Οι μνηστήρες για τον κρατικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας, την ΤΑΡ, θα δώσουν μάχη για να την αποκτήσουν και η πρώτη κίνηση έγινε από τον όμιλο της Lufthansa που περιλαμβάνει τις εταιρείες Swiss, Austrian Airlines, Eurowings, Brussels Airlines και την ιταλική ΙΤΑ.
O CEO του ομίλου Carsten Spohr είχε συνομιλίες με υπουργούς της πορτογαλικής κυβέρνησης τη Δευτέρα.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Corriere dela Sera, o Spohr ζήτησε να δει τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών της Πορτογαλίας για να εκφράσει επίσημα το ενδιαφέρον του ομίλου για ποσοστό 19,9% στην ΤΑΡ. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε αρχικό στάδιο.
Πέρα από τον όμιλο της Lufthansa, ενδιαφέρον για την ΤΑΡ έχουν εκφράσει στο παρελθόν η Αir France-KLM και η IAG, στην οποία ανήκουν η ισπανική Iberia, η British Airways, η Aer Lingus και η Vueling.
H ελκυστικότητα της ΤΑΡ για τους μεγάλους αεροπορικούς ομίλους της Ευρώπης είναι η σύνδεση με την αγορά της Βραζιλίας, η δυνατή παρουσία της στην Αφρική αλλά και οι προορισμοί στη Βόρειο Αμερική που εξυπηρετεί.
Η ΤΑΡ είναι ένας από τους λίγους κρατικούς αερομεταφορείς που έχουν απομείνει στην Ευρώπη όπου κυριαρχούν οι τρεις μεγάλοι όμιλοι - IAG, Lufthansa και Air France-KLM.
Πρόσφατα η Lufthansa πήρε το πράσινο φως από την ευρωπαϊκή αρχή ανταγωνισμού για την εξαγορά του 41% της ΙΤΑ Airways από την ιταλική κυβέρνηση για 325 εκατ. ευρώ μετά από σειρά παραχωρήσεων. Ήταν ο επίλογος μιας επιχειρηματικής συμφωνίας που είχε τραβήξει πολύ πριν πάρει την τελική έγκριση.
H έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε τη δυνατότητα στην ιταλική κυβέρνηση να ξεφορτωθεί τη διάδοχο της Alitalia που για δεκαετίες ήταν βάρος στα κρατικά ταμεία.
Η αυξανόμενη τάση συγκεντρωτισμού στον κλάδο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών έχει οδηγήσει και άλλα deals στα γραφεία των εποπτικών αρχών της ΕΕ.
Μια συμφωνία που τελικά δεν κατέληξε επιτυχώς ήταν η προσπάθεια της IAG να εξαγοράσει την ισπανική Air Europa. O όμιλος της ΙΑG είχε προτείνει πακέτο παραχωρήσεων για να κατευνάσει τις ενστάσεις της Κομισιόν ότι το deal μπορεί να πλήξει τον ανταγωνισμό.
Τελικά, η IAG εγκατέλειψε την προσπάθεια καθώς η εξαγορά δεν είχε πλέον λογική για τους μετόχους της, όπως δήλωσε τον προηγούμενο μήνα ο διευθύνων σύμβουλος Luis Gallego.
H απόφαση της IAG να αποχωρήσει από τη συμφωνία προκάλεσε ερωτηματικά για το πού μπορεί να στρέψει το ενδιαφέρον της για εξαγορές το επόμενο διάστημα και η TAP θεωρείται πολύ πιθανός στόχος.
Ο κρατικός αερομεταφορέας της Πορτογαλίας μετέφερε 7,7 εκατομμύρια επιβάτες στο πρώτο εξάμηνο φέτος, αύξηση 1,6% από το ίδιο περυσινό διάστημα.
Την προηγούμενη εβδομάδα η Air France-KLM απέκτησε συμμετοχή 19,9% στο μετοχικό κεφάλαιο των Σκανδιναβικών Αερογραμμών, της SAS. Ήταν το πρώτο βήμα μιας απαλής εξαγοράς που εξασφάλισε την έγκριση των εποπτικών αρχών στις ΗΠΑ και την ΕΕ.
Η αρχική συμμετοχή της Air France-KLM θα δώσει στον γαλλο-ολλανδικό όμιλο ισχυρότερο πάτημα στην αεροπορική αγορά της Σουηδίας, της Δανίας και της Νορβηγίας. Ο όμιλος της Air France-KLM που περιλαμβάνει την Transavia και τη HOP, μπορεί να εξελιχθεί σε μεγαλομέτοχο με πλήρη έλεγχο της SAS μετά την πάροδο τουλάχιστον δύο ετών.
Τον Ιούλιο η κεντροδεξιά κυβέρνηση της Πορτογαλίας επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να ιδιωτικοποιήσει την ΤΑΡ, χωρίς να εξειδικεύει τους όρους της πώλησης. Η προηγούμενη κεντροαριστερή κυβέρνηση της χώρας σχεδίαζε να πωλήσει τουλάχιστον το 51% της αεροπορικής εταιρείας.
Σύμφωνα με πηγές, η Lufthansa αρχικά έχει βάλει στο μάτι ποσοστό 19,9% στην ΤΑΡ, μια συμμετοχή που θα είναι κάτω από το όριο του 20% το οποίο θα απαιτούσε έγκριση από την ευρωπαϊκή αρχή ανταγωνισμού.