Περί τους 170.000 συμπολίτες μας μέσα στις τελευταίες πέντε ημέρες απέκτησαν ψηφιακή ταυτότητα, η οποία είναι αποθηκευμένη στο «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο (smartphone).
Παράλληλα, από την προηγούμενη Τετάρτη, που ανακοινώθηκε η εφαρμογή της συγκεκριμένης υπηρεσίας, περί τα 130.000 διπλώματα οδήγησης μπήκαν και αυτά στο «ηλεκτρονικό πορτοφόλι» του gov.gr που βρίσκεται, όπως, προαναφέραμε, στην μικρή συσκευή, την οποία κάθε ένας από εμάς έχει συνέχεια μαζί του.
Έτσι, πλέον, κάθε πολίτης δεν χρειάζεται να μεταφέρει δυο κρίσιμα έγγραφα επάνω του (αστυνομική ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης) με κίνδυνο να τα απωλέσει, να τα ξεχάσει κάπου ή ακόμη και να πέσει θύμα κλοπής.
Από τη στιγμή που τα άυλα αυτά έγγραφα έχουν νομική ισχύ και είναι αποδεκτά από τις δημόσιες υπηρεσίες, κυρίως με αυτές που συναλλάσσεται ο πολίτης, όπως ΚΕΠ, Εφορία, Δήμοι, Αστυνομία αλλά και από ιδιωτικούς φορείς, όπως τράπεζες κλπ., τότε οι αρμόδιοι του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης μπορούν να ισχυρίζονται, χωρίς τον κίνδυνο διάψευσης, ότι έχουν καταφέρει μια σημαντική νίκη στον πόλεμο κατά του “«τέρατος» γραφειοκρατίας και του «χαρτοβασιλείου» των προηγούμενων δεκαετιών. Μια βόλτα σε οποιοδήποτε υποκατάστημα Εφορίας ή σε κάποια άλλη δημόσια υπηρεσία θα πείσει ακόμη και τον πιό δύσπιστο.
Αν η τελευταία, αυτή, εξέλιξη συνδυασθεί και με τις εφαρμογές πληρωμής με κάρτα, από το κινητό τηλέφωνο, με τη βοήθεια της τεχνολογίας NFC (Near Field Communication), τότε μπαίνουμε σε μια νέα πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που είχε περιγράψει σε ομιλία του στην Αθήνα πριν αρκετά χρόνια ο Νίκολας Νεγκροπόντε ιδρυτής και επίτιμος πρόεδρος του Εργαστηρίου Πολυμέσων του MIT, καθώς ήταν ένας από αυτούς που έβλεπαν στην αναδυόμενη τότε εποχή του Διαδικτύου το εργαλείο που θα μεταμορφώσει ριζικά τις ζωές μας
Ετσι, σήμερα, το μόνο που χρειάζεται ο πολίτης για να βγεί από το σπίτι του και να κάνει οποιεσδήποτε οικονομικές ή άλλες συναλλαγές με το δημόσιο, είναι το «έξυπνο» κινητό του.
Βασικός αρωγός στη μάχη κατά του τέρατος της γραφειοκρατίας είναι η ψηφιακή πύλη gov.gr του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η οποία, εκτός από τις τελευταίες δύο προαναφερόμενες λειτουργίες, σήμερα διαθέτει προς τους πολίτες 1.423 υπηρεσίες κατανεμημένες σε 11 βασικές κατηγορίες.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μόνο τον μήνα Ιούνιο εξεδόθησαν ηλεκτρονικά περί τα 3,9 εκατομμύρια πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, 422.000 ψηφιακές βεβαιώσεις εγγράφων, 7,75 εκατομμύρια υπεύθυνες δηλώσεις και πραγματοποιήθηκαν πάνω από 219.000 ψηφιακά ραντεβού.
Η ημερομηνία λειτουργίας του gov.gr, επισπεύθηκε σημαντικά από την πανδημία για ευνόητους λόγους. Η ψηφιακή πύλη άνοιξε στς 21 Μαρτίου 2020.
Οπως είχε δηλώσει, τότε, ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, «οι εξελίξεις με την εξάπλωση του κορωνοϊού και η συνολική προσπάθεια, που γίνεται για την απομακρυσμένη εξυπηρέτηση, οδήγησαν το Υπουργείο να ξεκινήσει νωρίτερα τη λειτουργία της ψηφιακής αυτής πύλης».
Βεβαια, παρά τα όποια προβλήματα το αποτέλεσμα, στο οποίο έχουμε φθάσει δύο χρόνια μετά, δεν έχει αλλάξει καθόλου. Μάλιστα συνεχώς βελτιώνεται καθώς μήνα με τον μήνα προστίθενται συνεχώς και νέες υπηρεσίες.
Η εποχή, λοιπόν, της ουράς, των συνεχών και επαναληπτικών επισκέψεων σε δημόσιες υπηρεσίες, το «μάζεμα» των χαρτιών αλλά και η καθυστέρηση στην έκδοση κάποιου εγγράφου ή κάποιας διαδικασίας είναι φαινόμενα που έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.
Η σωστή υιοθέτηση και διάχυση των τεχνολογιών που κάνουν την καθημερινότητά μας ευκολότερη, και ειδικά τις συναλλαγές με το δημόσιο, έχει, ήδη, κλονίσει σημαντικά το «τέρας της γραφειοκρατίας».
Δεν απομένει παρά μόνο η «χαριστική βολή» η οποία όλοι ευελπιστούν πως θα δοθεί με το επόμενο τεχνολογικό άλμα των νέων υπηρεσιών οπτικής ίνας και 5G.