Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά θάλασσα οδήγησαν ήδη τις κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες όπως η CMA CGM, η MSC Mediterranean Shipping, η ΒP, η AP Moller-Maersk ή η Hapag-Lloyd να απομακρύνουν τα πλοία τους από την Ερυθρά Θάλασσα, εξέλιξη που δημιουργεί προβλήματα στη διακίνηση των εμπορευμάτων. (σ.σ: Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg που άντλησε στοιχεία από την εταιρεία logistics Kuehne+Nagel, ήδη πάνω από 121 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αναδρομολογηθεί γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής αντί να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, κάτι που συνεπάγεται επιπλέον έξοδα αποστολής και καθυστερήσεις.
Το φορτίο που έχει εκτραπεί μέχρι στιγμής μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα, υπολογίζεται ότι είναι αξίας περίπου 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Υπενθυμίζουμε ότι μια εκτροπή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νοτιότερο σημείο της Αφρικής προσθέτει περίπου 3.400 ναυτικά μίλια ή περίπου 14 επιπλέον ημέρες, ανάλογα με την ταχύτητα.
Το αποτέλεσμα; Η τιμή της αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα στη Μεσόγειο διαμορφώθηκε στα 2.413 δολάρια την Τρίτη που μας πέρασε. Πρόκειται για μια αύξηση κατά 44% μέσα στον Δεκέμβριο, με ένα σημαντικό μέρος της αύξησης να οφείλεται στην κατάσταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα σύμφωνα με το Reuters.
Οι προβληματισμοί από την κατάσταση που διαμορφώνεται είναι ήδη εμφανείς στις ανακοινώσεις μιας πληθώρας πολυεθνικών εταιρειών που εξάγουν τα προϊόντα τους σε όλον τον κόσμο και εξετάζουν πλέον σοβαρά το ενδεχόμενο αεροπορικών ή σιδηροδρομικών αποστολών.
Τα παραδείγματα πολλά. Η σουηδική εταιρεία επίπλων επίπεδης συσκευασίας Ikea αναζητά ήδη εναλλακτικές μεθόδους προκειμένου να εξασφαλίσει τη διαθεσιμότητα των προϊόντων της, πολλά από τα οποία συνήθως περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ στο δρόμο τους από εργοστάσια στην Ασία, στην Ευρώπη και άλλες αγορές.
Υπόψιν ότι η εταιρεία δεν διαθέτει πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επομένως βασίζεται σε εξωτερικούς συνεργάτες.
Σύμφωνα μάλιστα με εκπρόσωπο της εταιρείας η κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ θα οδηγήσει νομοτελειακά σε καθυστερήσεις και περιορισμούς διαθεσιμότητας για ορισμένα προϊόντα της Ikea. Αν οι συνθήκες αυτές επικρατήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, γίνεται κατανοητό ότι θα επηρεάσουν δυσμενώς τα αποτελέσματα του τρέχοντος τριμήνου αλλά και του επόμενου.
Η Abercrombie σκοπεύει να αντικαταστήσει τις θαλάσσιες μεταφορές με αεροπορικές όπου είναι δυνατόν, σύμφωνα με το Bloomberg, κάτι βέβαια που συνεπάγεται τελείως διαφορετικά κόστη καθώς τα αεροπορικά εμπορευματικά είναι πολύ πιο ακριβά από τα φορτηγά πλοία.
Και γι’ αυτή την εταιρεία οι ναυτιλιακές λωρίδες της Ερυθράς Θάλασσας προς τη Διώρυγα του Σουέζ είναι εξαιρετικά σημαντικές, καθώς όλα τα εμπορεύματά της από την Ινδία, τη Σρι Λάνκα και το Μπαγκλαντές ακολουθούν αυτή τη διαδρομή για να φτάσουν στις ΗΠΑ.
Η πολυεθνική εταιρία τροφίμων Danone, με έδρα το Παρίσι και άλλες εταιρίες κάτω από το όνομα της όπως η Volvic, η Evian και η Kronenbourg έχει προειδοποιήσει επίσης για καθυστερήσεις στις παραδόσεις, καθώς οι χρόνοι διέλευσης έχουν αυξηθεί λόγω της εκτροπής των περισσότερων αποστολών της από την Ερυθρά Θάλασσα.
Αν και στέλεχος της εταιρείας σε δηλώσεις του στο Forbes υποστήριξε ότι δεν υπάρχει σημαντικός βραχυπρόθεσμος αντίκτυπος, εντούτοις δεν παρέλειψε να συμπληρώσει ότι εάν οι επιθέσεις συνεχιστούν τους επόμενους δύο έως τρεις μήνες, η εταιρεία θα αναζητήσει εναλλακτικές διαδρομές στη θάλασσα ή στη στεριά.
Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες συσκευών στον κόσμο, η σουηδική Electrolux, δήλωσε και αυτή στο Reuters ότι αναμένει οι παραδόσεις να είναι περιορισμένες, ενώ αναζητά εναλλακτικές διαδρομές και δίνει προτεραιότητα σε ορισμένες παραδόσεις.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα στην Ευρώπη, οι εναλλακτικές στις ΗΠΑ
Η Ευρώπη σαφώς εξαρτάται περισσότερο από το Σουέζ γι’αυτό και οι καθυστερήσεις θα είναι πιο έντονες στη Γηραιά Ήπειρο.
Για τους Αμερικανούς ναυλωτές, υπάρχουν διάφοροι εμπορικοί δρόμοι, είτε από την Ασία στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής, είτε μέσω της διώρυγας του Παναμά στα λιμάνια του Κόλπου και της Ανατολικής Ακτής.
Βέβαια και αυτές οι διαδρομές δεν στερούνται προβλημάτων. Για παράδειγμα η Διώρυγα του Παναμά στην Κεντρική Αμερική παλεύει με τα χαμηλά επίπεδα νερού εδώ και μήνες. Γι’αυτό άλλωστε πολλές εταιρείες επέλεγαν μέχρι πρότινος τη Διώρυγα του Σουέζ προκειμένου να φτάσουν στην Ανατολική Ακτή.
Στην Ασία, η έλλειψη άδειων κοντέινερς είναι πιθανόν να είναι το επόμενο μεγάλο πρόβλημα, καθώς η επανατοποθέτηση των κενών εμπορευματοκιβωτίων στις περιοχές ζήτησης θα διαρκέσει 10-20 ημέρες περισσότερο.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNBC, η SEKO Logistics προβλέπει καθυστερήσεις περίπου 10-14 ημερών για το φορτίο της Ανατολικής Ακτής, με πιθανές περαιτέρω καθυστερήσεις στα λιμάνια, εάν πολλά πλοία φτάσουν σε παρόμοιες ώρες.
Η ITS Logistics από την πλευρά της εκτιμά ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και στη Διώρυγα του Σουέζ εξελίσσεται γρήγορα και ότι μπορεί να χρειαστούν εβδομάδες, αν όχι μήνες, για να επιλυθεί. Ως εκ τούτου, συνιστά στις εταιρείες που χρησιμοποιούσαν τη Διώρυγα του Σουέζ να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αποστέλλουν αγαθά από τη Νοτιοανατολική Ασία στις ΗΠΑ με τη διαδρομή Trans-Pacific προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.
Υπάρχουν λοιπόν και οι κερδισμένοι της κατάστασης, στους οποίους συγκαταλέγονται φυσικά οι σιδηρόδρομοι και οι Air Cargo.
Aποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.