Μαύρα σύννεφα πάνω από την ιστορική γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία της εξετάζει το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία, σύμφωνα με την Deutsche Welle.
Η αυτοκινητοβιομηχανία-σύμβολο της Γερμανίας, η Volkswagen, βιώνει μια νέα βαθιά κρίση, τη χειρότερη μετά από το σκάνδαλο διεθνών διαστάσεων «Dieselgate» των προηγούμενων χρόνων, όπως αναφέρουν κορυφαία στελέχη της σε γερμανικά μέσα.
Μετά από χρόνια σοβαρών οικονομικών κλυδωνισμών και υπό το βάρος του σκληρού ανταγωνισμού από την Κίνα, η VW ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι στο πλαίσιο των μέτρων εξυγίανσης που εξετάζει συγκαταλέγεται και το κλείσιμο εργοστασίων της, τα οποία βρίσκονται στη Γερμανία.
Είναι η πρώτη φορά που τίθεται επί τάπητος ένα τέτοιο ενδεχόμενο στα 87 χρόνια ιστορίας της VW. Είναι επίσης η πρώτη φορά που μετά από 30 χρόνια ο γερμανικός κολοσσός εξετάζει και το ενδεχόμενο μαζικών απολύσεων, αν και εργαζόμενοί του υπάγονται σε ειδικό καθεστώς προστασίας.
Σύμφωνα με αναλυτές που γνωρίζουν σε βάθος τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, το πρώτο εργοστάστιο στη λίστα των υποψηφίων για να μπει λουκέτο βρίσκεται στο Τσβίκαου. Πρόκειται μάλιστα για το πρώτο εργοστάσιο ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας που κατασκεύασε e-autos. Πέρυσι κατάφερε να κατασκευάσει μόνο τα 220.000 οχήματα από τα 360.000 που σχεδίαζε και οι φετινές προβλέψεις φαντάζουν ακόμη πιο δυσοίωνες.
Νέα μέτρα λιτότητας προανήγγειλε η διοίκηση - Πιθανές απολύσεις
Δραματική αυστηροποίηση των μέτρων λιτότητας, με κλείσιμο γραμμών παραγωγής, άρση της εγγύησης απασχόλησης και πιθανή μείωση προσωπικού, προανήγγειλε χθες το διοικητικό συμβούλιο της Volkswagen.
Στο πλαίσιο του προγράμματος εξυγίανσης του Ομίλου με ορίζοντα το 2026, το διοικητικό συμβούλιο διαπίστωσε ότι το έλλειμμα 5 δισεκατομμυρίων ευρώ δεν είναι εφικτό να καλυφθεί με ήπια μέτρα.
Όπως διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλος Όλιβερ Μπλούμε, «το οικονομικό περιβάλλον έχει επιδεινωθεί εκ νέου και οι νέοι πάροχοι ασκούν πίεση προς την Ευρώπη», ενώ «η Γερμανία υστερεί σημαντικά σε ανταγωνιστικότητα». Ως εταιρία, οφείλουμε να ενεργήσουμε με συνέπεια σε αυτό το περιβάλλον, καθώς η εταιρία κινδυνεύει να χάσει τους στόχους εξοικονόμησης που είχε θέσει, τόνισε ο κ. Μπλούμε.
Μεταξύ των μέτρων που θα εφαρμοστούν είναι και η αναστολή της «εγγύησης απασχόλησης» για 110.000 εργαζόμενους, η οποία ανανεώνεται μέχρι τώρα ανελλιπώς από το 1994. Η διοίκηση της VW σχεδιάζει τώρα την άρση της έως το 2029, χωρίς να αποκλείει και το ενδεχόμενο απολύσεων. «Στην τρέχουσα κατάσταση, το κλείσιμο εργοστασίων δεν μπορεί να αποκλειστεί, εάν δεν υπάρξουν γρήγορα αντίμετρα», ανέφερε το ΔΣ της VW.
Η διοίκηση αναμένεται να ενημερώσει τους εργαζόμενους για τα σχέδιά της την Τετάρτη, αλλά, σύμφωνα με την Handelsblatt, θα πρόκειται για το μεγαλύτερο πακέτο μέτρων που έχει δει η Volkswagen εδώ και δεκαετίες.
«Οι εξελίξεις στην VW δείχνουν την πραγματικότητα»
Η είδηση για ενδεχόμενο κλείσιμο εργοστασίων της VW προκαλεί και πολιτικές αντιδράσεις, με τον επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πρόεδρο των Χριστιανοδημοκρατών Φρίντριχ Μερτς να κάνει λόγο για άλλο ένα ηχηρό καμπανάκι προς τη συγκυβέρνηση υπό τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς.
«Η Γερμανία δεν είναι πλέον όσο ανταγωγιστική χρειάζεται» σχολίασε σε κομματική εκδήλωση στο Όσναμπρικ. Για τον Μερτς οι σοβαρές εξελίξεις στο γερμανικό κολοσσό που ουσιαστικά εισέρχεται σε φάση αναδιάρθρωσης, όπως λέει, «δείχνουν στη γερμανική κυβέρνηση την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Δεν είναι απλώς ένα οικονομικό ζήτημα της παγκόσμιας αγοράς».
Οικονομικοί αναλυτές όπως ο Κάρστεν Μπρζέσκι, επικεφαλής οικονομολόγος στην ING, αναφέρει στο Spiegel ότι η υπόθεση VW αποτυπώνει στην πράξη τις μακροχρόνιες συνέπειες της οικονομικής στασιμότητας χωρίς δυναμικές, διαρθρωτικές αλλαγές στη Γερμανία.
Ο ίδιος μάλιστα προβλέπει ότι η υπόθεση VW ίσως να είναι προάγγελος κι άλλων εξελίξεων αλλά και αφορμή για τη συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας λήψης σημαντικών μέτρων οικονομικής φύσης από την κυβέρνηση.