζωτο όσο και στη μεθανόλη.
Η προσαρμοσμένη καθαρή ζημιά ήταν 7 εκατομμύρια δολάρια έναντι προσαρμοσμένων καθαρών κερδών 528 εκατομμυρίων δολαρίων το δεύτερο τρίμηνο του 2022.
Το καθαρό χρέος ήταν 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια στις 30 Ιουνίου 2023 ή ενοποιημένη καθαρή μόχλευση 1,0x, μετά από επιστροφές μετρητών στους μετόχους της OCI ύψους σχεδόν 800 εκατομμυρίων δολαρίων τον Απρίλιο του 2023.
Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με τις δηλώσεις της εταιρείας οι τιμές στο άζωτο άρχισαν να ανακάμπτουν στο 3ο τρίμηνο υποστηριζόμενες από την ανάκαμψη της ζήτησης, τα ιστορικά χαμηλά αποθέματα και την πολύ περιορισμένη προσφορά. Οι τιμές στην μεθανόλη αναμένεται επίσης να υποστηριχθούν από τις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου και την επιτάχυνση της παράδοσης πλοίων που τροφοδοτούνται με μεθανόλη.
Η OCI ξεκίνησε επίσης μια πρωτοβουλία βελτιστοποίησης κόστους με στόχο την εξοικονόμηση τουλάχιστον 100 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως,
Παρά τη μείωση του EBITDA, η OCI Global δημιούργησε λειτουργικές ελεύθερες ταμειακές ροές (πριν από τις διανομές μειοψηφίας) το πρώτο εξάμηνο του 2023 362 εκατομμυρίων δολαρίων. Αποφάσισε επίσης να διατηρήσει την υψηλή μερισματική της απόδοση προτείνοντας μέρισμα 0,85 ευρώ ανά μετοχή για την περίοδο α' εξαμήνου 2023, ανεβάζοντας τις συνολικές αποδόσεις μετρητών στους μετόχους σε 4,35 ευρώ ανά μετοχή.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.