Οι τρεις ισχυροί πόλοι στο λιανεμπόριο τεχνολογίας και λευκών συσκευών

Οι τρεις ισχυροί πόλοι στο λιανεμπόριο τεχνολογίας και λευκών συσκευών

Σε τρεις ισχυρούς πόλους αναμένεται να επικεντρωθεί ο ανταγωνισμός στο λιανεμπόριο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, καθώς και λευκών οικιακών συσκευών, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στις επιχειρήσεις του κλάδου και οι οποίες σηματοδοτούν περαιτέρω συγκεντρωτισμό και ως ένα βαθμό αλλαγή των ως σήμερα ισορροπιών.

Η πρώτη εξέλιξη είναι αυτή της αλυσίδας Public, η οποία πριν από ένα, περίπου, μήνα ολοκλήρωσε και τυπικά τη διαδικασία απορρόφησης της MediaMarkt, η οποία ξεκίνησε από το 2019. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία 13 νέων καταστημάτων Public + Home, τα οποία θα περιλαμβάνουν, κατά κύριο λόγο, λευκές οικιακές συσκευές. 

Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό η Public Group,  στα νέα, αυτά καταστήματα, κατάφερε να ενσωματώσει τη μεγάλη ποικιλία οικιακών συσκευών, τις ανταγωνιστικές προσφορές της MediaMarkt αλλά και να διατηρήσει τις στρατηγικές συμφωνίες με κορυφαίες μάρκες όπως Miele, NEFF, Samsung, LG, Bosch, Siemens, Pitsos, Philips, Liebherr, Whirlpool κλπ.

Η πιο πρόσφατη εξέλιξη αφορά την πώληση της Κωτσόβολος, για την οποία δείχνει σοβαρό ενδιαφέρον ο όμιλος Quest. Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Απόστολος Γεωργαντζής, στην πρόσφατη παρουσίαση των αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου 2023 προς τους αναλυτές, η λιανική αγορά ενδιαφέρει τον όμιλο Quest και μια ενδεχόμενη εξαγορά του θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά την παρουσία του σε αυτήν.

Μάλιστα, όπως πρόσθεσε ο όμιλος, ο οποίος έχει ήδη υποβάλει μη δεσμευτική προσφορά, μελετά τα στοιχεία και συγκεκριμένα το κόστος εξαγοράς σε συνδυασμό με τα οφέλη που μπορεί να έχει από το μεγάλο άνοιγμα στη λιανική αγορά, καθώς η Κωτσόβολος διαθέτει 93 καταστήματα στην Ελλάδα και τρία στην Κύπρο.

Το σημαντικό θέμα στη συγκεκριμένη εξαγορά είναι το τίμημα, το οποίο σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς εκτιμάται σε 300 εκατ.ευρώ. 

Συγκέντρωση και ανταγωνισμός

Σε περίπτωση που ευοδωθεί η συμφωνία για την εξαγορά, με τη διαδικασία των δεσμευτικών προτάσεων να έχει δρομολογηθεί για μετά τον Οκτώβριο, πιθανότατα προς το τέλος του χρόνου, αναμένεται να δημιουργηθούν  τρεις μεγάλοι και ισχυροί πόλοι στο λιανικό εμπόριο ηλεκτρικών συσκευών, το οποίο εκτός από την τάση συγκέντρωσης σε επίπεδο επιχειρήσεων, αρχίζει να παρουσιάζει και μια τάση συγκέντρωσης και σε επίπεδο κατηγοριών προϊόντων. Δηλαδή τα είδη τεχνολογίας , τα ηλεκτρονικά gadgets, υπολογιστές, hi-fi, ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, smartphones στο ίδιο κατάστημα με τις ηλεκτρικές κουζίνες, ψυγεία, πλυντήρια και άλλες οικιακές μικρές ή μεγάλες συσκευές.

Εκτός από την Κωτσόβολος, η οποία έχει μια παράδοση στις λευκές οικιακές συσκευές από το 1950, έχοντας διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα αυτό, η Πλαίσιο, πριν από τέσσερα χρόνια, το 2019, με μια επένδυση 15 εκατ.ευρώ, τότε άρχισε να μπαίνει δυναμικά και στον τομέα αυτό. 

Ο τρίτος πόλος, η Public, η οποία εκτός από τα είδη τεχνολογίας διέθετε και μικρές ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, μετά τη συγχώνευση της με την MediaMarkt, στα 13 νέα καταστήματα Public + Home θα διαθέτει και αυτή ποικιλία λευκών ηλεκτρικών συσκευών.

Και οι τρεις αυτοί μεγάλοι «παίκτες» θα προσπαθήσουν να διεκδικήσουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο σε μια αγορά που το 2022 κατέγραψε συνολικό κύκλο εργασιών 2,8 δισ.ευρώ. 

Επενδύσεις και πωλήσεις online

Στην προσπάθεια αυτή οι επιχειρήσεις προχωρούν σε αρκετά ενισχυμένα επενδυτικά προγράμματα. Έτσι η Πλαίσιο έχει ανακοινώσει την πραγματοποίηση επενδύσεων ύψους 40 εκατ.ευρώ για την τριετία 2023-2025. Η Κωτσόβολος ανακοίνωσε επενδύσεις 19,4 εκατ.ευρώ, ενώ τα Public είχαν ανακοινώσει επενδυτικό πρόγραμμα 100 εκατ.ευρώ για την διετία 2022-2023, το οποίο περιελάμβανε και την αναβάθμιση των καταστημάτων Public + Home. 

Πέραν, όμως των φυσικών καταστημάτων ο ανταγωνισμός κορυφώνεται και στα υπόλοιπα κανάλια διανομής με αιχμή του δόρατος τις online πωλήσεις, οι οποίες αποτελούν πλέον το νέο πεδίο του ανταγωνισμού.

Το Πλαίσιο εδώ και αρκετά χρόνια έχει εφαρμόσει το μοντέλο omnichannel, δηλαδή πωλήσεις σε φυσικό κατάστημα, online, τηλεφωνικές πωλήσεις, πωλήσεις B2B και στην αγορά HORECA. Οι online πωλήσεις συμμετέχουν κατά 14% στον ετήσιο κύκλο εργασιών του.

Το Public έχει αναπτύξει το κομμάτι των online πωλήσεων σε βαθμό που να συμμετέχει κατά 25% στον ετήσιο τζίρο του, ενώ η Κωτσόβολος βρίσκεται στο επίπεδο του 7-8%, γεγονός που σημαίνει ότι χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση, καθώς οι online πωλήσεις αυξάνονται κάθε χρόνο.