Αντιδράσεις έχουν προκληθεί στην τοπική κοινωνία της Σάμου με αφορμή την έναρξη λειτουργίας Δομής Υποστήριξης και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ), στην οποία θα φοιτούν 14 προσφυγόπουλα. Στον αντίποδα, κάλεσμα πραγματοποιεί η ΕΛΜΕ Σάμου για «να υποδεχτουν όλοι μαζί τους πρόσφυγες».
Συγκεκριμένα, να απέχουν τα παιδιά τους από το σχολείο, από σήμερα Τρίτη 5 Μαρτίου και έως την Παρασκευή 8 Μαρτίου, αποφάσισαν σε γενική συνέλευσή τους οι γονείς των μαθητών του νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου Βαθέος Σάμου, με αφορμή την έναρξη λειτουργίας της Δομής.
Επιπλέον, πραγματοποιούν και συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 7 Μαρτίου έξω από το κτίριο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού, στην οποία καλούν όλους τους συλλόγους γονέων του νησιού. Την ίδια ώρα, η ΕΛΜΕ Σάμου καλεί «εκπαιδευτικούς, γονείς και όλους τους φορείς του νησιού σήμερα Τρίτη 5 Μαρτίου στις 2 το μεσημέρι στο Δημοτικό Σχολείο Βαθέος να υποδεχθούν όλοι μαζί τα προσφυγόπουλα».
Σήμερα στη Σάμο, προκειμένου να εξετάσει τα ζητήματα που τίθενται από τους γονείς, βρίσκεται κλιμάκιο του Υπουργείου Παιδείας του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων Νηπιαγωγείου & Δημοτικού Σχολείου Βαθέος Σάμου
Ενόψει της έναρξης λειτουργίας ΔΥΕΠ στο σχολείο μας η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου μας αποφάσισε την αποχή των μαθητών από τα μαθήματά τους από αύριο έως και την Παρασκευή ως διαμαρτυρία.
Επίσης, καλούμε τους υπόλοιπους Συλλόγους να παρευρεθούν την Πεμπτη στις 10:00 το πρωι έξω από την Α΄βάθμια για να διαμαρτυρηθούμε για τη μεθόδευση και τη φίμωση που επιχειρείται εις βάρος μας.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Σάμου
Την Τρίτη 5/3/2019 ξεκινά η λειτουργία του 2ου τμήματος ΔΥΕΠ της Α΄βάθμιας εκπαίδευσης για τα προσφυγόπουλα στο Δημοτικό Σχολείο Βαθέος και ως εκπαιδευτικοί νοιώθουμε την ανάγκη να στηρίξουμε το δικαίωμα του κάθε παιδιού στη μόρφωση.
Ξέρουμε ότι για τους πρόσφυγες – μετανάστες η εκπαίδευση των παιδιών τους είναι ένα από τα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Οι άνθρωποι αυτοί αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους λόγω των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων, που κάποιες φορές πετυχαίνουν την άγρια οικονομική εκμετάλλευση του τόπου τους με “ειρηνικό τρόπο” κι άλλες φορές με ανοιχτές πολεμικές επιχειρήσεις. Θύματα λοιπόν του ιμπεριαλισμού, θύματα των δουλεμπόρων που τους διακινούν, θύματα και της Ευρωπαϊκής Ένωσης που κλείνει τα σύνορά της και μέσω της συμφωνίας της με την Τουρκία τους κρατά περιορισμένους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Θύματα και της κυβέρνησης που τους κρατά εγκλωβισμένους για μήνες σε άθλιους χώρους, εκτεθειμένους στις όποιες καιρικές συνθήκες, χωρίς τις στοιχειώδεις εγκαταστάσεις υγιεινής, χωρίς δικαίωμα στην εργασία, χωρίς ταξιδιωτικά έγγραφα ώστε να μπορέσουν να εγκατασταθούν στον τόπο επιλογής τους.
Ο λαός μας ξέρει από φτώχεια, πολέμους και προσφυγιά και η πλειοψηφία των Σαμιωτών έχει σταθεί μέχρι τώρα στο πλευρό των προσφύγων. Υπάρχει όμως και μια μειοψηφία με ξενοφοβικές, ρατσιστικές έως και φασιστικές απόψεις, που θεωρεί κατώτερους τους ανθρώπους με διαφορετικό χρώμα, θρησκεία και πολιτισμό, ιδιαίτερα όταν αυτοί δεν έχουν γεμάτο πορτοφόλι. Και οι απόψεις αυτές επιχειρούν να δημιουργήσουν ένα εχθρικό κλίμα, αξιοποιώντας τα δικά μας προβλήματα και τις δικές μας δυσκολίες λες και οι πρόσφυγες είναι η αιτία για τα δικά μας δεινά. Προσπαθούν να καλλιεργήσουν την ανασφάλεια και το φόβο, αξιοποιώντας υπαρκτά προβλήματα.
Ξέρουμε από πρώτο χέρι τα προβλήματα που υπάρχουν στην εκπαίδευση. Ζούμε καθημερινά τις ελλείψεις σε δασκάλους και καθηγητές, τις μειωμένες λειτουργικές δαπάνες και τα προβλήματα συντήρησης των σχολικών κτιρίων και δίνουμε συνεχώς τον αγώνα μας για την επίλυσή τους. Ένα αγώνα που ξεκινά από τη δημοσιοποίησή των προβλημάτων και κλιμακώνεται με διαμαρτυρίες, συγκεντρώσεις, πορείες και απεργίες. Ένα αγώνα που επιδιώκουμε να τον δίνουμε μαζί με γονείς και μαθητές κι ας τον δίνουμε μόνοι μας τις περισσότερες φορές. Ξέρουμε λοιπόν ότι τα προβλήματα των σχολείων μας μπορούν να αντιμετωπιστούν αν αγωνιστούμε όλοι μαζί κι όχι απομονώνοντας τα προσφυγόπουλα. Ξέρουμε ότι βασικό συστατικό στοιχείο της παιδείας είναι η κοινωνικοποίηση των παιδιών κι όχι η γκετοποίησή τους. Ξέρουμε ότι κανένα κτίριο – και μάλιστα υπερσύγχρονο – δεν πρόκειται να κατασκευαστεί αποκλειστικά για τα προσφυγόπουλα και ότι ο αποκλεισμός των παιδιών από τα υπάρχοντα σχολεία ισοδυναμεί με την απομόνωσή τους.
Σχετικά με τον κίνδυνο μετάδοσης λοιμωδών νοσημάτων από τα προσφυγόπουλα. Να ξεκαθαρίσουμε ότι θεωρούμε τον εαυτό μας αναρμόδιο για να απαντήσει σε ένα τέτοιο ερώτημα, όπως αναρμόδιοι είναι και αυτοί που επικαλούνται τέτοιους κινδύνους χωρίς κάποια επιστημονική τεκμηρίωση. Υπάρχουν αρμόδιοι φορείς (υγειονομικές υπηρεσίες, ιατρικός σύλλογος κλπ.) που έχουν χρέος σοβαρά και υπεύθυνα να αποφανθούν και να προτείνουν τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να διασκεδαστούν οι τυχόν ανησυχίες που μπορεί να υπάρχουν σε κάποιους γονείς. Ας μη ξεχνάμε ότι συνάδελφοί μας είναι αυτοί που θα βρίσκονται με τα παιδιά στον ίδιο χρόνο και τόπο, για τους οποίους έχουμε κάθε λόγο να ενδιαφερόμαστε.
Να διασφαλιστεί το απαραίτητο προσωπικό για τη λειτουργία των σχολείων καθώς και η ασφαλής μεταφορά των παιδιών με συνοδούς