Οι επιπτώσεις της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, η Ρώσο - ουκρανική σύγκρουση, στη συνέχεια καθώς και οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν διαμορφώσει από τα τελευταία χρόνια μια νέα πραγματικότητα στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σε αυτές τις εξελίξεις προστίθεται και το ενεργειακό, που είναι απόρροια, επίσης, των γεωπολιτικών τεκταινομένων, αρχικά του πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας, λόγω φυσικού αερίου και στη συνέχεια λόγω της ανόδου των τιμών του πετρελαίου, εξαιτίας της αναζωπύρωσης του Μεσανατολικού από τον Οκτώβριο του 2023.
Η πιο πρόσφατη άποψη που έχει διατυπωθεί από ανθρώπους της αγοράς αναφορικά με την κατάσταση της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι αυτή του Απόστολου Βακάκη, προέδρου της Jumbo, ο οποίος χαρακτήρισε τις αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα αληθινά δυσβάσταχτες, οι οποίες πολλές φορές οδηγούν σε ελλείψεις ειδών όχι μόνο στα καταστήματα της αλυσίδας του αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδας (ΕΕL.ΒΕ), Δρ. Δημήτριος Τσιτσάμης μιλώντας σε σχετική εκδήλωση, ανέφερε ότι τα πρόσφατα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα πιέζουν την εφοδιαστική αλυσίδα, αυξάνουν τους χρόνους παράδοσης αγαθών, όπως και τη μεταβλητότητα του συστήματος. Ανέφερε ότι σύμφωνα και με το World Container index της Drew, το μέσο κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σαράντα ποδιών από την Κίνα στην Μεσόγειο, μπορεί την τελευταία εβδομάδα να έχει παρουσιάσει μείωση κατά 2% έναντι της αμέσως προηγούμενης, που όμως διαμορφωνόταν σε 6.000 δολάρια, έναντι των 1.400 δολαρίων στις αρχές του Δεκεμβρίου.
Βέβαια, όπως έσπευσε να τονίσει, η τρέχουσα κατάσταση δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με την εποχή της πανδημίας του κορονοϊού, οπότε και οι τιμές είχαν αυξηθεί κατακόρυφα, φτάνοντας τα 14.000 δολάρια. «Παρόλα αυτά, όλες οι προβλέψεις για την επίδραση στο παγκόσμιο εμπόριο, εξαρτώνται άμεσα από τη διάρκεια των εχθροπραξιών», τόνισε ο κ. Τσιτσάμης.
Πολλές εταιρείες, έχουν σπεύσει να δημιουργήσουν δικά τους κέντρα logistics, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις αρρυθμίες της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στην κατηγορία αυτή ανήκει η αλυσίδα Lidl η οποία πρόκειται να προβεί σε νέα επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ, περίπου, για τη δημιουργία, έως το 2029, ενός νέου κέντρου διανομής στην Ελευσίνα επιφάνειας 60.000 τ.μ, σύμφωνα με τον πρόεδρο της διοίκησης της εταιρείας, Martin Brandenburger.
Η αλυσίδα Σκλαβενίτης, επίσης, σχεδιάζει μετά την ολοκλήρωση του κέντρου logistics της θυγατρικής της χαρτοβιομηχανίας Γλάρος, και την λειτουργία κέντρου αποθηκών logistics στο Θριάσιο.
Οι επενδύσεις που θα εξομαλύνουν την αγορά
Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στο κομμάτι του σχεδιασμού και της κατασκευής κέντρων logistics, υπάρχουν συγκεκριμένα projects, συνολικού προϋπολογισμού 2,5 δισ.ευρώ.
Τα σημαντικότερα από αυτά είναι το Logistic Center Θριάσιο 1 στον Ασπρόπυργο με τα δύο πάρκα του ΤΑΙΠΕΔ σε Φυλή και στρατόπεδο Γκόνου.
Όσον αφορά στο mega project, ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του «Hull Logistics Park» από τη HIG, το αμερικανικό επενδυτικό Fund που διαχειρίζεται παγκοσμίως 60 δισ. δολάρια και έχει εστιάσει στην ελληνική αγορά στον τομέα των logistics, βρίσκεται πλέον προ των πυλών της φάσης κατασκευής, καθώς ολοκληρώθηκε προ ημερών η μεταβίβαση του οικοπέδου 291 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο στην Streem Development AE. Ήδη έχει καθαριστεί ο χώρος και έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες.
Ακόμη, έχει εγκριθεί και το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Ε.Π.Σ.) για τις νέες εγκαταστάσεις logistics της ΠΑΕΓΑΕ (Προνομιούχος Ανώνυμος Εταιρία Γενικών Αποθηκών Ελλάδος ΑΕ).
Η ΠΑΕΓΑΕ, θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας έχει αναπτύξει από το 1995, αποθηκευτικό συγκρότημα στη Μαγούλα με δόμηση 112.500 τ.μ. στεγασμένων χώρων και 330.000 τ.μ. υπαίθριων αποθηκών. Μέσω της νέας επένδυσής της, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, η ΠΑΕΓΑΕ θέλει να αναπτύξει τρεις αποθήκες στο δυτικό τμήμα του ακινήτου και δύο ακόμη στο ανατολικό τμήμα αυτού, επιφάνειας 150.000 τ.μ. Η επένδυση θα αναπτυχθεί στη θέση «Πλακωτό» της Δημοτικής Ενότητας Μαγούλας του Δήμου Ελευσίνας.