Παύλος Τερκενλής: Ποια προβλήματα «καίνε» τα ζαχαροπλαστεία - Γιατί είναι μη βιώσιμο το μοντέλο franchise

Παύλος Τερκενλής: Ποια προβλήματα «καίνε» τα ζαχαροπλαστεία - Γιατί είναι μη βιώσιμο το μοντέλο franchise

Έμφαση περισσότερο στην ποιοτική ανάπτυξη και λιγότερο στην ποσοτική δίνει η εταιρεία Τερκενλής. η οποία διατηρώντας την ταυτότητα του παραδοσιακού ζαχαροπλαστείου, σκοπεύει να αυξήσει το ποσοστό των εξαγωγών της, ενώ δεν σχεδιάζει την επέκταση του δικτύου καταστημάτων μέσω franchise το οποίο δεν είναι βιώσιμο.

Μετά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, της πανδημίας και βιώνοντας σήμερα ένα αντίξοο οικονομικό περιβάλλον, η εταιρεία με έδρα τη Θεσσαλονίκη εξελίσσεται σταδιακά και μέσω ελεγχόμενων κινήσεων καθώς, όπως δήλωσε στο Liberal.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Τερκενλής ΑΕ, κ. Παύλος Τερκενλής, «μας ενδιαφέρει να κρατήσουμε ψηλά το brand μας, να αναπτύξουμε τις συνεργασίες μας στη χονδρική χωρίς όμως εκπτώσεις στην ποιότητα και στις αρχές μας, φροντίζοντας παράλληλα να κάνουμε τη διαφορά στον κλάδο».

Μέχρι στιγμής και με βάση τις πωλήσεις στο εξωτερικό, η εταιρεία με χιλιάδες κωδικούς προϊόντων, δεν έχει αναπτύξει ιδιαίτερα τον τομέα των εξαγωγών της διότι, σύμφωνα με τον κ. Τερκενλή, το μη βιομηχανοποιημένο προϊόν είναι δύσκολο να ταξιδέψει σε μακρινές αγορές του εξωτερικού με τη διάρκεια ζωής των προϊόντων να αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τις εξαγωγές. Το ποσοστό μάλιστα των εξαγωγών επί του συνολικού τζίρου της Τερκενλής ήταν στο 3,3% το 2022 και το 2023 μειώθηκε στο 1,9%.

Ωστόσο, η διοίκηση της εταιρείας έχει υλοποιήσει επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες για την επιμήκυνση του χρόνου ζωής των προϊόντων με φυσικές μεθόδους και βλέποντας το περιθώριο αύξησης στον τομέα αυτό, προσβλέπει σε βελτίωση του ποσοστού της μέσω συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις και συνεπώς, είσοδο σε νέες αγορές του εξωτερικού.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Τερκενλής ΑΕ, Παύλος Τερκενλής με εργαζόμενους

Οι έμμεσες εξαγωγές

«Αν και είναι χαμηλό το ποσοστό των εξαγωγών μας, η εταιρεία έχει πολλές έμμεσες εξαγωγές μέσω της βαλίτσας του καταναλωτή και της επιβατικής κίνησης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τερκενλής καθώς οι πωλήσεις στα αεροδρόμια όπου βρίσκονται καταστήματα της εταιρείας, κινούνται ανοδικά.

«Οι ταξιδιώτες αλλά και οι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό εξάγουν τα προϊόντα μας. Οι πωλήσεις μέσω των αεροδρομίων ήταν αυξητικές από το 2022 στο 2023, περίοδος με έξαρση στον τουρισμό και στη μετακίνηση μετά την πανδημία», συμπλήρωσε ενώ για το 2023-2024 υπήρξε ισορρόπηση. Για την τρέχουσα χρονιά, σημείωσε ότι «καταγράφεται μια σταθερή κατανάλωση σε σχέση με το 2023, αφαιρώντας βέβαια από τον τζίρο το κλείσιμο του καταστήματος στην οδό Μητροπόλεως».

Μη βιώσιμο το μοντέλο franchise

Ως μη βιώσιμο για ένα παραδοσιακό ζαχαροπλαστείο που «ποντάρει» στην ποιότητα των προϊόντων του και τη σωστή εξυπηρέτηση των πελατών του χαρακτήρισε την ανάπτυξη των δικτύων καταστημάτων μέσω του μοντέλου franchise, κάτι το οποίο δεν περιλαμβάνεται στα πλάνα της εταιρείας, παρά τα εκατοντάδες αιτήματα που δέχεται από την εγχώρια και διεθνή αγορά.

«Δεν είναι εφικτό να εξαπλωθεί η αλυσίδα με τη δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς θα χαθεί η υψηλή ποιότητα των προϊόντων μας. Το franchise δεν ταιριάζει στην παραδοσιακή ζαχαροπλαστική, το προϊόν μας δεν παράγεται και δεν πωλείται μαζικά. Δεν παράγουμε βιομηχανικά προϊόντα και αν αποφασίσουμε τη βιομηχανοποίηση κωδικών, κρατώντας τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά, τότε θα απευθυνθούμε σε διαφορετικά κανάλια διανομής», εξήγησε ο κ. Τερκενλής στο Liberal.gr.

Πρόσθεσε δε, ότι τα logistics και η εύρεση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού παίζουν επίσης καθοριστικό ρόλο για το άνοιγμα νέων καταστημάτων. «Είναι τρομερό πρόβλημα πλέον η αναζήτηση και εύρεση του προσωπικού που θα στελεχώσει και θα υποστηρίξει ένα καινούριο κατάστημα. Δύσκολα θα εργαστεί κάποιος σε έναν κλάδο όπου θα δουλεύει σε αργίες, γιορτές κτλ.», επισήμανε ο κ. Τερκενλής.

Μίλησε ακόμη και για μια σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζει η επιχείρηση, όπως οι αυξήσεις των πρώτων υλών, το υψηλό κόστος ενέργειας, η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, η τήρηση ωραρίου των εργαζομένων και η τροφοδοσία των καταστημάτων σε μια πόλη με καθημερινό κυκλοφοριακό πρόβλημα.

«Κάθε αλλαγή σημαίνει και αλλαγή της κουλτούρας μιας επιχείρησης. Στα προϊόντα μας ενώ γίνεται ένας αγώνας να κρατηθούν προσιτές οι τιμές, - φέτος κρατήσαμε τις ίδιες τιμές για τις γιορτές - έχουν μεσολαβήσει αυξήσεις στις πρώτες ύλες από 10% έως 30%, η σοκολάτα και το βούτυρο που αποτελούν βασικά υλικά έχουν αυξηθεί 100% και κάθε χρόνο προϊόντα όπως ξηροί καρποί, ανεβαίνουν κατακόρυφα. Επίσης, η ενέργεια η οποία για τον κλάδο μας είναι το βασικό εργαλείο λειτουργίας, μας βασανίζει ακόμη, προκαλώντας ανασφάλεια στον κλάδο», υποστήριξε ο κ. Τερκενλής και συνέχισε αναφερόμενος στην ψηφιακή κάρτα εργασίας.

«Η ψηφιακή κάρτα εργασίας είναι καλό μέτρο που πρέπει να ισχύει για όλους και όχι για λίγους. Για να εφαρμοστεί στην επιχείρηση, σημαίνει ότι πρέπει να αυξηθεί το προσωπικό του HR (επίσης δύσκολος τομέας για εύρεση προσωπικού) για τον έλεγχο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι μεταφορές των εμπορευμάτων και η τροφοδοσία των καταστημάτων σε μια πόλη με κυκλοφοριακό πρόβλημα λόγω του FlyOver αλλά και των έργων στα διόδια Μαλγάρων. Πώς θα τηρηθεί συνεπώς το ωράριο εργασίας των εργαζομένων με τα προβλήματα στην κυκλοφορία;», εξήγησε ο κ. Τερκενλής.

Μειωμένη η αγοραστική δύναμη των Θεσσαλονικέων

Ερωτηθείς στη συνέχεια για την ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού σε ένα brand που έχει χαρακτηριστεί σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης, ο κ. Τερκενλής ανέφερε ότι το brand προτιμάται από τον καταναλωτή - επισκέπτη της Θεσσαλονίκης με την αγοραστική δύναμη των κατοίκων της πόλης όμως να είναι περιορισμένη.

«Η Θεσσαλονίκη περνά δύσκολα τα τελευταία χρόνια.Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί, οι παραδοσιακές μορφές παραγωγής και οικονομίας που είχαν στηθεί για δεκαετίες στην πόλη έχουν γκρεμιστεί. Η παραγωγή και η μεταποίηση έχουν σβήσει με ορισμένους μόνο κλάδους να έχουν απομείνει. Η Θεσσαλονίκη αν και μεγάλη σε πληθυσμό, δεν έχει την αγοραστική δύναμη που είχε πριν από 10 χρόνια, κάτι το οποίο βέβαια ισχύει σε όλη τη χώρα λόγω πληθωρισμού», δήλωσε.

Σημειώνεται ακόμη ότι το σημερινό χαρτοφυλάκιο της Τερκενλής περιλαμβάνει 9 εταιρικά καταστήματα, και επιπλέον σημεία πώλησης σε κλειστές αγορές όπως αεροδρόμιο «Μακεδονία», «Ελ. Βενιζέλος», σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης και ΚΤΕΛ Μακεδονία. Πρόσφατα μάλιστα λειτούργησε το νέο κατάστημα στην οδό Παύλου Μελά, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μια κίνηση που ήρθε μετά από το κλείσιμο του 25 ετών καταστήματος στην οδό Μητροπόλεως το οποίο εκτός από την άνοδο του ενοικίου, κρίθηκε και ασύμφορο με αυξημένα κόστη λειτουργίας.

«Η επιλογή τοποθεσίας για το άνοιγμα νέου καταστήματος γίνεται με γνώμονα την περιοχή, την επισκεψιμότητα της γειτονιάς, τη δυνατότητα του χώρου λειτουργίας αλλά και του κόστους. Ακόμη και η ανανέωση των μισθωμάτων των υφιστάμενων καταστημάτων μας, αποτελεί εξέλιξη για την εταιρεία, σε μια περίοδο όπου τα ακίνητα στη Θεσσαλονίκη είναι υπερτιμημένα με απαγορευτικά ενοίκια», πρόσθεσε ο κ. Τερκενλής.

Η φιλανθρωπική δράση

Η εταιρεία μέσα από σταθερές δράσεις σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, έχει και φιλανθρωπικό έργο. Συγκεκριμένα, ένα μέρος των εσόδων από τις φετινές πωλήσεις βασιλόπιτας θα διατεθεί στο Παιδικό Χωριό Φιλύρου, ενισχύοντας το πολύτιμο έργο του για τα παιδιά που φιλοξενεί. Οι βασιλόπιτες των ζαχαροπλαστείων «Τερκενλής» αυτά τα Χριστούγεννα διακοσμούνται με πρωτότυπες κάρτες που δημιούργησαν τα παιδιά του Παιδικού Χωριού και επιμελήθηκαν το Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, Αρχιτεκτονικής και Βιομηχανικού Σχεδιασμού και το 1ο Εικαστικό Εργαστήριο της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, μεταφέροντας το δικό τους μήνυμα αισιοδοξίας και δημιουργικότητας.